Projectleider Opgroeien in een kansrijke omgeving

Ben jij hét boegbeeld van een innovatief, data-gestuurd en community based project? Wil jij de komende drie jaar echt het verschil maken in het voorkomen van middelengebruik onder jongeren in Oldambt? Kan je onorthodox denken en doen? Heb je affiniteit met de doelgroep, ervaring in het leiden van projecten en kan je goed partijen verbinden? Dan zijn we op zoek naar jou!

Voor het project Opgroeien in een Kansrijke Omgeving zoeken we een betrouwbare en enthousiaste collega voor de functie van:


Projectleider Opgroeien in een kansrijke omgeving
Adviseur IV
MZ22-08
24-36 uur per week (0,67-1 fte) voor 3 jaar


Over het project
In 2018 startte een pilot met het IJslandse preventiemodel in zes Nederlandse gemeenten. Deze aanpak heeft als doel het middelengebruik onder jongeren tegen te gaan en zo een gezonde leefomgeving te creëren en hun welbevinden te verbeteren. Door de jongeren alternatieven te bieden kunnen ze worden gestimuleerd om gezondere keuzes te maken. Tijdens de proef, die tot 2021 liep, is er veel kennis opgedaan en hebben de deelnemende gemeenten geleerd van hun aanpak.

Het IJslandse preventiemodel gaat met tien nieuwe gemeenten in de komende vier jaar verder onder de nieuwe naam Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO). Gemeente Oldambt is een van deze gemeenten en de enige nieuwe gemeente in het Noorden. Met OKO werken we op een data-gestuurde, community based en evidence based wijze aan het voorkomen van het gebruik van alcohol, tabak en drugs onder jongeren. We bouwen voort op de ervaringen die in de afgelopen jaren zijn opgedaan en brengen dit in de praktijk in Oldambt. Samenwerking met alle partijen die rondom jongeren staan is hierbij van cruciaal belang. Het Trimbos-instituut ondersteunt ons bij dit project, net als het Nederlands Jeugdinstituut.

Wat ga je doen?
In de aankomende drie jaar ga je aan de slag met het opzetten en resultaten boeken van OKO. Een breed samengesteld kernteam ondersteunt jou als projectleider om dit project te implementeren, te monitoren en waar nodig bij te stellen.

Als projectleider OKO vallen in ieder geval de volgende taken en verantwoordelijkheden:
• zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie de samenwerking en kansen opzoeken met gerelateerde beleidsterreinen zoals: jeugd, gezondheid, sport, cultuur, onderwijs, veiligheid en handhaving;
• lokale partners enthousiasmeren voor en verbinden aan de aanpak;
• zorgen dat de nieuwe manier van samenwerking ook geborgd is na afloop van het project;
• (mede) organiseren van bijeenkomsten met lokale partners;
• onderhouden van contacten met het college van burgemeester en wethouders en met de gemeenteraad;
• twee keer per jaar rapporteren over de voortgang van het project aan het programmabureau NPG;
• voorzitten van het kernteam;
• contactpersoon zijn voor interne en externe communicatie over de aanpak in de gemeente (via bijvoorbeeld de media, artikelen, blogs et cetera);
• aanspreekpunt zijn voor de OKO-adviseurs;
• aanspreekpunt zijn voor alle betrokken lokale partners;
• deelnemen aan trainingen, workshops en bijeenkomsten (soms met het hele kernteam) in het implementatietraject;
• maar vooral: samen met onze partners alles uit de kast halen om het middelengebruik omlaag en jongeren beter in hun vel te krijgen.

Wat vragen we van jou?
Als projectleider ga je voor het resultaat, ben je proactief en heb je talent voor plannen en organiseren. Je legt makkelijk contact en zoekt actief de samenwerking op. Je onderkent het belang van samenwerking maar verliest de doelen niet uit het oog. Je weet nieuwe ontwikkelingen zowel binnen de gemeente als bij andere relevante organisaties en ouders op waarde te schatten. Bovendien, zeker niet onbelangrijk, je staat stevig in je schoenen.

Verder:
• Je functioneert op minimaal HBO werk- en denkniveau.
• Je hebt ervaring in het leiden van soortgelijke projecten.
• Je bent proactief en ondernemend en weet dit over te dragen aan anderen.
• Je bent resultaatgericht en in staat om mensen te verbinden en te inspireren.
• Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling.

Mogelijke andere projecten
Naast OKO gaan we in de nabije toekomst waarschijnlijk ook andere projecten uitvoeren. Hierin zijn (deels) dezelfde partijen betrokken, zoals het onderwijs. Een mogelijkheid is om het projectleiderschap OKO te combineren met het leiden van een ander project. Slimme combinaties zijn bespreekbaar, vandaar het urenaantal 24-36 uur per week.

Wat bieden wij jou?
• Een arbeidsovereenkomst voor 24-36 uur per week (0,67 – 1 fte) voor de duur van een jaar die we bij goed functioneren en ongewijzigde organisatie-omstandigheden graag willen verlengen met twee jaar.
• Het salaris is gewaardeerd op schaal 10 van de cao Gemeenten met een bruto maandsalaris van maximaal € 4.671,00 (peildatum april 2022) op basis van een werkweek van 36 uur. Inschaling is afhankelijk van opleiding en werkervaring.
• Bovenop het salaris ontvang je een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05% van je bruto salaris. Het IKB kan (maandelijks) ingezet worden voor bijvoorbeeld het bijkopen van vakantiedagen of het uitruilen van woon-werk kilometers. Je kunt het ook (maandelijks)laten uitbetalen.
• Een arbeidsongeschiktheidsverzekering via Loyalis en een goede pensioenregeling via het ABP.
• Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.
• Flexibele werktijden en de mogelijkheid voor thuiswerken.
• Een van de voortrekkers zijn in projectmatig en programmatisch werken in Oldambt, zoals vastgelegd in onze visie

Solliciteren
Herken jij je in deze vacature en ben je enthousiast geworden? Dan nodigen we je graag uit om te solliciteren. Reageren op deze vacature kan tot en met zondag 5 juni. Dit kan per e-mail of op een andere creatieve manier, maar in elk geval voorzien van een actueel cv. Je mag je sollicitatie richten aan sollicitaties@gemeente-oldambt.nl onder vermelding van MZ22-08.

We kijken uit naar je reactie!

Procedure
De eerste gesprekken met de selectiecommissie vinden plaats op donderdag 9 juni (’s ochtends) in Winschoten.

Meer informatie
Ben je geïnteresseerd in deze vacature en heb je nog vragen? Dan kun je contact opnemen met Rob van Nuil, interim projectleider OKO Oldambt via 06 15 58 99 60. Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Dan kun je mailen naar sollicitaties@gemeente-oldambt.nl.

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een voorwaarde voor het in dienst treden bij gemeente Oldambt. Wij vergoeden de kosten die zijn verbonden aan de aanvraag van de VOG. Je hoeft de VOG pas aan te vragen als daar door ons om gevraagd wordt naar aanleiding van een gesprek.

Over de werkgever
Oldambt is een gemeente in Oost-Groningen met Winschoten als tweede winkelstad van de provincie. De gemeente telt 16 kernen en ruim 38.000 inwoners. Samen met bijna 400 collega’s werk je op basis van drie kernwaarden: ‘van buiten naar binnen’, ‘zelfredzaamheid’ en ‘verbinding’. Oldambt ontwikkelt zich steeds meer naar een netwerkorganisatie. Daarom zijn we op zoek naar collega’s die denken in oplossingen, die een ondernemersgeest hebben en die goed zijn in het samenbrengen van mensen en ideeën.

Acquisitie naar aanleiding van de vacature wordt niet op prijs gesteld.