Senior adviseur grondzaken

Emmen is een uitgestrekte gemeente met een groot en gevarieerd buitengebied. Het telt een aantal grote en kleine woonkernen waarbij Emmen een regionale centrumfunctie vervult. Zowel op agrarisch- als in het binnenstedelijk gebied liggen er grote ontwikkelopgaven. Houd jij van een divers werkveld en wil jij een grote bijdrage leveren om deze ontwikkelingen mogelijk te maken? Lees dan snel verder!

De gemeente Emmen is voor het team Vastgoed en Grondzaken (VGZ) op zoek naar een:

 

Senior adviseur grondzaken (36 uur per week)

 

Vacaturenummer: 23.109

Wat ga je doen?

De gemeente Emmen is gezien zijn omvang en diversiteit interessant en uitdagend voor een gedreven adviseur grondzaken. Het werkveld is heel divers. In de functie als adviseur grondzaken zit je het ene moment bij een boer aan de keukentafel te onderhandelen over de aankoop van een stuk landbouwgrond en het andere moment ben je in gesprek met een ontwikkelaar over het ontwikkelen van een woningbouwplan.

  • Je houdt je bezig met aan- en verkoop van vastgoed binnen de gemeente;
  • Beheer van (agrarische) gronden. Je onderhoudt contacten met agrariërs en ondernemers en stelt (pacht) overeenkomsten op;
  • Vestigen van zakelijke rechten en andere rechten zoals erfpacht;
  • Je toetst taxaties en voert onderhandelingen uit over de prijs en de voorwaarden bij aan- en verkoop van onroerende zaken;
  • Je adviseert op het gebied van grondzaken en bent het eerste aanspreekpunt met betrekking tot juridische/financiële vraagstukken en stelt de bijbehorende contracten en documenten op;
  • Je hebt een adviserende rol binnen de gemeente op het gebied van de wet voorkeursrecht gemeenten en onteigeningen;
  • Je ontwikkelt beleid op het gebied van grondbeleid en je speelt in op actuele ontwikkelingen. Daarnaast fungeer je als vraagbaakfunctie voor collega's en bestuur;
  • Je levert een bijdrage aan multidisciplinaire teams van interne medewerkers en externe adviseurs.

 

Dit ben jij

Je hebt een afgeronde hbo opleiding op het gebied van gebiedsontwikkeling, vastgoed of makelaardij/rentmeesterij. Je hebt daarnaast:

  • Ervaring met gebiedsontwikkelingen en verwervingstrajecten;
  • Ervaring op het gebied van aan- en verkopen en beheer van grond/vastgoed, zowel binnen stedelijk- als landelijke omgeving en kennis van vastgoed-waarderingen;
  • Gevoel voor bestuurlijke verhoudingen binnen de gemeente;
  • Je bent bekend met het toepassen van het grondbeleidsinstrumentarium;
  • Een lidmaatschap (of toekomstig) van de Nederlandse vereniging van Rentmeesters is een pré;
  • Je bent flexibel, zelfstandig, integer en representatief.

 

Wat bieden we jou?

We vragen veel, maar je krijgt er ook veel voor terug: een uitdagende functie, dé mogelijkheid om te ontwikkelen en natuurlijk professionele collega’s met wie je altijd kunt sparren. Naast een informele, open en collegiale werkomgeving bieden we je, afhankelijk van je ervaring, opleiding en deskundigheid, een salaris van maximaal € 5.009,00 (schaal 10 Cao Gemeenten) bij een 36-urige werkweek. Naast het salaris biedt de gemeente Emmen een Individueel Keuzebudget (IKB), een goede werk-privébalans, voldoende opleidingsmogelijkheden en een prima werksfeer. Het IKB is 17,05% van je salaris en kan maandelijks worden uitbetaald of worden besteed aan bijvoorbeeld verlof, studie, fiscaal woon- en werkverkeer of een fietsregeling.

 

Het team

Het Team Vastgoed en Grondzaken is een dynamisch team. We begeleiden op projectmatige wijze de voorbereiding en uitvoering van aan- en verkoop grond, nieuwbouw, verbouw, renovatie, onderhoud, beheer en zelfs sloop van panden op bouwkundig en installatietechnisch gebied. Het gaat hierbij om grond en gebouwen in gemeentelijke eigendom, al dan niet via huurconstructies.

Beleid en de uitvoering van woonwagenzaken is in 2022 ondergebracht bij team VGZ. Ook is het team verantwoordelijk voor verkoop of verhuur (pacht, jacht) van gemeentegronden.

Werken bij…

Werk je bij de gemeente Emmen, dan werk je in een organisatie waar de dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven voorop staat. We zijn de grootste gemeente in Drenthe en één van de 40 grote gemeenten in Nederland. Met zo’n 900 collega’s werken we voor en met ruim 100.000 inwoners. Dit doen we samen met collega’s uit verschillende teams binnen onze organisatie, met partners, andere overheden, bedrijven en natuurlijk met inwoners. Ontwikkeling vinden we belangrijk. Door te ontwikkelen groeien we samen naar een organisatie die nog wendbaarder en flexibeler is. Dit doen we om de ontwikkelingen in de steeds sneller veranderende samenleving op te vangen en nu en in de toekomst er te zijn voor onze inwoners en bedrijven.

 

Wil je meer informatie over deze functie?

Neem dan contact op met Elke Mensink (teamleider) of Harm Peter de Wit (portefeuillemanager grondzaken) via het algemene telefoonnummer van de gemeente Emmen: 14 0591.

 

Solliciteren

Ben je enthousiast over de functie? Solliciteer dan vóór 5 oktober 2023. Je kunt je motivatiebrief en curriculum vitae richten aan Elke Mensink via Senior adviseur grondzaken (vooruitindrenthe.nl).

De sollicitatiegesprekken staan gepland op 12 oktober 2023.