Belastingdienst

Functioneel beheerder omzetbelasting (CAP)

Functie omschrijving

“Voor ondernemers in binnen- en buitenland probeer ik continu de omzetbelastingaangifte te vergemakkelijken. Dit doe ik samen met collega's die de belasting heffen én collega's die zorgen voor het bijbehorende IT-landschap. Want alleen als we het samen doen, houden we de snelle ontwikkelingen bij.” Dianne, functioneel beheerder bij de Belastingdienst.

Maandelijks doen vele duizenden bedrijven in ons land aangifte van hun omzetbelasting. Het is dan ook essentieel dat de automatiseringsprogramma’s achter dit proces optimaal functioneren. Inmiddels hebben we voorbereidingen gestart om de huidige automatiseringsprogramma’s te gaan vervangen voor nieuwe. Dat betekent dat de ‘winkel’ open blijft terwijl we aan het verbouwen zijn. En jij zorgt, als functioneel beheerder bij de afdeling omzetbelasting (directie CAP) in transitie op locatie Apeldoorn, dat de omzetbelastingaangiftes van ondernemers in binnen- en buitenland tijdig, juist en compleet ontvangen en verwerkt worden.

Jij ondersteunt de gebruikers van onze automatiseringsprogramma’s door ingewikkelde vragen over functionaliteiten en data helder te beantwoorden. Ook borg je de continuïteit van onze processen. Dit doe je door, via dagelijkse monitoring, dreigende verstoringen snel op te sporen en te voorkomen. Is er onverhoopt toch sprake van een verstoring? Dan analyseer je deze en kom jij met een vlotte oplossing. Hierbij komt jouw database- en querykennis goed van pas. 

Je werkt in een betrokken team met onder meer product-owners, productmanagers, procesinrichters en collega-functioneel beheerders. Binnen dit team richt jij je ook op de ontwikkeling van nieuwe ICT-voorzieningen. Denk aan voorzieningen rondom de invoering van e-commerce volgens de EU-wetgeving die in 2022 ingaat en de vernieuwing van het OB-landschap. Samen met collega’s denk jij, binnen een agile-omgeving, na over het ontwerp van nieuwe processen en over hoe we de beheereisen en -functionaliteiten goed kunnen borgen in nieuwe applicaties. 

Daarnaast bewaak je uiteraard de continuïteit van bestaande processen en zorg jij voor een probleemloze overgang naar nieuwe processen. Je werkt hierbij nauw samen met ontwikkel- en specificatieteams uit de IT-organisatie en met diverse stakeholders uit de business, zoals collega’s van Inning en Toezicht, directie MKB en directie Particulieren. Gelukkig weet jij precies hoe je met alle verschillende belangen om moet gaan.

Een bijzondere baan, omdat ...

  • Je aan de slag gaat bij de directie Centrale administratieve processen (CAP) afdeling omzetbelasting en jij het verschil maakt voor alle ondernemers in Nederland!
  • Je de continuïteit van het de bestaande processen bij omzetbelasting borgt tijdens de transitie naar het belangrijke vernieuwingsprogramma waar we binnen de afdeling CAP omzetbelasting mee bezig zijn.
  • Je samenwerkt met uiteenlopende collega’s en zo veel kennis en ervaring opdoet en deelt.
  • Je volop de ruimte krijgt jezelf uit te dagen en te ontwikkelen, zowel persoonlijk als professioneel.

Maak jij het verschil? Word jij onze nieuwe collega of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem gerust telefonisch contact op of whatsapp met Ursela de Lange, programma manager omzetbelasting ontwikkeling via 06 - 15 82 39 20 of Leon de Vos, programma manager omzetbelasting ontwikkeling via 06 - 29 13 90 52!

Functie-eisen

  • Je hebt hbo werk- en denkniveau.
  • Je beschikt over relevante werkervaring als functioneel beheerder.
  • Je hebt ervaring met systeemontwikkel- en implementatietrajecten.
  • Je hebt relevante kennis van automatiserings- en specificatietechnieken, en van beheerprincipes (BiSL).
  • Je hebt kennis van SQL.
  • Je hebt kennis van tooling als SAS en Db2 en/of bent bereid je deze tooling (verder) eigen te maken.
  • Je hebt kennis van organisatie-, proces- en inrichtingsprincipes.
  • Je bent bereid buiten kantoortijden te werken.

Jouw competenties

  • analyseren
  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2811,- tot €4519,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur). Wij staan jou graag te woord. Bovendien, als je snel reageert is de kans groot dat de vacature nog openstaat!!

Wekelijks (bij genoeg aanbod) worden sollicitanten beoordeeld en in geval van een positieve beoordeling nodigen wij de sollicitant(en) direct uit voor het sollicitatiegesprek. De interne sollicitant beschikt niet over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid. 

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Wij zijn op zoek naar een nieuwe collega en wekelijks verwerken wij de sollicitaties, en in geval van een positieve beoordeling nodigen wij de sollicitant(en) direct uit voor het sollicitatiegesprek. Dat wordt op kortst mogelijk termijn gepland en een eventueel arbeidsvoorwaarden / plaatsingsgesprek volgt op korte termijn. Bij invulling van de vacature voor de sluitingsdatum van de vacature behouden wij het voorrecht de vacature voortijdig te sluiten.

Deze gesprekken worden onder meer gevoerd via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature