Belastingdienst

Controlemedewerker MKB

Functie omschrijving

Binnen de Belastingdienst is de directie MKB verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van het midden- en kleinbedrijf. MKB streeft naar optimalisering van belastingopbrengsten door de inzet van diverse handhavings- en toezichtmiddelen. Omdat de Belastingdienst continu in beweging is, moderniseren wij steeds opnieuw onze interactie met burgers en bedrijven en streven we naar een soepele uitvoering, goed toezicht én efficiënte inning.

Als controlemedewerker heb je natuurlijk een passie voor het controle vak. Daarin ben je onafhankelijk en vorm je je op basis van de feiten een oordeel. Wist je dat de Belastingdienst ernaar streeft de compliance van burgers en bedrijven te bevorderen? Daarin staan transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen centraal. Mooi, want jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren én overtuigingen sluiten daar perfect op aan.

Dit doe je bij X
Als controlemedewerker doe je boekenonderzoeken bij de bedrijven en behandel je complexe vraagstukken over alle voorkomende belastingen, zoals inkomensheffing, loonheffingen, omzetbelasting en vennootschapsbelasting. Je werkt vanuit huis en kantoor en je bezoekt ook de MKB bedrijven zelf.
Je zorgt dat je inzicht krijgt in de financiële administraties van ondernemingen, controleert ze én onderzoekt of de fiscale risico’s voldoende zijn afgedekt. Vervolgens verwerk je je bevindingen in rapportages.

Het controle vak is enorm veelzijdig. Wat het nog meer leuk maakt? Je hebt een onafhankelijke rol en vormt een oordeel op basis van de feiten. Tegelijkertijd draag je bij aan transparantie, samenwerking met ondernemers en werken vanuit vertrouwen. Past dit bij jouw communicatiestijl, persoonlijke drijfveren en overtuigingen? Dan maken we graag kennis met je.

Een bijzondere baan, omdat ...

  • We zoeken nieuwe collega’s in heel Nederland; je kunt dus werken bij jou in de buurt. Check de bijzonderheden voor details.
  • Je tijdens je opleiding alles leert over onder andere controletechnieken, cijferanalyses en waarnemingen ter plaatsen. Ook zaken als gesprekstechnieken of presentatievaardigheden komen aan de orde. En afhankelijk van je vooropleiding leer je over fiscaliteit.
  • Je een gelijkwaardig en representatieve gesprekspartner bent die stevig in zijn schoenen staat. Tegelijkertijd ben je flexibel, toon je initiatief en heb je inlevingsvermogen.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“Je komt bij verschillende soorten bedrijven; de ene keer een bakker, de andere keer een groot bouwbedrijf. Je hebt een erg afwisselende baan, vandaag een inleidend gesprek en een rondleiding binnen een bedrijf en morgen staat er een eindgesprek op je agenda of werk je aan een controlerapport. Geloofwaardig, verantwoordelijk en zorgvuldig. Dat zijn de basiswaarden van de Belastingdienst die jij als controlemedewerker uitdraagt." Nawal, controlemedewerker bij de Belastingdienst.

Functie-eisen

  • Je hebt aantoonbaar hbo-niveau.
  • Je hebt goede en actuele kennis van het controleren van financiële administraties en de wet- en regelgeving die daarbij hoort.
  • Je kunt uitstekend communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je hebt bij voorkeur een hbo-diploma bedrijfseconomie en/of accountancy.
  • Je hebt bij voorkeur recente en relevante werkervaring in een fiscale functie.

Jouw Competenties:

  • durf
  • organisatie sensitiviteit
  • besluiten nemen
  • samenwerken
  • overtuigingskracht

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2675,- tot €3617,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

Standplaats: 
De vacature staat open op de volgende locaties: Almere, Arnhem, Breda, Middelburg, Den Haag, Doetinchem, Enschede, Hoofddorp, Leeuwarden, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.
Vermeld duidelijk in je motivatiebrief naar welke eerste, tweede en eventuele derde voorkeurslocaties je solliciteert.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. Als dat het geval is, krijg je een digitale voorselectietest toegestuurd.
  • De selectiegesprekken worden gevoerd van 10 t/m 13 januari 2022. Gezien de huidige Corona maatregelen zullen de gesprekken vooralsnog plaatsvinden middels video-bellen. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De indiensttredingsdatum is 1 maart 2022. De interne opleiding start dan op 1 april 2022. Je bent fulltime beschikbaar gedurende de opleiding van ca. 8-9 maanden. 

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Midden- en Kleinbedrijf

De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van het Midden- en kleinbedrijf en onderscheidt entiteiten in het middenbedrijf (ongeveer 0,4 miljoen) én in het kleinbedrijf (ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, starters en ZZP’ ers).
De klantbehandeling kenmerkt zich door informatiegericht toezicht en een integrale en subjectgerichte aanpak. MKB streeft optimalisering van belastingopbrengsten na door de inzet van diverse handhaving- en toezichtmiddelen ter versterking van de compliance, met aandacht voor slimme en nieuwe IT- toepassingen. MKB is ook verantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven aan de integrale overheidssamenwerking. Én MKB houdt zich bezig met deurwaarderij en waarde-onderzoek.


Reageer op deze vacature