Leerplichtambenaar

Ben jij graag onderdeel van een zelfstandig werkend team? Verleen jij hulp bij het oplossen van de oorzaken van schoolverzuim? En bied jij steun aan leerlingen, ouders, scholen en maatschappelijke organisaties als het gaat om schoolverzuim en/of voortijdig schoolverlaten?

Dan zijn wij op zoek naar jou!

Gemeente Oldambt, team jeugd, is op zoek naar een zeer betrokken en gedreven collega voor de functie van:

Leerplichtambtenaar
(Medewerker Beleidsuitvoering II)
voor 28-36 uren per week

De leerplichtambtenaar biedt hulp en steun aan leerlingen, ouders en scholen bij het zoeken naar oplossingen bij schoolverzuim/voortijdig schoolverlaten en verleent vrijstellingen. De wijze van toezicht draagt het karakter van de maatschappelijke zorg. Dit houdt in dat de leerplichtambtenaar onderzoekt wat de oorzaken van het schoolverzuim zijn en met eventuele hulp van andere maatschappelijke organisaties hulp verleent bij het oplossen van de oorzaken van het schoolverzuim. De leerplichtambtenaar heeft zowel een controlerende, preventieve, curatieve als justitiële functie. De bestrijding van het ongeoorloofde schoolverzuim is een van de instrumenten die bijdraagt aan de doelstelling om iedere jongere in staat te stellen een startkwalificatie te behalen.

Werkzaamheden:
- Preventieve spreekuren houden binnen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs;
- Adviseren en voorlichting geven binnen scholen en/of externe partners;
- Gespreksvoering met leerling en/of ouder(s)/scholen;
- Opbouwen en onderhouden van een breed netwerk (scholen, hulpverlening, besturen, justitie, politie en gemeenten);
- Het organiseren en voorzitten van multidisciplinaire overleggen (MDO), maar ook het aanschuiven bij een MDO;
- Het signaleren van verschijnselen, ontwikkelingen, behoeften en effecten met betrekking tot schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten (RMC-functie);
|- Administreren, kwantificeren en analyseren van gegevens;
- Positief en/of negatief besluiten wat betreft vrijstellingen en extra verlof;
- Het horen van leerling en ouder(s) bij opmaak proces verbaal en schrijven PV;
- Getuige deskundige zijn bij rechtszittingen;
- Regio vertegenwoordiger bij het Justitieel Casus Overleg.

Jouw opleiding en ervaring
We zijn op zoek naar iemand met een afgeronde HBO opleiding met kennis van relevante onderwerpen en wetgeving (onder andere leerplichtwet).

Je bent:
- Een aanpakker;
- Een teamplayer met ook een grote mate van zelfstandigheid;
- Iemand die stevig in zijn schoenen staat;
- Stressbestendig.

Competenties
Voor alle medewerkers van gemeente Oldambt gelden de volgende kerncompetenties:
- Resultaatgericht
- Klantgericht
- Samenwerken

Daarnaast gelden voor deze functie de volgende competenties:
- Verantwoordelijkheid
- Analytisch vermogen
- Oordeelsvorming
- Klangerichtheid
- Kwaliteitsgerichtheid

Wat bieden wij jou?
- Een arbeidsovereenkomst voor de duur van een jaar, die we bij goed functioneren voornemens zijn om te zetten in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
- Een boeiende en uitdagende baan in een dynamische omgeving.
- Afhankelijk van je opleiding en relevante werkervaring bedraagt het salaris minimaal € 2.756,- en maximaal € 4.048,- bruto per maand (salarisschaal 9) op basis van een 36-urige werkweek.
- Een maandelijks Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05% van je bruto salaris dat je naar eigen inzicht kan laten uitbetalen of kan inzetten voor diverse doeleinden zoals het bijkopen van extra vakantiedagen.
- Flexibele werktijden en de mogelijkheid voor thuiswerken.
- Een arbeidsongeschiktheidsverzekering via Loyalis en een goede pensioenregeling via het ABP.
- En een werkomgeving waarin aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling.

Procedure
Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern open gesteld. Medewerkers die werkzaam zijn bij de gemeente Oldambt en belangstelling hebben voor de vacature, hebben bij gelijke geschiktheid voorrang op andere kandidaten.

Meer informatie
Ben je geïnteresseerd in deze vacature en heb je nog vragen? Dan kun je contact opnemen met Mariken Ligtvoet, teamleider Jeugd en Werk (tot 16 juli) via 06 22 79 56 70, Nienke Woldhuis 06 20 50 22 63 (na 17 juli) of Gerald Bonsema 06 52 03 14 27 (voor 17 juli).

Solliciteren
Reageren op deze vacature kan tot en met zondag 30 juli. Dit kan per e-mail of op een andere creatieve manier, maar in elk geval voorzien van een actueel cv. Je kunt je sollicitatie richten aan sollicitaties@gemeente-oldambt.nl onder vermelding van MZ21-005. De gesprekken vinden naar verwachting plaats in week 32. Wil je in je brief aangeven wanneer je met vakantie bent?

We kijken uit naar je reactie!

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een voorwaarde voor het in dienst treden bij gemeente Oldambt. Wij vergoede de kosten die zijn verbonden aan de aanvraag van de VOG. Je hoeft de VOG pas aan te vragen als daar door ons om gevraagd wordt naar aanleiding van een gesprek.

Over de werkgever
Oldambt is een gemeente in Oost-Groningen met Winschoten als tweede winkelstad van de provincie. De gemeente telt 16 kernen en ruim 38.000 inwoners. Samen met bijna 400 collega’s werk je op basis van drie kernwaarden: ‘van buiten naar binnen’, ‘zelfredzaamheid’ en ‘verbinding’. Oldambt ontwikkelt zich steeds meer naar een netwerkorganisatie. Daarom zijn we op zoek naar collega’s die denken in oplossingen, die een ondernemersgeest hebben en die goed zijn in het samenbrengen van mensen en ideeën.

We werken binnen de gemeente Oldambt in drie clusters, namelijk Dienstverlening, Ruimtelijke Zaken en Maatschappelijke Zaken. Het cluster Maatschappelijke Zaken bestaat uit de teams Jeugd en Werk, Voorzieningen en inkomen.

Acquisitie naar aanleiding van de vacature wordt niet op prijs gesteld.