Specialist Zorgregistratie en Facturatie

Jouw rol in het team
Diversiteit en afwisseling in je werk is iets waar jij van houdt. We werken volgens een planning, maar deze deel jij samen met je collega’s zelf in. Zo zorgen jullie ervoor dat je kennis in alle processen up-to-date blijft. Je week ziet er gevarieerd uit, van patiëntcontact tot overleg met DBC adviseurs en zorgverzekeraars, met andere woorden een politiek krachtenveld. Je bent verantwoordelijk voor alle werkzaamheden die betrekking hebben op het declareren van geleverde zorg binnen het ziekenhuis zoals een juiste, tijdige en volledige facturatie van de geleverde zorg en het opsporen, oplossen en analyseren van fouten in het declaratieproces. Je vindt het leuk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen het zorglandschap en past deze kennis toe in je werk. 

Hoe ziet jouw week eruit?
Maandagochtend start je met de telefoondienst. Jij kunt de patiënten precies uitleggen waarom hij/zij een factuur heeft ontvangen en waarom hier de datum van het DBC-traject op staat en niet de behandeldatum van de patiënt. Ook weet je precies te vertellen hoe het tarief van de DBC tot stand komt en waarom we voorafgaand aan de behandeling geen prijsopgave kunnen doen. Ondertussen werk je de gezamenlijke mailbox bij waarin vragen van patiënten, zorgverzekeraars en vragen vanuit het ziekenhuis binnenkomen.

Dinsdag heb jij jezelf, samen met een collega, ingepland voor de testfacturatie. Jullie voeren samen diverse controles uit waarbij jullie controleren of het juiste bedrag gefactureerd wordt en de factuur naar de juiste instantie/patiënt gaat. ’s Middags tijdens de scrum delen jullie een vraagstuk met collega’s om samen de juiste oplossing te kunnen bepalen. Je belt nog een aantal patiënten terug en verwerkt de binnengekomen post.

Woensdag ronden jullie de controles van de testfacturatie af en bespreek je samen met de functioneel beheerder hoe je een bepaalde controle nog effectiever kunt laten werken en richten jullie dit samen in binnen het EPD. Ook behandel je in samenwerking met de DBC-adviseur een binnengekomen klacht en stellen jullie samen vast of de geregistreerde zorgactiviteiten rechtmatig zijn.
 
Donderdag ben je bezig met het verwerken van retourinformatie en heb je contact met de zorgverzekeraar over afgewezen declaraties. Het blijkt om een onjuiste verwijzer te gaan. Het valt je direct op dat dit bij meerdere declaraties voorkomt. Na een analyse en overleg met functioneel beheer kom je erachter dat dit hersteld kan worden door een wijziging in de inrichting, de functioneel beheerder pakt dit verder op. Je communiceert dit met het facturatieteam en de coördinator die de wijziging mee kan nemen in het DBC-overleg zodat de werkwijze op alle afdelingen in het ziekenhuis meegenomen kan worden.

Vrijdag start je met de facturatie van commerciële zorg, je voert de controles uit en koppelt aan de afdeling terug dat de patiënten de factuur zullen ontvangen. Tussendoor ontvang je nog enkele telefoontjes van patiënten en zorgverzekeraars met vragen over declaraties. Voordat je naar huis gaat voer je nog controles uit over aangeleverde data uit andere systemen, onregelmatigheden hierin koppel je terug aan de betreffende afdeling. Nadat je de data succesvol hebt kunnen importeren kun je tevreden de week afsluiten.

Over het team
Je maakt deel uit van de unit Zorgregistratie & Facturatie. Onze afdeling heeft als kerntaak om het administratieve en registratieve zorgproces te ondersteunen en het declaratieproces te optimaliseren. De financiële afhandeling van de declaraties vindt op een andere afdeling plaats. Je komt te werken in een omgeving waarin ruimte is voor eigen initiatieven en ideeën. Samen met je collega’s lever je een bijdrage aan het continue verbeteren van het declaratieproces en zorg je ervoor dat deze in lijn is met de ziekenhuisstrategie. Hierdoor lever je een bijdrage aan het financieel gezond blijven van het ziekenhuis.

Binnen de unit zijn we met 17 collega’s. Onze werkzaamheden bestaan uit; medisch coderen van de klinische opnames, ondersteuning en verbeteren van de DBC-registratie aan de bron, Horizontaal Toezicht met de zorgverzekeraar en facturering van de geleverde zorg. Wet- en regelgeving speelt hierbij een belangrijke rol.

Wij vragen van jou

  • Hbo werk- en denkniveau (bijv. in de richting van bedrijfseconomie maar ook een zorgachtergrond is mogelijk)
  • Kennis van én werkervaring met declaratiestromen in de zorg
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving en ervaring én kennis van Excel
  • Ervaring met een Elektronisch Patiënten Dossier (Chipsoft HiX) en kennis van DBC systematiek is een pre

De verschillende en soms complexe ziekenhuisdeclaratiestromen hebben geen geheimen voor jou. Omdat je veel (telefonisch en per mail) contact hebt met zowel patiënten als zorgverzekeraars, staat klantvriendelijkheid bij jou hoog in het vaandel. Je weet anderen te motiveren en overtuigen en bent in staat om jouw kennis met te delen. Dat vraagt om pro-activiteit, enthousiasme, empathie, betrokkenheid, overtuigingskracht en een verbetermentaliteit.

Dit krijg je ervoor terug

  • Als  #teammartini bieden we een informele, hartelijke werksfeer met veel aandacht voor leiderschap en talentontwikkeling
  • Maximaal €3.642,- op basis van 36 uur (FWG 40 of 45, CAO Ziekenhuizen), afhankelijk van je kennis en ervaring
  • Vakantietoeslag en eindejaarsuitkering van beide 8,33%
  • 144 vakantie-uren én 57 PLB-uren op jaarbasis bij een fulltime dienstverband
  • Een jaarcontract met zicht op een vast dienstverband
  • Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder de mogelijkheid om vakantie-uren bij te kopen, met belastingvoordeel sporten, een fiets kopen en korting in het bedrijfsrestaurant
  • We zijn goed bereikbaar met het OV, de fiets en de auto. Voor je fiets hebben we overdekte fietsenstallingen met oplaadpunten. Kom je met de auto? Die parkeer je, tegen een kleine vergoeding, naast het ziekenhuis.

Nieuwsgierig?
Wil je meer weten over de vacature? Bel met Karen den Uyl, unithoofd Zorgregistratie & Facturatie, via ons secretariaat op tel. nr 050-524 7238 of Sjoukje Haga, coördinator Facturatie, tel. nr 06 11080311.

Overige informatie
De vacature wordt gelijktijdig in- en extern gepubliceerd. Bij gelijke geschiktheid krijgt de interne kandidaat voorrang. De eerste gesprekken staan gepland op donderdag 22 juni. Wacht niet te lang met solliciteren. Het kan zijn dat we voor de sluitingsdatum van de vacature al in gesprek gaan met geschikte kandidaten.

Over ons
Wij zijn een groot topklinisch opleidingsziekenhuis. Daar zijn we trots op! Wij kennen de behoefte van de patiënt en beslissen samen over wat gewenst en haalbaar is als het gaat om kwaliteit van leven. Ons ziekenhuis heeft een bovenregionale positie voor topklinische zorg en biedt voor de regio alle medisch-specialistische zorg die nodig is. Samen zijn we een organisatie van en voor mensen. Dat zie je, proef je en ervaar je. Als patiënt én als medewerker. Welkom bij #teammartini.

We houden de werving en selectie graag in eigen hand. Daarom maken we geen gebruik van uitzendbureaus en/of werving en selectiebureaus.

Solliciteer