Specialistische medewerkers handhaving

Structureel | 36 uur per week

Ben jij een speurneus met het hart op de juiste plaats? Sta jij stevig in je schoenen en laat je niet over je heen lopen? Als je daarnaast ook nog kennis hebt van de Participatiewet, dan zijn we op zoek naar jou!


Een van de medewerkers geeft aan: “Van te voren weet je vaak niet hoe de dag eruit komt te ziet. Dat vind ik het mooie aan deze functie, die afwisseling!”

 
Jij

  • houdt toezicht en verricht controle- en/of opsporingsonderzoeken naar fraude, misbruik of oneigenlijk gebruik van regelingen op het gebied van de Participatiewet en aanverwante wetten en regelingen;
  • vervult een advies- en coachfunctie voor medewerkers van het primaire proces;
  • begeleidt, coacht en stimuleert de medewerkers in het primaire proces in het kader van fraudealertheid;
  • voert waarnemingen en dynamische observaties uit;
  • voert (on)aangekondigde huisbezoeken uit in het kader van de Participatiewet;
  • rapporteert de onderzoeksbevindingen en adviseert over de te nemen beslissingen;
  • voert boetegesprekken met (ex-)klanten van wie is vastgesteld dat ze fraude hebben gepleegd of van wie is vastgesteld dat ze de inburgeringsplicht niet hebben nageleefd;
  • stelt boetebesluiten op;
  • hebt een actieve rol bij themacontroles en andere handhavings-activiteiten;
  • bent verantwoordelijk voor een effectieve afhandeling van zaken in spanningsvolle en conflictueuze situaties;
  • onderhoudt een intern en extern netwerk;
  • participeert in multidisciplinaire handhavingsacties;
  • werkt ook buiten kantooruren (’s nachts, ’s avonds en in weekend).

 

Plek in de organisatie

Bij de directie inkomensdienstverlening werken ruim 350 medewerkers. De afdeling Handhaving is met 17 medewerkers één van de 8 afdelingen van de directie. De medewerkers van de afdeling kenmerken zich door ruime kennis en ervaring.

 

Wij vragen

  • HBO werk- en denkniveau (bijvoorbeeld HBO-SJD);
  • minimaal 2 jaar relevante werkervaring als consulent binnen het sociaal domein of als handhaver (bijvoorbeeld rechercheur, politieagent, marechaussee, etc.);
  • kennis van de Participatiewet;
  • bij voorkeur in bezit van BOA diploma of de bereidheid dit te halen;
  • rijbewijs B.

 

Competenties

Communiceren | Bij deze functies is het belangrijk dat je zowel mondeling als schriftelijk over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikt. Je hebt veel contact met collega’s en inwoners. Je bent aanspreekbaar, sociaal en zakelijk waar nodig. Je durft en kunt confronteren en het moeilijke gesprek aangaan.

Nauwkeurigheid | Je krijgt te maken met gevoelige situaties die het leven van mensen direct kunnen raken. Je inventariseert risico’s, rapporteert over oplossingen en je doet secuur dossieronderzoek. Hierbij is van groot belang dat je zeer nauwkeurig werkt.

Klantgerichtheid | Voorkomen is beter dan genezen. Het preventieve onderdeel van deze functie, het voorkomen van fraude door als coach en adviseur te fungeren vraagt een hoge mate van klantgerichtheid.

Zelfstandigheid | Je doet zelfstandig onderzoek naar de rechtmatigheid van uitkeringen, voert coachingsgesprekken met en bent vraagbaak voor medewerkers in het primaire proces

 

Uiteraard staat daar ook wat tegenover. Op het moment dat je bij ons in dienst komt krijg je van ons: 

  • een salaris, afhankelijk van jouw achtergrond, van maximaal € 4.537,00 [functioneel schaal 9, HR21-normfunctie medewerker handhaver 1];
  • je kunt ervoor kiezen om ADV-uren op te bouwen;
  • naast dit salaris bouw je elke maand nog eens 17,05% van je salaris extra op; ons zogeheten Individueel Keuze Budget. Dit budget is opgebouwd uit je vakantiegeld, eindejaarsuitkering, een levensloopbijdrage en een aantal bovenwettelijk verlofuren. Jij kiest of je dit wilt sparen, of dat je dit elke maand bij je salaris wil. Je kunt er ook extra verlofuren mee kopen;
  • Je blijven ontwikkelen vinden wij belangrijk; hiervoor bieden wij in
    overleg ook passende faciliteiten;
  • een telefoon en een iPad óf laptop in bruikleen;
  • de mogelijkheid om thuis te werken. In dat geval faciliteren wij voor jou voorzieningen die dit verantwoord maken, denk aan een bureaustoel of extra beeldscherm;
  • we hebben een actieve jongerenvereniging voor ambtenaren tot en met 35 jaar en uiteraard een personeelsvereniging;
  • wij zijn als organisatie continu in ontwikkeling. Dat betekent dat er altijd diverse doorgroeimogelijkheden voor jou zijn, zowel binnen de directie als de gehele organisatie;
  • we hebben nog meer secundaire arbeidsvoorwaarden; ook daar vertellen we je uiteraard graag meer over!

 

Informatie

Voor meer informatie over de inhoud van de functie, kun je contact opnemen met Jeroen Becker, functie afdelingshoofd, via telefoonnummer 06-51503611.

 

Reageren

Je kunt uitsluitend reageren via het digitale sollicitatieformulier via de button ‘solliciteren’. Solliciteren kan tot en met 5 juni 2023.

Meteen na het verzenden van het digitale sollicitatieformulier wordt een ontvangstbevestiging gemaild. Het kan voorkomen, dat correspondentie van de gemeente Groningen met betrekking tot deze vacature in je ‘ongewenste items’ (SPAM-box) terecht komt. Check je SPAM-box daarom regelmatig!


Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern geworven waarbij, voorrangs- en interne kandidaten van de gemeente Groningen voorrang hebben.

 

Interne medewerkers zijn: medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde en bepaalde tijd bij de gemeente Groningen; (oud-) werknemers die op basis van de Cao gemeenten een uitkering ontvangen van de gemeente (hoofdstuk 7, 9 en 10 CAO gemeenten); deelnemers van de kansenpool diversiteit, medewerkers met een werkervaringsplaats, re-integratiebaan of een maatschappelijke baan, werkzaam binnen de gemeente Groningen; WSW-medewerkers; trainees (na een halfjaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); medewerkers <30 jaar werkzaam in een werkleerbaan (na een half jaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); uitzendkrachten werkzaam bij de gemeente Groningen.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.        

Bekijk hier alle vacatures van de Gemeente Groningen.

Solliciteer