Fraudepreventiemedewerker / Toezichthouder
Als fraudepreventiemedewerker/toezichthouder ben jij de expert als het gaat om het voorkomen en terugdringen van onrechtmatig gebruik, oneigenlijk gebruik en misbruik van de sociale zekerheidswetten. Je zet je in voor een rechtmatig gebruik van de voorzieningen in het sociaal domein (met name Participatiewet, Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning). Hierbij staat niet het financieel rendement van handhaving voorop, maar wel het doel om de beperkte middelen op de juiste plek in te zetten met oog voor onze inwoners.
In deze functie adviseer en ondersteun je inkomensconsulenten bij het vaststellen van het recht op uitkering door te bepalen welk onderzoek wordt verricht en welke aanvullende gegevens worden opgevraagd.
Je verricht administratief en veldonderzoek naar onrechtmatig gebruik, oneigenlijk gebruik en misbruik van de sociale zekerheidswetten. Hierbij hoort dossieronderzoek, systeemonderzoek, het raadplegen van diverse bronnen, het verrichten van waarnemingen, buurtonderzoek, huisbezoek, het bezoeken van een aanbieder, het opnemen van verklaringen en het voeren van confrontatiegesprekken. Je doet de "slecht nieuws"-gesprekken als een uitkering of voorziening na onderzoek wordt ingetrokken. Je verricht zelfstandige onderzoeken, themacontroles en draagt bij aan multidisciplinaire onderzoeken.
Je bent als toezichthouder Wmo belast met het toezicht op de kwaliteit van de geleverde ondersteuning en de rechtmatigheid daarvan. Je gaat aan de slag met signalen van collega’s bij vermoedens van fraude in de Wmo/Jeugdwet.
Je levert een bijdrage aan het gemeentelijk toezichts- en handhavingsbeleid in het sociaal domein en adviseert hierover.
Bij de gemeente Weststellingwerf werk je mét mensen vóór mensen
Werken bij een gemeente suf en saai? Vergeet het maar! De gemeente Weststellingwerf houdt zich bezig met de hele lokale samenleving, van afvalcontainer tot zwembad, van thuishulp tot fietspad. Hierdoor werken bij ons veel verschillende mensen met allerlei opleidingen en deskundigheden. We zijn een open organisatie met veel ruimte voor talent en talentontwikkeling.
Jouw functie valt binnen het Schakelteam dat bestaat uit verschillende disciplines ter ondersteuning en advisering van beleid en uitvoering van het Sociaal Domein. Dit zijn juridisch kwaliteitsmedewerkers, een inkoopondersteuner, een contractbeheerder, een contractmanager, een procesregisseur, werkbegeleiders en een medewerker Verhaal. We werken hybride, maar treffen elkaar ook graag op kantoor.
Binnen de uitvoering van je werk vindt collegiale uitwisseling en afstemming plaats met andere gemeenten in de regio, maar ook met diverse andere externe partijen.
Wil je weten waarom je toekomstige collega's stiekem trots zijn op de gemeente en wat ze te vertellen hebben over hun werk? Neem dan een kijkje op werkenbij.weststellingwerf.nl.
Wat breng je mee?
Wij zoeken iemand die per situatie de informatie verzamelt, structureert en analyseert, onderscheid maakt tussen feiten en meningen, afwegingen beargumenteert en beslissingen onderbouwt (HBO denk- en werkniveau). Je kunt collega's coachen in fraudepreventie vaardigheden en bent communicatief vaardig. Omgaan met verschillende types mensen en werken buiten kantooruren is voor jou geen probleem. Daarnaast heb je:
- Een bij de functie passende Hbo opleiding
- kennis van de sociale wet- en regelgeving
- ervaring met fraudeonderzoeken
- kennis en ervaring in het strafrecht en strafvordering
- ervaring met complexe en uiteenlopende cliëntrelaties
- een rijbewijs B
Dit kun je van ons verwachten
Je komt in een gezellig en energiek team te werken, waar collega's elkaar kennen en aanspreken. Naast een arbeidsovereenkomst voor 36 uur per week, maak je ook aanspraak op:
- een salaris van maximaal € 4.208 (max. schaal 9 bij 36 uur, Cao gemeenten), afhankelijk van opleiding en ervaring;
- een jaarcontract, met de intentie tot omzetting naar vast dienstverband;
- volop mogelijkheden om je te ontwikkelen;
- een reiskostenvergoeding van € 0,14 per kilometer gedurende het jaarcontract;
- een vrij besteedbaar budget (Individueel Keuze Budget) van 17,05% bovenop je salaris.
Heb jij een klik met onze vacature?
Tot en met woensdag 12 oktober 2022 kun je solliciteren door een sollicitatiebrief met CV te sturen via deze link.
Wil je eerst meer informatie over de vacature Fraudepreventiemedewerker/toezichthouder? Wence Wassink, Teamleider Schakelteam, staat je graag te woord via 06 –18470926 . HR adviseur, Pim van Donkersgoed, vertelt je met plezier meer over onze arbeidsvoorwaarden en de wervingsprocedure via 06-57523941.