Concerncontroller

Alle ruimte en beweging in Opsterland

Opsterland is een ambitieuze plattelandsgemeente in Zuidoost-Friesland. Verbinding is voor ons een kernwaarde. We verbinden ons aan de samenleving, aan onze inwoners en aan onze partners. We werken samen met andere gemeenten. Onder meer in OWO-verband met de gemeenten Ooststellingwerf en Weststellingwerf en als voorzitter van de P10, het snelgroeiende samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten.
Onze medewerkers zijn onze belangrijkste kracht. Samen met hen zijn we in een organisatieontwikkelingstraject onderweg naar een toekomstgerichte netwerkorganisatie.

Verbinding maken met elkaar. Niet alleen binnen de organisatie, maar vooral naar de samenleving. Samen bouwen we aan onze netwerksamenleving, binnen Opsterland en daarbuiten. Wil jij als concerncontroller jouw bijdrage leveren? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Concerncontroller
(32 uur per week)

Onze organisatie (circa 220 fte) is volop in ontwikkeling. Niet alleen de structuur is aangepast, ook richten we onze werkprocessen en werkwijze in op werken van buiten naar binnen, vanuit de bedoeling. Daarbij zetten we in op leren en ontwikkelen. Daarmee sluiten we beter aan bij initiatieven vanuit de netwerksamenleving. We denken we dat dit het beste kan vanuit een organisatie die in control is. Het strategisch vermogen en de integraliteit in de organisatie worden bevorderd vanuit een nieuw team Strategie & Opgaven, waarin de functie van concerncontroller is gepositioneerd.

Waar hebben we je voor nodig?

Als concerncontroller ben je adviseur van de algemeen directeur, het college van burgemeester en wethouders en het directieteam. Je informeert en adviseert over en rapporteert aan het bestuur en directieteam gevraagd en ongevraagd op het gebied van:

  • Doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid;
  • (Strategische) knelpunten en risico’s, (afwijkingen in de) realisatie van gestelde doelen en beleidsinitiatieven of over instrumentontwikkelingen;
  • Het opzetten, coördineren, bewaken en verbeteren van de P&C-cyclus en de interne beheersing;
  • Complexe beleids-en financiële aangelegenheden en bedrijfseconomische ontwikkelingen.
  • Je geeft functioneel sturing aan de controllers binnen onze organisatie;
  • Je hebt een heldere visie en aanpak op control in een gemeentelijke organisatie;
  • Je bent belast met en bevoegd tot de sturing op en bewaking van de control taken, de planning- en control cyclussen, de (proactieve) advisering op het gebied van kwaliteitsbewaking en kwaliteitsververbetering van de brede bedrijfsvoering;
  • Je adviseert over de totstandkoming, verdere doorontwikkeling (professionalisering) en besluitvorming van de (bestuurlijke) planning en control (P&C) instrumenten en afzonderlijke P&C producten, en stuurt en bewaakt op het gebied van risicomanagement;
  • De toegevoegde waarde van de concerncontroller ligt op het vlak van het tijdig signaleren van risico’s en kansen en deze om te zetten in heldere informatie om op grond daarvan proactief te adviseren over de mate waarin beleidsdoelstellingen gerealiseerd kunnen worden;
  • Ook de auditfunctie is je verantwoordelijkheid in zowel opzet, inrichting en uitvoering. Je verricht eigenstandig, of op verzoek van de het college en/ of de gemeentesecretaris, onderzoek naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van activiteiten in de gemeentelijke organisatie. Veranderingen in wet- en regelgeving vertaal je naar de context van Opsterland;
  • Je adviseert de voorzitter van de auditcommissie en versterkt zijn/ haar rolneming in diens rol als opdrachtgever van de externe accountant;
  • De concerncontroller kan het college, zonder tussenkomst van de gemeentesecretaris/ algemeen directeur, rechtstreeks rapporteren over alle aspecten van de control functie;
  • De functie van concerncontroller is gepositioneerd in het team Strategie & Opgaven. De concerncontroller wordt hiërarchisch en functioneel aangestuurd door de gemeentesecretaris/ algemeen directeur.

Wat neem je mee?

  • Je beschikt over een academisch werk-en denkniveau met een aantal jaren werkervaring in een soortgelijke functie in een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • Je bent thuis op het snijvlak van gemeentefinanciën en bedrijfskunde en weet discussies scherp te krijgen;
  • Je bent een stevige persoonlijkheid die in positie blijft in het krachtenveld tussen directieteam, teammanagers/ budgethouders, college en gemeenteraad;
  • Je bent goed op de hoogte van ontwikkelingen binnen je eigen vakgebied en binnen het maatschappelijk en gemeentelijk krachtenveld;
  • Je bent bedreven in het toetsen van de interne processen als onafhankelijk adviseur;
  • Je bent analytisch zeer sterk, kunt autonoom opereren maar weet tevens te enthousiasmeren en te verbinden;
  • Je hebt uitstekende communicatieve en adviesvaardigheden, een vlotte pen en goede presentatietechnieken;
  • Je hecht aan openheid en transparantie, je bent integer, duidelijk en to the point;
  • Je bent een stevige, onafhankelijke persoonlijkheid en combineert dat met een positieve grondhouding en dienstverlenende instelling;
  • Je staat boven de materie, kijkt ‘door de cijfers heen’ en ziet samenhang, maar je bent ook in staat om je snel in een dossier te verdiepen waar nodig;
  • Je beschikt over relevante netwerken, bouwt deze uit en onderhoudt deze.

Wat wij je bieden

  • Een superleuke uitdagende en dynamische functie waarin we jou kansen bieden jezelf verder te ontwikkelen. We investeren graag in jouw persoonlijke ontwikkeling met bijvoorbeeld diverse opleidings- en trainingsmogelijkheden. Je ideeën en initiatieven worden op prijs gesteld en je krijgt ruimte en vertrouwen om deze vorm te geven;
  • Het werken bij gemeente Opsterland is uniek en veelzijdig en daar zetten we uiteraard iets tegenover. Naast salaris, hebben we binnen de gemeente een vrij besteedbaar budget: je Individueel Keuze Budget (IKB). Het IKB is in totaal 17,05% van je salaris. Dit geld kun je inzetten voor bijvoorbeeld extra vrije dagen of de aanschaf van een fiets;
  • Afhankelijk van opleiding en ervaring bedraagt het brutosalaris maximaal € 6.365,- bruto per maand (functieschaal 13) bij een fulltime dienstverband;
  • Daarnaast bieden we jou een laptop van de zaak, mobiele telefoon, korting op diverse verzekeringen en de opbouw van keuzepensioen bij ABP pensioenfonds;
  • We hebben flexibele werkuren en bieden de mogelijkheid thuis te werken. In overleg met je collega’s kun je privé en werk goed combineren;
  • Een arbeidsovereenkomst van 1 jaar en wanneer we een match zijn, wordt deze omgezet in een vaste overeenkomst.

Informatie en sollicitatie

Voor nadere informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen met Marjan van der Weij, gemeentesecretaris (tel. 0512-386 222). Heb je vragen over de procedure, neem dan contact op met Jaap Atsma, HR adviseur (0512-386 364).

Sollicitaties zijn welkom tot en met donderdag 4 maart 2021 en kun je richten aan het college van Burgemeester en wethouders van gemeente Opsterland via de sollicitatiebutton op de website werkeninfriesland.nl ().

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.