Cursus: Storytelling is serious business

Deze cursus Storytelling bestaat uit een serie workshops en is gericht op teamleden en managers die anderen in de organisatie willen meenemen in hun visie, strategie of ideeën. Je wilt mensen overtuigen. Of dat ze soepel meewerken. Maar je hebt het druk, dus het moet snel gebeuren. Je wilt veel impact, met weinig woorden. Storytelling heeft dat vermogen.
Met een verhaal kun je op een sympathieke manier veranderingen teweeg brengen in andermans doen en laten. Meer dan met feiten en steekhoudende argumenten. In deze workshopserie leer je die kracht te gebruiken en serieus je invloed te vergroten.

Word een storyteller in 4 online bijeenkomsten

In het programma doorloop je 4 workshops van anderhalf uur waarin theorie, voorbeelden en oefenen elkaar afwisselen. Tussendoor werk je thuis aan je verhaal. Met de uitgebreide en persoonlijke feedback die je krijgt, ontwaak je de storyteller in jezelf. Je leert hoe storytelling werkt, welke verhalen je kunt gebruiken en hoe je ze krachtig maakt en boeiend overbrengt. Alles om het op je werk gemakkelijker en effectiever te maken.

Deel 1: Storytelling Fundamentals
Waarom werkt storytelling, en wat is eigenlijk een goed verhaal? Na afloop weet je hoe je een simpele anekdote boeiend maakt en zie je kansen om storytelling in je eigen werk te gebruiken en je doel te bereiken. Je wordt geïnspireerd door diverse sprekende voorbeelden van business storytelling.

Deel 2: Verhalen VINDEN
Welk verhaal kies je en waar vind je die? Je krijgt methoden aangereikt om het perfecte verhaal boven water te halen. En omdat je anderen wilt overtuigen, enthousiasmeren of een belangrijk inzicht wil geven, zal er een duidelijke boodschap in het verhaal moeten zitten. Een beetje verstopt, maar toch voldoende transparant zodat mensen hem oppikken en omarmen.

Deel 3: Verhalen VERSTERKEN
De verhaalkracht is gigantisch. Maar alleen als je de juiste narratieve elementen gebruikt en je het verhaal een spannende hartslag geeft. Anders blijft het een saaie opsomming van en toen... en toen... situaties. Je wordt ingewijd in de geheimen van een goed verhaal. Spoiler alert: hierna doorzie je alle films en series, want ook Hollywood en Netflix gebruiken deze bewezen story-elements waardoor mensen de tv niet kunnen uitzetten.

Deel 4: Verhalen VERTELLEN
In de laatste module focussen we op de mondelinge overdracht. We kijken naar de voorbereiding, het vertellen zelf, en hoe je je doel bereikt met je verhaal. De sessie bestaat uit veel vertellen, feedback krijgen, opnieuw proberen en leren van hoe anderen het doen. Je gaat je verhaal tot leven wekken en verbinding maken met de ander, ook online. Je ervaart wat overduidelijk wél werkt, en wat niet.

"Erik is een echte 'Storyteller'. Hij heeft het webinar met heel veel enthousiasme
gegeven. Dit is een cursus die in de praktijk en zelfs in privé situaties zeer goed toepasbaar is! Deze cursus heeft meer dan aan mijn verwachtingen voldaan."

En een boek erbij!

Als deelnemer krijg je het boek Storytelling in drie bedrijven gratis thuisgestuurd. Het is niet nodig om het vooraf te bestuderen, maar wel een fijn boek om alvast in de storytelling-sfeer te komen.


Dit is geen gewoon webinar. Dit is OnLive.

Soms is een webinar best saai. Het echte contact ontbreekt als de spreker in het hoekje naast zijn powerpoint gaat zenden. Daarom gaat het in deze workshopserie volledig anders. Erik: "In een kleine groep maak ik met maximaal 6 deelnemers een veilige sfeer waarin ze zich durven uit te spreken. Iedereen heeft de camera en microfoon aan staan zodat er een echt gesprek ontstaat. In mijn studio sta ik voor een green screen en loop als een weerman voor m’n dia’s (en geregeld is er géén dia). Dat geeft visueel afwisseling, net als het gebruik van video’s, muziek en theatersport-achtige oefeningen. Alles om het interactief en energiek te houden, en tegelijkertijd iets te leren of te oefenen."


• Interactie, energie en FUN
• Leren door zelf te proberen
• Gemoedelijk met maximaal 6 deelnemers

Aanmelden


Praktische informatie

Kosten: 275 euro excl. btw maar inclusief het boek 'Storytelling in drie bedrijven' gratis thuisgestuurd.

Deelnemers: maximaal 6

Data: 12 mei, 19 mei, 26 mei, 9 juni

Tijd: 10.30 uur tot 12.00 uur. (De laatste dag duurt tot 12.15)



De trainer

Erik Mathlener heeft meer dan 20 jaar gewerkt als projectmanager en consultant. In die rol heeft hij veel met klanten gesproken, presentaties gegeven en trainingen verzorgd. Tot hij "besmet" raakte met het Storytelling-virus. Sindsdien gebruikt hij dit geweldige instrument in presentaties op congressen en bedrijfsbijeenkomsten, en leert hij het anderen in workshops en trainingen. Erik is auteur van het praktische boek "Storytelling in drie bedrijven" en mede-oprichter van het Storytelling Gilde.

"Erik Mathlener is een van de leukste trainers ooit! En ik heb er al heel wat gevolgd:-)"
Wilma van Rooijen, tekstschrijver.