Communicatieadviseur Sociaal Domein

Tijdelijk voor de duur van één jaar, met uitzicht op een vast dienstverband | 36 uur per week

 

Ben je als communicatieadviseur op zoek naar afwisseling en uitdaging in je werk? Wil je werken binnen het sociaal domein, waar we dagelijks van betekenis zijn voor onze inwoners? En heb je zin om daarmee aan de slag te gaan bij de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO)? Lees dan verder!

 

Wat je van de functie kunt verwachten

  • je verricht communicatieve werkzaamheden voor de directie Maatschappelijke Ontwikkeling, een dynamische omgeving waarbij de focus van je werk ligt op de interne communicatie;
  • je helpt DMO stevig op de kaart te zetten, zowel binnen de gemeente als daarbuiten;
  • je bent dus verantwoordelijk voor een goede communicatieve ondersteuning en daar waar nodig ondersteun je actief wanneer de situatie daar om vraagt.

 

Hoe ziet jouw werkdag eruit

De ene dag ben je druk met de DMO nieuwsbrief, de volgende dag maak je een filmpje over een specifiek onderwerp en ben je hands-on bezig met het organiseren van de wekelijkse DMO Briefing. Tussendoor vraagt een collega nog even of je mee wilt lezen met een tekst en waar nodig redigeren en adviseren waarom de tekst misschien net even anders moet.

Of je hebt een afspraak met een team om mee te denken in hun communicatievraagstukken. Soms blijft het bij meedenken, maar vaak zet je ook een aantal actiepunten op jouw naam en zorg je dat het goed komt. Ook zit je in het programma-team dat bezig is met organisatieontwikkeling, denk je strategisch mee en werk je de strategie uit in middelen. Altijd ben je een spin in het web, legt actief verbindingen, hebt een neus voor nieuws en help je collega’s proactief om hun verhaal te vertellen en zo verbindingen te leggen. Zo help je collega’s en directie om zo effectief mogelijk te communiceren.

Waar je komt te werken

De afdeling Communicatie Advies is onderdeel van de directie Mens Organisatie & Communicatie binnen het Shared Service Center van de gemeente Groningen. De afdeling bestaat uit ca. 18 vaste (senior) communicatie adviseurs en ca. 15 externe adviseurs. In de dagelijkse praktijk werk je nauw samen met collega’s van de afdeling Communicatie Advies, afdeling Communicatie Uitvoering (webredactie, nieuwsredactie, vormgeving) en de woordvoerders en bestuursadviseurs van het college.

Je werkgebied en werkplek is bij de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO).  Het sociale domein is volop in beweging. De directie Maatschappelijke Ontwikkeling werkt als speler in het sociaal domein dagelijks met ongeveer 350 DMO-ers aan de opgaven van de gemeente Groningen: een leefbare en aantrekkelijke gemeente voor álle inwoners gedurende hun levensloop én iedereen doet en helpt mee in een gezonde gemeente. Een samenleving waar bewoners, ondernemers, onderwijs, sport, cultuur en maatschappelijke organisaties zich betrokken voelen bij de wijk en ruimte krijgen voor initiatieven om hun wijk nog sterker en levendiger te maken.

DMO helpt het bestuur om de ambities en opgaven voor de stad te realiseren. Als DMO zijn we van betekenis.

 

Om als communicatie adviseur succesvol te zijn, vragen wij het volgende van jou

  • een afgeronde opleiding op HBO-niveau, bij voorkeur richting Communicatie;
  • minimaal 3 jaar relevante werkervaring;
  • uitstekende beheersing van de Nederlandse taal en een vlotte pen;
  • communicatief en sociaal vaardig;
  • bij voorkeur ervaring in een gemeentelijke omgeving;
  • ervaring met editingsoftware voor video’s en/of opmaakprogramma’s is een pré.

 

Competenties

Communiceren | Je drukt je goed uit, mondeling en in schrift. Je past de wijze van communiceren aan op de doelgroep. Je geeft complexe vraagstukken helder, eenduidig en gestructureerd weer door de juiste opbouw van tekst, stijl en woordkeuze. Je bent een makkelijke schrijver en bent goed in staat om ingewikkelde zaken op een begrijpelijke manier te communiceren of te presenteren (B-1 niveau).

Accuratesse | Je werkt accuraat, precies en nauwgezet; je komt afspraken na, levert correct en volledig werk af. Je werkt onder druk kwaliteitsgericht, planmatig en gestructureerd.

Omgevingssensitiviteit | Je hebt een neus voor nieuws. Je bent proactief en gaat actief op zoek naar nieuws: je volgt actief ontwikkelingen binnen de eigen afdeling, de eigen directie en de ontwikkelingen binnen de gemeente. Je bent een scherpe denker én doener. Je denkt mee om ervoor te zorgen dat medewerkers goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen bij DMO. Je neemt initiatieven om DMO goed op de kaart te zetten.

Klantgericht | Je luistert naar de ‘klant’, weet de juiste vragen te stellen om samen de doelstelling te bepalen. Je weet zo een heldere briefing op te stellen, waarin doelgroep, doelstelling en planning centraal staan. Je maakt duidelijke afspraken en voert uit wat afgesproken is (Afspraak is bij jou afspraak). Je reageert snel op vragen en speelt actief en flexibel in op de wensen. Hierin laat je je meerwaarde duidelijk zien.

Energiek | We zoeken mensen met pit. Mensen die positief zijn ingesteld, humor hebben en die de handen uit de mouwen willen steken.

Samenwerken | Je werkt in een keten met partners (consulenten en instellingen), maar ook met directe collega’s op de afdeling. Je helpt elkaar om de dienstverlening aan de inwoners zo goed mogelijk te doen. Maar je kunt ook goed zelfstandig werken, overzicht bewaren en snel schakelen.

 

Uiteraard staat daar ook wat tegenover. Op het moment dat je bij ons in dienst komt krijg je van ons

  • een salaris, afhankelijk van jouw achtergrond, van maximaal € 4.671,00, [functioneel schaal 10, HR21-normfunctie Adviseur IV];
  • je kunt ervoor kiezen om ADV-uren op te bouwen;
  • naast dit salaris bouw je elke maand nog eens 17,05% van je salaris extra op; ons zogeheten Individueel Keuze Budget. Dit budget is opgebouwd uit je vakantiegeld, eindejaarsuitkering, een levensloopbijdrage en een aantal bovenwettelijk verlofuren. Jij kiest of je dit wilt sparen, of dat je dit elke maand bij je salaris wil. Je kunt er ook extra verlofuren mee kopen;
  • een leven lang ontwikkelen vinden wij heel normaal. Daarom hebben wij een digitaal leerportaal ‘Groningen Leert’;
  • een telefoon en een iPad óf laptop in bruikleen;
  • de mogelijkheid om thuis te werken. In dat geval faciliteren wij voor jou voorzieningen die dit verantwoord maken, denk aan een bureaustoel of extra beeldscherm;
  • we hebben een actieve jongeren vereniging voor ambtenaren tot en met 35 jaar en uiteraard een personeelsvereniging;
  • wij zijn als organisatie continu in ontwikkeling. Dat betekent dat er altijd diverse doorgroeimogelijkheden voor jou zijn, zowel binnen de directie als de gehele organisatie;
  • we hebben nog meer secundaire arbeidsvoorwaarden; ook daar vertellen we je uiteraard graag meer over!

 

Informatie

Voor meer informatie over de inhoud van de functie, kun je contact opnemen met Ellen de Ruijter-Groenewold (Hoofd Communicatie Advies) via telefoonnummer 06-52730794 of Aissa Allaui (Directeur DMO) via telefoonnummer 06-53732415.

 

Reageren

Je kunt uitsluitend reageren via het digitale sollicitatieformulier via de button ‘solliciteren’. Solliciteren kan tot en met 12 februari 2023. De gesprekken met de kandidaten voeren we graag op woensdag 22 februari 2023. Uiteraard kunnen we in overleg ook andere afspraken maken hierover. Meteen na het verzenden van het digitale sollicitatieformulier wordt een ontvangstbevestiging gemaild. Het kan voorkomen, dat correspondentie van de gemeente Groningen met betrekking tot deze vacature in je ‘ongewenste items’ (SPAM-box) terecht komt. Check je SPAM-box daarom regelmatig!

 

Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern geworven, waarbij voorrangs- en interne kandidaten van de gemeente Groningen voorrang hebben.

 

Interne medewerkers zijn: medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde en bepaalde tijd bij de gemeente Groningen; (oud-) werknemers die op basis van de Cao gemeenten een uitkering ontvangen van de gemeente (hoofdstuk 7, 9 en 10 CAO gemeenten); deelnemers van de kansenpool diversiteit, medewerkers met een werkervaringsplaats, re-integratiebaan of een maatschappelijke baan, werkzaam binnen de gemeente Groningen; WSW-medewerkers; trainees (na een halfjaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); medewerkers <30 jaar werkzaam in een werkleerbaan (na een half jaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); uitzendkrachten werkzaam bij de gemeente Groningen.

 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.       

 

Bekijk hier alle vacatures van de Gemeente Groningen.

Solliciteer