Belastingdienst

Functioneel beheerder

Functie omschrijving

“Ik ben verantwoordelijk voor applicaties die het inkomende en uitgaande verkeer van de Belastingdienst mogelijk maken. Door mijn functie zorg ik dat iedereen binnen de Belastingdienst kan werken en burgers en klanten correspondentie terug ontvangen. Zonder ons staat de Belastingdienst stil!” Remco Wijnhoven, functioneel beheerder Ontvangen en Mededelen bij de Belastingdienst.

Het team Ontvangen en Mededelen (O&M) bestaat uit 25 fte. Wij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de massale productieprocessen en het functioneel beheer van de informatievoorziening voor alle ketens. Daarnaast nemen we het functioneel beheer van de portalen voor onze rekening. O&M is de in- en uitgaande poort van de Belastingdienst en wordt wel gezien als het logistieke middelpunt van het berichtenverkeer van én naar ketens en partijen buiten de Belastingdienst. Denk bijvoorbeeld aan Logius, RINIS, andere basisadministraties zoals KVK, gemeenten en het kadaster. Maar denk ook aan internationale en Europese berichtenstromen, alle brieven die de Belastingdienst verstuurt en alle digitale berichten in MijnOverheid.

In jouw rol als functioneel beheerder ondersteun je gebruikers van automatiseringssystemen en beantwoord je complexe vragen over functionaliteit en data. Zijn er verstoringen? Dan analyseer je die en bedenk je oplossingen en alternatieven. Vaak werk je daarbij samen met collega’s in multidisciplinair verband. Ook doe je wijzigingsvoorstellen en zorg je voor de implementatie van de oplossingen. En je genereert bedrijfs- en sturingsdata. Elke dag controleer je of de data op tijd, juist en compleet ontvangen en verwerkt is. Dit doe je door ze correct en effectief te monitoren, uit te lezen en te interpreteren. Je rapporteert vervolgens over je bevindingen. Dit is van essentieel belang voor onze ketenpartners. Voor het aanpassen van geautomatiseerde verwerkingen of het uitvoeren van herstelscripts geef je opdrachten aan je ICT-collega’s. Vervolgens bewaak jij de kwaliteit en de deadlines.

Als functioneel beheerder werk je in de uitvoering van onze primaire processen én neem je deel aan de ontwikkeling van ICT-voorzieningen. Je specificeert, reviewt en test nieuwe systemen of releases voor vaak minder gangbare of nog niet eerder voorgekomen IV-vraagstukken. Daarbij zorg je voor een goede specificatie van de gewenste beheerfunctionaliteiten. In de bouwfase test je of die goed werken. Ook bereid je de implementatie en de communicatie hierover voor en begeleid je de inproductiename. Al deze werkzaamheden voer je uit in een keten van deelprocessen. Je onderhoudt dan ook uitstekende contacten met je collega’s van centrale administratieve processen, de ICT-afdelingen en de eindgebruikers van jouw producten.

Zullen we zakendoen en word jij de nieuwe functioneel beheerder binnen team O&M? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan gerust contact op met Erik Wekema, teamleider O & M, via 06 29 21 27 08.

Functie-eisen

  • Je hebt een hbo-bachelordiploma, bij voorkeur in de richting van ICT of informatica.
  • Je hebt enkele jaren ervaring met het lezen van gegevensmodellen en het toepassen van querytechnieken.
  • Je hebt kennis van en ervaring met de primaire processen en systemen van een grote organisatie.
  • Je hebt kennis van en ervaring met agile en scrum.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van Splunk en mainframe-gerelateerde zaken zoals TSO, DB2 en MQ.
  • Je bent bereid om af en toe buiten kantoortijden te werken, in verband met releases.

Jouw competenties?

  • initiatief
  • samenwerken
  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • resultaatgericht

Herken jij jezelf ook hierin?
Jij gaat voor vakmanschap en hebt de ambitie en potentie om door te groeien in onze organisatie. Niet voor niets wil je jezelf voortdurend blijven ontwikkelen, zowel persoonlijk als vakinhoudelijk. Daarbij laat je je graag coachen door collega’s. Je hebt een sociale instelling en past je gemakkelijk aan in verschillende situaties. Verder kun je je mondeling en schriftelijk uitstekend uitdrukken en anderen overtuigen van je ideeën. Ook overzie je gemakkelijk het geheel en je hebt oog voor detail.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3279,- tot €5039,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Voor interne sollicitanten is deze vacature vijf werkdagen eerder zichtbaar dan voor externe sollicitanten. Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
Op 23 februari 2021 vinden de selectiegesprekken plaats.

Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

Gezien de huidige maatregelen kunnen deze gesprekken plaatsvinden via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.


Reageer op deze vacature