Collectiebeheerder

Het Regionaal Historisch Centrum Groninger Archieven is het informatiecentrum voor de geschiedenis van stad en provincie Groningen. Wij vertellen het verhaal van Groningen van de middeleeuwen tot nu.

Wij zoeken een

Collectiebeheerder

die meehelpt onze 32 km aan archieven en collecties te beheren. Het grootste deel daarvan zijn archieven en collecties uit de 19e en 20e eeuw. Wij verwachten dat de omvang daarvan de komende jaren fors toeneemt door nieuw aanbod van overheid en particuliere archiefvormers. Dit zijn archieven en collecties die niet alleen analoog, maar ook hybride of geheel digitaal kunnen zijn. De afdeling Collectie is verantwoordelijk voor behoud en beheer van de collectie.

De belangrijkste taken van de collectiebeheerder

  • Het actief onderhouden van een (extern) relatienetwerk gericht op het selecteren en verwerven van archieven en collecties passend binnen het beleid van de Groninger Archieven
  • Het adviseren over processen en aspecten van het collectiebeheer
  • Het toegankelijk maken en beschikbaar stellen van de collectie aan het publiek
  • Het dragen van verantwoordelijkheid voor het beheer van de collectie en in het kader daarvan het nemen van maatregelen voor behoud en beheer
  • Het optreden als deskundige voor derden
  • Het geven van leiding aan innovatieve collectieprojecten
  • Het verlenen van medewerking aan publieksprojecten

Wij vragen

  • Minimaal hbo werk- en denkniveau
  • Diploma archivistiek A of B (of gelijkwaardige opleiding), waar nodig aangevuld met specialistische cursussen
  • Deskundigheid op het gebied van het beheer en toegankelijk maken van collecties: analoog, hybride en digitaal
  • Kennis en ervaring met het collectiebeheersysteem Mais Flexis
  • Kennis van de ontwikkelingen en toepassingen van e-depots
  • Ervaring met informatiebeheer bij overheden
  • Affiniteit met de geschiedenis van Groningen

We zoeken voor deze functie iemand die flexibel, veelzijdig en precies is en goed kan werken in teamverband. Verder vinden we het belangrijk dat je open en helder kunt communiceren, en streeft naar persoonlijke ontwikkeling en voortdurende kwaliteitsverbetering.

De Groninger Archieven werken aan een flexibele organisatie met breed inzetbare medewerkers. Daarom kan ook inzet op andere plaatsen binnen de organisatie gevraagd worden.

Een geldige Verklaring Omtrent Gedrag is een voorwaarde voor aanstelling.

Wij bieden

  • Samenwerken met enthousiaste collega’s in een informele werksfeer 
  • Ruimte voor eigen initiatief en persoonlijke ontwikkeling 
  • Een bruto maandsalaris van maximaal € 4.048,- of € 4.494,- op fulltime basis,  schaal 9 of 10. De cao SGO is van toepassing
  • Arbeidstijd: 1,0 fte 
  • In eerste instantie is er sprake van een tijdelijke aanstelling voor een jaar. Bij goed functioneren volgt een vaste aanstelling

Meer informatie kan worden ingewonnen bij Harry Romijn, adjunct-directeur en hoofd van de afdeling Collectie, 050-5992000.

Belangstellenden kunnen hun motivatie en CV sturen naar: 

Onze organisatie hanteert de sollicitatiecode persoonsgegevens sollicitanten. Deze is te vinden op onze website. Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern opengesteld, waarbij interne kandidaten van de Groninger Archieven voorrang hebben bij gelijke geschiktheid.

Sollicitatie is mogelijk tot 18 januari 2021. 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.