Trainee HRM

Trainee Organisatieontwikkeling & Arbeidsmarktbenadering

OVER DE ORGANISATIE

De gemeente Borger-Odoorn, met ruim 25.000 inwoners en zo’n 250 medewerkers, is een groene plattelandsgemeente met veel openbare ruimte, bossen en natuur en een hoog ambitieniveau. Je collega’s werken in hoofdzaak op twee locaties: het gemeentehuis in Exloo en de gemeentewerf in 2e Exloërmond. Verantwoordelijkheden liggen tot laag in de organisatie. Vandaar dat ze aansturen via opgavegericht werken waarbij ze tegelijkertijd met de afdelingen bouwen aan (meer) zelforganisatie. Ze werken regionaal samen met de gemeenten Emmen en Coevorden en zijn de eerste Drentse gemeente met het internationale Cittaslow-keurmerk. Cittaslow staat onder meer voor genieten op een plezierige, gastvrije manier in een menselijk tempo. Dit doen ze ook binnen de organisatie.

Hun missie is 'Samen, Ontspannen, Durven'. Dat staat voor integraliteit en onderlinge samenwerking (met elkaar en met de inwoners), ontspannen in je werk staan (ook in drukke tijden) en durven staan voor wat je nodig hebt. Kijk voor meer informatie over de organisatie op www.borger-odoorn.nl. 

HET TEAM

Team P&O valt onder de (staf) afdeling Bestuurs- en Concernondersteuning.  Binnen P&O vinden alle voorkomende HR-werkzaamheden plaats, zoals P&O-advies; salaris- en personeelsadministratie; Arbo; Werving&Selectie; rechtspositie; HR-beleid en natuurlijk organisatieontwikkeling.

Het doel is streven naar een organisatie die qua kwantiteit en kwaliteit voldoende bemenst is,  zodat de doelen van de gemeente kunnen worden behaald.

De afdeling bestaat uit 9 personen en daarnaast een tijdelijk ingehuurde collega en een afstudeerstagiair. P&O is al enige tijd bezig op het pad van ‘zelforganisatie’.  De cultuur is heel informeel en er wordt hard gewerkt met elkaar.  

 OMSCHRIJVING TRAINEE OPDRACHT

Als trainee ga je zowel strategisch als operationeel aan de slag. Eind 2020 is er een Top 3 voor 2021 opgesteld in het kader van organisatieontwikkeling. Deze Top 3 betreft intern gerichte thema’s en onderwerpen die de organisatie verder helpen bij ‘integraal werken’. 

De Top 3 is onderdeel van een breder Uitvoeringsplan Organisatieontwikkeling 2019-2023. Jouw rol? Je kunt hierbij denken aan taken als adviseren, monitoren, uitvoeren en eventueel opdrachtnemer van een deelproject zijn. Deze rol wordt samen met jou verder vormgegeven, waarbij het een pré is als je affiniteit hebt met zelforganisatie/teamontwikkeling. 

Verder ga je zelfstandig aan de slag met arbeidsmarktbenadering. Jij bent hiervoor in de lead binnen de gemeente met als doel dat er na afronding van je traineeship voor de organisatie al wat staat waar ze verder op kunnen voortborduren. Je brengt in kaart wat er op dit moment al is en waar nog een verbeterslag kan worden gemaakt. Je zorgt ervoor dat de organisatie zichtbaar is. Je kunt daarbij denken aan contacten leggen met diverse hogescholen en ROC’s in de (verre) omgeving of je neemt deel aan bijvoorbeeld een banenmarkt om de gemeente te vertegenwoordigen. De vraag die daarbij speelt ‘hoe kun je als gemeente een aantrekkelijke stagegever of werkgever zijn?’

Verder coördineer je stages binnen de gemeente en werft hiervoor de stagiaires. Kortom, een actieve rol waarin jij als accountmanager fungeert. Je onderneemt actie, je zet in op diverse activiteiten op dit gebied, je coördineert en schrijft een advies/beleid t.a.v. arbeidsmarktbenadering.

Daarnaast is er ook ruimte om kennis te nemen van andere aspecten van HR indien dat past binnen je eigen ontwikkelplan.

FUNCTIEPROFIEL

Wij zoeken een trainee met een achtergrond in HRM, organisatiekunde en/of communicatie. Je kunt goed zelfstandig werken en je bent van nature iemand die gemakkelijk contacten legt. Je maakt gebruik van je netwerk en het netwerk van de gemeente om zo de juiste verbanden te kunnen leggen. Verder ben je analytisch en in staat om zowel op hoofdlijnen als operationeel te schakelen. Je houdt overzicht voor jezelf en durft om hulp te vragen als je dat nodig hebt.

Tot slot ben je in bezit van een rijbewijs (een eigen auto is een pré i.v.m. externe bezoeken).

Herken jij jezelf hierin? Dan nodigen we je van harte uit om te solliciteren en wie weet is deze kans voor jou!

WAT BIEDEN WE JOU?

Als trainee werk je 36 uur per week bij de gemeente Borger-Odoorn voor de duur van 12 maanden (binnen de 36 uur heb je een dagdeel voor het traineeprogramma). In het programma worden onder vier thema’s diverse workshops, trainingen, intervisies en andere bijeenkomsten georganiseerd door GOA Publiek (of je gaat deze zelf organiseren). Vanuit GOA Publiek zetten we sterk in op persoonlijke begeleiding en aandacht, hierbij maak je onderdeel uit van een traineegroep. Het programma biedt je een uitstekende leermogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. Naast het opdoen van werkervaring ga je kennis maken met de gemeentelijke organisatie en het ambtelijk vakmanschap.

·        Je ontvangt van de gemeente een 36-uurscontract voor de duur van 12 maanden. Startdatum is 1 juni 2021.

·        Je salaris is voor het eerste half jaar € 1.934,- bruto per maand. Omdat je je in het eerste half jaar al ontwikkeld wordt je bruto maandsalaris na 6 maanden verhoogd naar € 2.484,-

·        Per maand bouw jij over je bruto salaris 17,05% IKB op. Dit bedrag kun je uitruilen of laten uitbetalen, maandelijks of aan het einde van je contract.

·        Je hebt op jaarbasis 4 weken verlof.

 MEER INFORMATIE

GOA Publiek verzorgt de werving en eerste selectie van deze vacature. Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van deze opdracht, dan kun je contact opnemen via 050 - 700 13 23.

De sluitingsdatum van deze vacature is 16 mei. Solliciteren kan uitsluitend via www.goapubliek.nl/vacatures 

Contactpersonen:
Nienke Scheeringa (leerlingbegeleider/coach) en Mariska Wierenga (leerlingbegeleider)