Belastingdienst

Processpecialist automatisering inkomensheffing

Functie omschrijving

"Niet nodeloos praten, maar analyseren, doen en leren. Dat is de manier waarop wij continu verbeteren. Onze dienstverlening aan burgers en ondernemers wordt zo elke dag beter. Uitblinken in betrouwbaarheid: dat is ons doel." Lianne Veldhuis, processpecialist inkomensheffing bij de Belastingdienst.

De Belastingdienst en zeer zeker ook onze (verwerkings)afdeling Inkomensheffing, onderdeel van de directie Centrale Administratieve Processen, is in beweging en kent grote meerjarige digitale transformaties. Zo willen we de komende drie tot vijf jaar de digitaliseringsgraad van onze verwerkingsketen stevig opschroeven. Hierbij hoort ook een cultuur van continu verbeteren, optimale processturing, beheerste bedrijfsvoering en aantoonbaar in control zijn. In de nabije toekomst willen wij een grote groei in volwassenheid doormaken op deze onderdelen. Daar investeren we dan ook stevig in.

In jouw rol van processpecialist automatisering inkomensheffing richt je je op het (adviseren over het) inrichten, verbeteren en optimaliseren van de (semi-)massale processen binnen de dienstverleningsketen rondom inkomensheffing. Hierbij werk je nauw samen met procesmanagers en vakinhoudelijke specialisten. Je analyseert data en doorgrondt de processen. Zo kom je tot voorstellen voor procesverbeteringen. Deze voer je vervolgens ook door of je laat dit doen. De rode draad in jouw activiteiten? Ze leiden altijd tot directe en duurzaam geborgde verbeteringen voor de klant- en dienstverleningsketen.

Als processpecialist automatisering inkomensheffing ben je product-owner en heb je, vanuit de business, ook een sturende en aandrijvende rol in het voortbrengingsproces van de IT. Uitgangspunt bij het organiseren van verbeteringen en wijzigingen in onze dienstverleningsketen is dat we te allen tijde eerst kiezen voor een geautomatiseerde oplossing (digital first-principe). Slechts bij uitzondering accepteren we, tijdelijk, een (semi-)handmatige oplossing. Jij leidt ons in dit proces en pak hier een echte pioniersrol. Samen leren we wat wel en niet werkt. Fouten maken moet; alleen dan leren we écht en veroorzaken we de gewenste impact. Mede dankzij jouw proactieve houding komen we tot duidelijke procesverbeteringen en voeren we innovatieve oplossingen en technologieën door.

Word jij onze nieuwe collega? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact op met Mark Engbers, Teamleider Gebruiksbeheer & Procesregie Inkomensheffing op 06 - 25 56 49 19.

Functie-eisen

  • Je hebt een hbo- of wo-diploma in een relevante richting.
  • Je hebt minimaal vijf jaar relevante werkervaring en je hebt bewezen resultaten behaald binnen het vakgebied.
  • Je hebt brede kennis van en aantoonbare affiniteit met technologische en operationele procesverbetering en met veranderingsprocessen rondom gedrag en cultuur.
  • Je hebt kennis van en ervaring met een scrum/agile werkwijze (PSPO-gecertificeerd).
  • Je hebt kennis van en ervaring met procesbeheer en kwaliteitsmanagement, zoals lean.
  • Je beschikt over uitstekende adviesvaardigheden en bent in staat om management en teams te adviseren om zo een cultuur van continu verbeteren te bevorderen.
  • Je bezit leiderschapskwaliteiten en hebt het vermogen om snel relaties tot stand te brengen en zo waardevolle inzichten te verkrijgen.

Jouw competenties?

  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • analyse
  • overtuigingskracht
  • creativiteit

Herken je jezelf ook hierin?

Energiek, zelfstandig, gedreven, ondernemend en resultaatgericht: jij bent het allemaal. Je houdt van gevarieerd werk en doet graag nieuwe ervaringen op. Dankzij je gezonde dosis zelfvertrouwen en grote betrokkenheid vind je steeds weer de balans tussen het nemen en het loslaten van verantwoordelijkheid. Met je sterke analytische vaardigheden neem je snel informatie op en doorzie je complexe problemen die je vervolgens, dankzij je conceptuele en creatieve denkkracht, vlot oplost. Je hebt uitstekende communicatieve (presentatie)vaardigheden en legt complexe problemen en oplossingen dan ook op een eenvoudige, logische en impactvolle manier uit. Je bent sociaal en klantgericht, schakelt makkelijk op verschillende niveaus en past je probleemloos aan je omgeving aan. Uitdagingen ga je niet uit de weg. Hierbij zet je je passie voor het continu verbeteren in. In een sterk veranderde omgeving creëer je, via het aanbrengen van de juiste structuren, rust en duidelijkheid. Met je overtuigingskracht en optimistische instelling maak je ook anderen enthousiast. Bijdragen aan succes in een teamomgeving: dat is wat jij wil.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3279,- tot €5039,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Voor interne sollicitanten is deze vacature vijf werkdagen eerder zichtbaar dan voor externe sollicitanten. Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Op 18 augustus vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.


Wij behouden ons het recht voor de vacature bij voldoende reacties eerder te sluiten. Heb je interesse wacht dan niet met solliciteren.

De gesprekken vinden plaats via videobellen; webex.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature