Medewerker handhaving fraudeonderzoek en consult

Team Handhaving USD van de Gemeente Leeuwarden is op zoek naar een enthousiaste medewerker Handhaving voor 32 tot 36 uur per week.

Wat ga je doen?
We zoeken een ervaren en flexibele medewerker Handhaving voor de clusters Fraudeonderzoek en Consult. In deze clusters werk je samen met zo’n 8 collega’s. Als medewerker Handhaving onderzoek je zelfstandig fraudetips en adviseer je inkomensconsulenten bij aanvragen, beiden in het kader van de Participatiewet. Iedere medewerker heeft zijn eigen werkvoorraad en werkt zoveel mogelijk zelfstandig. Gesprekken in de spreekkamer en eventuele huisbezoeken worden altijd samen met een collega gedaan. Het uitgangspunt van de gemeente Leeuwarden is ‘toekomstgericht handhaven’. Dit houdt in dat we erop gericht zijn dat het eventuele recht op een bijstandsuitkering naar de toekomst toe op de juiste manier wordt hersteld of beëindigd.

De taken:

  • Administratief vooronderzoek;
  • Bepalen van een plan van aanpak voor het onderzoek (onderzoeksmethoden en -technieken);
  • Onderzoek (zoals bijvoorbeeld het voeren van een (intake)gesprek met de klant, het opvragen/vorderen van informatie bij de klant en/of derden, het afleggen van een bedrijfs- en/of huisbezoek, het doen van observaties, etc.);
  • Het opstellen van juridisch en taalkundig juiste brieven;
  • Rapporteren en adviseren (in Suites voor het Sociaal Domein).

Wie ben jij

  • Je beschikt over een (relevant) Hbo-diploma;
  • Je beheerst de Nederlandse taal uitstekend, zowel in woord als op schrift (taalniveau B1 is de norm, ook voor rapporteren);
  • Je hebt ervaring als medewerker Handhaving (onderzoeken van fraudetips en/of adviseren van inkomensconsulenten);
  • Je kunt informatie analyseren en verbanden leggen;
  • Je beschikt over uitstekende gespreksvaardigheden en kunt omgaan met emoties van klanten;
  • Je kunt plannen en bent besluitvaardig;
  • Je kunt samenwerken met collega’s binnen en buiten je eigen team;
  • Je staat open voor coaching en feedback en je kunt ook feedback geven;
  • Je hebt ervaring met Suites voor het Sociaal Domein.

Waar ga je werken
De gemeente Leeuwarden is een prachtige, dynamische en bruisende gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is. We hebben een prachtig historisch centrum en vele fraaie dorpen. De gemeente Leeuwarden is een Global goals gemeente en heeft de doelstelling om samen te zorgen voor een gezondere, rechtvaardigere en duurzamere wereld. We zijn een energieke organisatie met een verscheidenheid aan boeiende en ambitieuze vraagstukken. Binnen de gemeente heeft het sociaal domein ambitieuze doelstellingen, namelijk in 2030 geen jongeren meer in de bijstand en 75% van de bijstandsgerechtigden naar maximaal vermogen aan het werk.

De gemeente Leeuwarden vindt het belangrijk om oog te hebben voor de inwoners en maatwerk toe te passen als daar ruimte voor is. Om dit te realiseren werken wij meer en meer opgavegericht. Dit doen we samen en team overstijgend. Dit vraagt flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Dit, in combinatie met het hoge tempo van de maatschappelijke ontwikkelingen om ons heen, zorgt voor een enorm uitdagende werkomgeving!

Thuiswerken wordt gefaciliteerd, maar je werkt in deze functie meer dan de helft van de tijd op kantoor, onder andere vanwege de (intake)gesprekken op het gemeentehuis. In sommige gevallen is het nodig om in het kader van je onderzoek ’s avonds of in het weekend een paar uurtjes te werken.

Het team is onderverdeeld in de volgende clusters:

  • Backoffice Fraudeonderzoek;
  • Fraudeonderzoek (onderzoeken van fraudetips en -signalen van burgers, collega’s en instanties);
  • Consult (adviseren van inkomensconsulenten op het gebied van rechtmatigheid bij een fraudesignaal of -vermoeden);
  • Heronderzoeken rechtmatigheid;
  • Beschikkingen (witte fraudeonderzoeken, beëindigingen, terugvorderingen en bestuurlijke boetes);
  • Sociale recherche;
  • Bezwaar en Beroep (voor geheel sociaal domein).

Wat bieden wij
Wij bieden een salaris, afhankelijk van opleiding en ervaring, van maximaal € 4.752,- (functieschaal 9, salarisschaal 1-1-2024) bruto per maand bij een 36-urige werkweek. Naast een goed salaris en een dynamische werkomgeving bieden we je een jaarcontract. Bij goed functioneren behoort een vast dienstverband tot de mogelijkheden.

Een extra aantrekkelijke voorwaarde is het gebruik kunnen maken van 17,05% Individueel Keuzebudget (IKB) bovenop het bruto jaarsalaris. Naast een goed salaris biedt de gemeente Leeuwarden meer aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden aan. Denk hierbij aan flexibele werktijden, een laptop, mobiele telefoon, gunstig pensioenfonds, kortingen op diverse verzekeringen en korting op jouw fitnessabonnement. Daarnaast investeren we in jouw persoonlijke ontwikkeling d.m.v. diverse opleidings- en trainingsmogelijkheden. Je ideeën en initiatieven worden op prijs gesteld en je krijgt ruimte en vertrouwen om deze vorm te geven.

Belangstelling
Solliciteren op deze functie kan tot en met 25 februari 2024 via deze link. De gesprekken worden gepland op donderdag 29 februari 2024.

Heb je vragen over deze vacature? Dan kan je contact opnemen met Mirjam de Graaf, senior medewerker USD en coördinator van de clusters, telefoonnummer 058 233 8155 of Hillebrand Tanja, teamleider Handhaving, telefoonnummer 058 233 2386.

Heb je vragen over de procedure dan kan je contact opnemen met Annemarie van der Weerd van het team Werving & Selectie, telefoonnummer 06-43365567.

De gemeente Leeuwarden let niet op leeftijd, sekse, afkomst, kleur of geaardheid. Bij ons tellen je kwaliteiten.

Om in dienst te kunnen treden bij de Gemeente Leeuwarden is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vereist.