Belastingdienst

Programmamanager transitie omzetbelasting (CAP)

Functie omschrijving

"Geen dag is hetzelfde in de complexe, leuke en zeer uitdagende omgeving van de Omzetbelasting. We werken samen met 350 collega’s aan het verwerken van miljoenen aangiften, bezwaren, vergunningsverzoeken en andere fiscale berichten. Onze “klanten” zijn ondernemers in binnen- en buitenland en hun fiscale en financiële dienstverleners. De omzetbelasting is de één-na-grootste inkomstenbron voor de staatsbegroting, dus op die manier maken we heel veel voorzieningen in Nederland mogelijk. Mooi toch?" Ursela, Programmamanager transitie omzetbelasting

Als Programmamanager transitie binnen de directie CAP afdeling omzetbelasting werk je in samenwerking met het MT van CAP en andere directies aan programma’s die grote impact hebben op de nieuwe processen van de omzetbelasting.

Dit doe je bij de Belastingdienst
Als Programmamanager omzetbelasting ga jij een vernieuwde ICT omgeving namens de afdeling CAP vormgeven, werken aan een toekomst vaste inrichting van de omzetbelasting met de bijbehorende geautomatiseerde ondersteuning, waarbij je het belang, visie en de voortgang over meerdere programma’s heen, die gezamenlijk samenhangen met veranderingen in de processen van de omzetbelasting realiseren, op het netvlies hebt. Met jouw kennis en ervaring coördineer je de vernieuwing van de omzetbelasting en zoek je – samen met materiedeskundigen – naar mogelijkheden om hier aan bij te dragen. 

Om deze vernieuwing en transitie naar een nieuwe oplossing voor de omzetbelasting vorm te geven is een programma binnen CAP opgesteld waar momenteel 32 fte aan extra personeel voor geworven is. Je kunt met en voor deze medewerkers het overzicht bewaren terwijl je stuurt op voortgang en resultaten. Voor alle vernieuwingsinitiatieven is keten-brede samenwerking nodig.

Vanuit het totaaloverzicht ga je daarom de gesprekken aan met de partners in de keten: andere afdelingen en andere dienstonderdelen (directies). Je beseft dat ieder een eigen taakgebied en verantwoordelijkheid heeft in de organisatie. Elk dienstonderdeel en afdeling stelt de belangen van ondernemers en fiscaal dienstverleners centraal. Desondanks kunnen er verschillen bestaan in beleid, budgettering en prioriteit. In dit speelveld vind jij de consensus die nodig is om te komen tot een gezamenlijke agenda en uiteindelijk de vernieuwing van de processen van de omzetbelasting.

Door jouw ruime ervaring in management van samengestelde trajecten en/of programma’s ben je in staat om projecten met HR componenten en bestuurlijke en maatschappelijke gevoeligheden in goede banen te leiden. 

Je stemt de afhankelijkheden en resultaten van de diverse trajecten op elkaar af en zorgt dat deze op elkaar aansluiten. Denk hierbij aan nieuwe wet en regelgeving voor bijvoorbeeld de EU btw e-commerce regeling of de Kleine Ondernemersregeling (KOR) waar je als programmamanager van CAP omzetbelasting verantwoordelijk bent voor de implementatie en acceptatie van de verwerking. 

Je bent zeer kundig in het samenwerken met allerlei partijen en weet de belangen bij elkaar te brengen. Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden en je kunt zeer goed plannen, organiseren en delegeren.

Je hebt een brede kennis van programmamanagement en je hebt ervaring met werken in omgevingen waar de bediening van burgers en ondernemers samengaat met een dynamische politieke agenda. Werken op het snijvlak van business en ICT ligt jou na aan het hart. Tijdsdruk en budgettaire complexiteit zijn voor jou bekende materie. Bovendien heb je affiniteit met SAFe/Agile werken binnen en buiten een programma alsmede het werkveld van de omzetbelasting en daarmee samenhangende (beleids)onderwerpen en aandachtsgebieden. Je bent zeer behendig in het omgaan met stakeholders en meerdere programma-eigenaren tegelijk.

Een bijzondere baan, omdat ...

  • Je aan de slag gaat bij de directie Centrale administratieve processen (CAP) afdeling omzetbelasting en jij op die plek het verschil maakt voor miljoenen ondernemers.
  • Je direct een meetbare bijdrage levert aan concrete verbetertrajecten en daarmee aan de dienstverlening van de Belastingdienst. Vanuit jouw rol zorg je dat ondernemers en medewerkers beter begrepen worden en ben je een actieve ambassadeur voor een goedlopende operations-afdeling.
  • Je hybride kan werken, deels vanuit huis en vanuit kantoorlocatie Apeldoorn, dit in afstemming met de agenda van het team en jouw eigen agenda.

Maak jij het verschil? Word jij onze nieuwe collega of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem gerust contact op via mobiel of whats app met Leon de Vos, adviseur omzetbelasting via 06 – 29 13 90 52!

Functie-eisen

  • Je hebt aantoonbaar wo werk- en denk niveau.
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als programmamanager van multidisciplinaire projecten, bij voorkeur binnen de publieke sector.
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het geven van leiding aan (IT-) professionals.
  • Je hebt ervaring met operationsprocessen met een grote IT-component.
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met SAFe, Agile en scrum.
  • Je hebt aantoonbaar inzicht in en kennis van management- en sturingstechnieken.
  • Je hebt bijvoorbeeld een diploma in Bestuurskunde, Bedrijfskunde, Informatiemanagement of Bedrijfskundige informatica. 
  • Je bent een innemende, stevige persoonlijkheid die doorzettingsvermogen koppelt aan nuchterheid en realiteitszin. Je bent empathisch, open en kunt goed relativeren. Je bent in staat om problemen vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Je geeft ruimte, spreekt af en spreekt aan.

Jouw competenties

  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Aansturen organisatie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €5279,- tot €7718,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur). Wij staan jou graag te woord. Bovendien, als je snel reageert is de kans groot dat de vacature nog openstaat!!

Wekelijks (bij genoeg aanbod) worden sollicitanten beoordeeld en in geval van een positieve beoordeling nodigen wij de sollicitant(en) direct uit voor het sollicitatiegesprek. De interne sollicitant beschikt niet over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid. 

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Wij zijn op zoek naar een nieuwe collega en wekelijks verwerken wij de sollicitaties, en in geval van een positieve beoordeling nodigen wij de sollicitant(en) direct uit voor het sollicitatiegesprek. Dat wordt op kortst mogelijk termijn gepland en een eventueel arbeidsvoorwaarden / plaatsingsgesprek volgt op korte termijn. 


De geplande gesprekken kunnen afgenomen worden via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is het kloppend hart van de Belastingdienst. Iedereen in Nederland heeft met ons te maken. Jaarlijks versturen en verwerken wij meer dan 316 miljoen brieven, e-mails, aanslagen en aangiften. De verantwoordelijkheid voor de ontvangst, verwerking en verzending van alle fiscale gegevens van én aan burgers en bedrijven ligt bij ons. CAP is georganiseerd in vier onderdelen: Gegevens, Heffing, Inning en Centrale Functies. 

Samen zorgen zij ervoor dat iedereen in Nederland een aanslagbiljet krijgt, aangifte kan doen of een toeslag ontvangt. Om al deze gegevens op een verantwoordelijke en juiste manier te kunnen verwerken voert CAP miljoenen handelingen door, grotendeels geautomatiseerd. Onze ambitie? Massaal persoonlijk maken. Door zoveel mogelijk te digitaliseren, optimaliseren en slim gebruik te maken van data kunnen we dit mogelijk maken. Dit vraagt om medewerkers die mee- en vooruitdenken, nieuwsgierig zijn en zichzelf continu willen blijven ontwikkelen. 


Reageer op deze vacature