Bestuurlijk expert ondermijning

Het Regionaal Informatie en Expertise Centrum Noord (RIEC) is op zoek naar een Bestuurlijk expert ondermijning voor 32 tot 36 uur per week. Het betreft een tijdelijke vacature tot einde 2022.

Wat is ondermijning?

Naast onze reguliere samenleving bestaat helaas nog een andere wereld. Die waarin mensen met verkeerde bedoelingen gebruik maken van de structuren, het geld en de invloed van mensen in de gemeenschap waarin jij en ik dagelijks leven. Die parallelle samenleving is vaak niet zichtbaar, maar met de effecten ervan worden we helaas meer en meer geconfronteerd. We hebben het over ondermijnende criminaliteit; het stelselmatig negeren van wet- en regelgeving met als voornaamste bedreiging de aantasting van de normen, waarden en basisbeginselen van onze samenleving. Via grootschalige subsidiefraude komt gemeenschapsgeld in de verkeerde handen terecht. Door dumpingen van drugsafval bestaat het risico op schade aan het milieu en de volksgezondheid. Bovendien ligt direct gevaar op de loer door de vele hennepkwekerijen om ons heen.

Wat houdt de functie in?

In de praktijk blijkt dat veel gemeenten de aanpak van ondermijning hoog op de agenda hebben staan maar tegelijk kampen met beperkte capaciteit om hieraan invulling te geven. Gemeenten willen hun organisatie efficiënt en effectief inrichten voor de bestuurlijke aanpak van ondermijning. Hierbij hoort maximaal benutten van wet- en regelgeving en toegekende bevoegdheden. Gemeenten willen die bestuurlijke mogelijkheden ook inzetten bij concrete ondermijnende problemen. Soms is in een gemeente binnen de reguliere formatie onvoldoende capaciteit of expertise aanwezig en is het voor bijvoorbeeld een kleine gemeente ook niet haalbaar dit (structureel) te borgen. Kortom, steeds meer gemeenten hebben behoefte aan tijdelijke ondersteuning (“handjes”) bij in tijd of resultaat begrensde projecten die aan ondermijning zijn gerelateerd. Een van de kerntaken van het RIEC-bureau is bestuurlijke advisering. Deze intensivering gaat verder dan de huidige wijze van advisering en daarom zijn extra bestuurlijk experts nodig. Mensen die ervaring meebrengen vanuit een van onze partners, bij voorkeur gemeenten. We zoeken multitaskers die zowel in te zetten zijn op klussen van meer beleidsmatige aard, als ook meer inhoudelijk op de bestuurlijke aanpak van ondermijning. Mensen die het leuk vinden om bij diverse gemeenten aan de slag te gaan, snel hun weg vinden in een nieuwe organisatie, makkelijk contacten leggen, snel leren en ervaringen als vanzelfsprekend delen en regionaal toepasbaar maken.

We werken vanuit de overtuiging dat je het beste tot je recht komt als je doet waar je goed in bent, maar vooral doet wat je leuk vindt. De energie die je daardoor genereert, heeft een positief effect op de kwaliteit van je werk en op het team als geheel.

Wat zijn de taken van de bestuurlijk expert?

Je wordt ingezet op opdrachten die vanuit de gemeenten worden ontvangen. Dit kan gaan om het beleidsmatige ondersteuning van een gemeente in het opzetten van een daadkrachtige bestuurlijke aanpak van ondermijning, het op orde brengen van beleid, het inrichten van de interne samenwerking in de aanpak etc. Tegelijk kunnen het opdrachten zijn om gemeenten tijdelijk te ondersteunen in de uitvoering van een concreet ondermijningsvraagstuk, het toepassen van het bestuurlijk instrumentarium (al dan niet in een casus) etc.

Wie ben jij

Je hebt een Hbo-/Wo werk- en denkniveau. Je hebt aantoonbare ervaring met vraagstukken van criminaliteitsbestrijding en ondermijning in een bestuurlijke omgeving. Aangezien je wordt ingezet op steeds verschillende opdrachten, is het van belang goed te kunnen samenwerken, initiatief te nemen en omgevingsbewust te zijn. Daarnaast is het belangrijk dat je aantoonbare ervaring hebt als bestuurlijk expert.

Ben jij een enthousiaste samenwerker, die denkt vanuit mogelijkheden, over een gezonde portie geduld beschikt, weet van doorpakken en klant- en actiegericht is? Kun jij bovendien op een enthousiaste manier communicatief sterk verbinding maken met heel diverse mensen en organisaties? Heb jij bestuurlijke sensitiviteit en zie je betrouwbaarheid en integriteit als vanzelfsprekendheid? Dan zou jij zomaar onze nieuwe collega kunnen zijn.

Waar ga je werken

Wij moeten voorkomen dat de onderwereld verstrengeld raakt met de bovenwereld. Dat kan geen enkele overheidspartner alleen. Daarom bestaat er al meer dan tien jaar een samenwerkingsverband tussen politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst, openbaar bestuur en andere partners. Een georganiseerde overheid tegen georganiseerde criminaliteit. Die samenwerking vindt plaats binnen het zogenaamde RIEC-LIEC verband. Landelijk zijn er tien Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC's) en één Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC). Het RIEC Noord focust zich op ondermijnende thema’s zoals bijvoorbeeld mensenhandel, georganiseerde hennepteelt, OMG’s, witwassen en PGB-/zorgfraude.

Het RIEC Noord ondersteunt bij het effectief bestrijden van ondermijnende criminaliteit in de provincies Groningen, Fryslân en Drenthe. Door het combineren van informatie van verschillende partners krijgen we optimaal zicht op de problematiek. We bieden niet alleen inzicht in, maar adviseren ook over de meest effectieve aanpak van ondermijnende criminaliteit. We stellen informatierapporten op, geven voorlichting en bieden begeleiding bij de concrete aanpak van casuïstiek.

Het RIEC-bureau wil maximaal klantgericht werken en extra ondersteuning (“handjes”) bieden aan gemeenten bij concrete problemen of projecten. Om hier invulling aan te geven zijn we op zoek naar ervaren en enthousiaste bestuurlijk experts.

Wat bieden wij

Een veelzijdige functie in een uitdagend werkgebied voor 32 - 36 uur per week. Wij bieden een salaris, afhankelijk van opleiding en ervaring, van minimaal €3.561 en maximaal €5.169 (functieschaal 11) bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek. (salaristabel 1-10-2020 car-uwo)

Bijzonderheden RIEC Noord

Het RIEC verwerkt informatie van diverse overheden, die impact kan hebben op de privacy van burgers. Het is van belang dat er zorgvuldig om gegaan wordt met deze informatie. Daarom kan een veiligheidsonderzoek onderdeel uitmaken van de plaatsingsprocedure.

Contact

Solliciteren kan tot en met 22 september 2021.

Heb je vragen over de inhoud van de functie? Dan kun je contact opnemen met Wendy Scholten (Hoofd RIEC Noord) of Sonja Dros (Manager Ondermijning) via 06 25 677 798.

Heb je vragen over de procedure dan kun je contact opnemen met het team werving en selectie, telefoonnummer 058 233 6164.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Solliciteren