Trainee WIJS - Marketing & Communicatie

Trainee WIJS - Marketing & Communicatie
(vacaturekenmerk 505WIJS) 

“De Gemeente Groningen neemt als werkgever in de regio haar maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Daarom heeft de gemeente in nauwe samenwerking met de GOA Publiek een traineeship ontwikkeld om recent afgestudeerde talenten te ondersteunen bij de eerste stap in hun carrière”.

Omschrijving trainee opdracht

De trainee opdracht richt zich op de marketing en communicatie van het projectteam WIJS (Wijk Inzet door Jongeren en Studenten). De trainee zal volledig mee participeren in het projectteam van WIJS. Hij/zij zal naast onderstaande taken ook andere taken opnemen die het projectteam op zich neemt. WIJS is hierin een horizontale organisatie.

Er wordt al via diverse media kanalen veel over WIJS gecommuniceerd, maar dit moet worden doorgezet en verder worden uitgebreid en geprofessionaliseerd. Daarnaast moet de communicatiemedewerker zorgen dat alle projecten zichtbaar worden voor de Stad;

  • Communicatiestrategieën ontwikkelen en uitzetten
  • Ontwikkelen en uitvoeren strategisch marketingplan aankomende vijf jaar
  • Uitvoeren en door ontwikkelen van online en offline media campagnes.
  • Storytelling van het WIJS-gevoel: interviewen van studenten, professionals en bewoners
  • Verslagen schrijven van lopende projecten
  • Verantwoordelijk voor de overige PR
  • Zorgdragen dat de WIJS-beweging zichtbaar wordt in de gehele stad

Informatie over de afdeling/directie WIJS

WIJS (Wijk Inzet door Jongeren en Studenten) is een programma van de gemeente Groningen, de Hanzehogeschool en de MJD om studenten en andere Stadjers meer met elkaar in contact te brengen. Studenten leveren een bijdrage aan maatschappelijke vraagstukken door onderzoek te doen, activiteiten te organiseren of bewoners(-initiatieven) te ondersteunen. Zo profiteert de stad nog meer van de kennis van de student en doet de student maatschappelijke ervaring op. Nadat WIJS in december 2015 officieel is geopend, kan worden geconcludeerd dat WIJS een goed pilotjaar heeft gehad. In 2016  hebben meer dan 600 studenten zich ingezet namens WIJS voor de Groningse wijken, verdeeld over meer dan 35 projecten. Studenten zijn onder andere bezig (geweest) in de Oosterparkwijk, de Korrewegwijk, de Schildersbuurt, Selwerd en Paddepoel en daarnaast met grootstedelijke vraagstukken. Dit studiejaar heeft WIJS onder andere als doel om meer dan 1.200 studenten in te zetten in zo’n 50 verschillende projecten. Daarnaast wil WIJS uitbreiden van 1 (Paddepoel) naar 3 zichtbare locaties.

Wat doet wijs?
WIJS werkt aan de verbinding tussen studenten en andere Stadjers in Groningen. Deze twee verschillende leefwerelden zijn namelijk vaak onbekend voor elkaar, met als gevolg dat er soms fricties ontstaan in het dagelijks leven.

WIJS werkt door studenten van onderwijsinstellingen in te zetten bij tal van maatschappelijke vraagstukken vanuit twee primaire taakgebieden:

  • Ten eerste heeft WIJS een wijkfunctie waar studenten bewoners, bewonersinitiatieven en professionals ondersteunen op een zichtbare locatie in de wijk. Hier werken studenten aan de leefbaarheid van de wijk door onder andere onderzoek te doen, activiteiten te organiseren en door bewoners te helpen in een van de steunpunten.

De locatie wordt gerund en doorontwikkeld door een multidisciplinaire groep studenten (ambassadeurs) die naar eigen inzicht diensten en producten opzetten ten behoeve van de wijk. Over het algemeen betreft het stagiaires, afstudeerders en vrijwilligers die zich voor langere periode inzetten voor WIJS. Een goede relatie met het WIJ-team is van uiterst belang.

  • Ten tweede is WIJS een projectenbureau waar gematcht wordt tussen vragen van externe opdrachtgevers en het aanbod van de kennisinstellingen. WIJS heeft vooral een bemiddelende functie en denkt mee met beide partijen om de opdracht geschikt te maken. Deze projecten kunnen grootschalig en kleinschalig van aard zijn en zijn over de gehele stad verspreid. Door het grote netwerk van WIJS komen er steeds meer aanvragen uit diverse organisaties binnen.

Een neveneffect van een zichtbare locatie in de wijk is dat er meer aanvragen binnenkomen die interessant zijn voor het projectenbureau.

Naast deze twee primaire taakgebieden kunnen studenten ook aan de slag gaan met de organisatieontwikkeling van WIJS. Denk bijvoorbeeld aan een onderzoek over het bedrijfsmodel of het schrijven van een marketingplan.

Voor de opdracht van WIJS zoeken we trainee die zich herkent in een het volgende profiel:

Je hebt een achtergrond in de Marketing & Communicatie en/of Media Design. Samen met het projectteam kun je een lange termijn visie betreffende marketing en communicatie bepalen en uitvoeren. Je bent schriftelijk vaardig en je kunt grafisch vormgeven (pre). Uiteraard kun je goed omgaan met online en offline mediakanalen. Als laatste ben je journalistiek aangelegd en kun je verschillende groepen aanspreken in één verhaal.

Daarnaast herken jij jezelf in het Trainee050-profiel:

  • Je bent een starter op de arbeidsmarkt
  • Je bent recent afgestudeerd HBO/WO  (max. 2 jr)
  • Je hebt affiniteit met Groningen en de toekomst van de Stad
  • Politieke- en bestuurlijke sensitiviteit
  • Hart voor de publieke zaak

Wat bieden we jou?

De gemeente Groningen organiseert in samenwerking met GOA Publiek het traineeprogramma Trainee050. Als trainee ga je 32 uur per week aan het werk bij de opdrachtgever voor de duur van 10 maanden. Het traineeprogramma bestaat uit een viertal pijlers waardoor je naast het opdoen van werkervaring ook kennis gaat maken met de gemeentelijke organisatie en het ambtelijk vakmanschap. Meer informatie hierover kun je terugvinden op www.goapubliek.nl/traineeship

Binnen de pijlers worden diverse workshops, trainingen, intervisies en andere bijeenkomsten georganiseerd (of je gaat deze zelf organiseren). Daarnaast biedt Trainee050:

  • Een leermogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien
  • Een aangename werksfeer in een dynamische omgeving
  • De mogelijkheid je uren flexibel in te delen
  • Persoonlijke aandacht en begeleiding
  • Loopbaancoaching
  • Inschaling op CAR UWO 4.0
  • Je wordt uitgezonden door GOA Publiek, ABU cao is van toepassing

Solliciteren?

Voordat je gaat solliciteren is het van belang om op de hoogte te zijn van de selectieprocedure:
Na je sollicitatie ontvang je binnen twee werkdagen een bevestiging van ontvangst. De kandidaten die worden uitgenodigd voor de vervolgprocedure ontvangen uiterlijk op vrijdag 17 maart een persoonlijk bericht per mail.

Op woensdag 22 maart van 09.00 uur tot 12.30 uur ben je beschikbaar voor de selectiedag (speeddate) in Groningen, Mediacentrale.

Na de selectiedag streven we ernaar om de sollicitatiegesprekken plaats te laten vinden in week 13/14. De start van het traineeprogramma zal plaats vinden op 01 mei 2017.

Stuur je CV en motivatie (max 500 woorden) voor maandag 13 maart 09.00 uur naar info@goapubliek.nl onder vermelding van vacaturekenmerk 505WIJS

GOA Publiek verzorgt de werving voor de vacature. Mocht je nog vragen hebben dan kun je contact opnemen op 050 700 13 23.
Contactpersonen GOA Publiek: Harald Grasdijk - Projectleider, Lisa Vinke - HR medewerker.

Acquisitie n.a.v. deze opdracht wordt niet op prijs gesteld