Belastingdienst

Medewerker toezicht en bezwaar Arnhem

Functie omschrijving

De directie Particulieren in Arnhem regelt de belastingheffing van miljoenen burgers. Onze besluiten hebben grote gevolgen en kunnen dus ook directe gevolgen hebben voor de individuele belastingplichtige wiens aangifte of bezwaarschrift jij als medewerker toezicht en bezwaar behandelt. 

Dit doe jij bij de Belastingdienst
Je zorgt voor de juiste en volledige behandeling van de meer complexe aangiften en bezwaarschriften op het gebied van de inkomstenbelasting. Ook onderzoek en beoordeel je zaken, formuleer je antwoorden op lastige vragen en beslis je op basis van inhoudelijke argumenten. Daarbij kijk je verder dan de voorgeschreven regels en procedures, want die bieden door de complexiteit van de zaken waaraan je werkt niet altijd voldoende houvast. Tijdens het telefonisch contact met de belastingplichtige toon je inlevingsvermogen én standvastigheid.

Als medewerker toezicht en bezwaar sta je rechtstreeks in contact met mensen die belasting afdragen. De manier waarop jij omgaat met weerstand en jouw communicatieve en sociale vaardigheden zijn op zo’n moment van groot belang. Afhankelijk van jouw kennis en ervaring behandel je steeds ingewikkeldere zaken. Bij de directie Particulieren hechten we veel waarde aan een goede interne basisopleiding. Daarom volg je een persoonlijk leertraject van maximaal twee jaar in ons leerbedrijf. Je ontwikkelt je professionele, fiscale en persoonlijke vaardigheden. Als je portfolio compleet is, volgt een aanstelling in vaste dienst.

Een bijzondere baan, omdat …

  • Je tegelijkertijd werkt én leert onder begeleiding van ervaren collega’s.
  • We oog hebben voor jouw persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling.
  • Je samen met je collega’s dé contactpersoon bent voor miljoenen belastingplichtige burgers en bedrijven in Nederland.
  • De Belastingdienst volop in beweging is; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“Telefonisch contact wordt op prijs gesteld door de belastingplichtige. Soms kan ik een bezwaar makkelijk afhandelen als ik in begrijpelijke taal uitleg geef. Dit geeft mij veel voldoening. Soms is uitzoekwerk noodzakelijk. Dit maakt mijn werk afwisselend en uitdagend.” Sharon, medewerker toezicht en bezwaar bij de Belastingdienst.

Functie-eisen

Wanneer past deze baan bij je?

  • Je bent fulltime (36 uur per week) beschikbaar gedurende het leertraject, dat maximaal twee jaar duurt. In delen van dit traject wordt dit namelijk van je verwacht. Vermeld dit ook in je motivatie.
  • Je hebt affiniteit met digitaal werken en geautomatiseerde systemen.
  • Je spreekt en schrijft goed Nederlands. Dit laat je blijken uit je motivatie en je cv.
  • Je hebt mbo-4 werk- en denkniveau. Dit kan onder andere blijken uit een diploma, bij voorkeur in een administratieve, economische, fiscale of juridische richting.
  • Je hebt bij voorkeur actuele werkervaring in een fiscale of andere relevante richting.

Jouw competenties

  • klantgerichtheid
  • oordeelsvorming
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2471,- tot €3220,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Deze werving kent een langdurige openstelling. Dat betekent dat selectiegesprekken doorlopend en in overleg gepland worden. Wanneer je solliciteert, mag je er op rekenen dat je binnen 2 weken bericht krijgt over de status van je sollicitatie. Op dit moment hebben we de instroom momenten gepland per 1 september 2022, 1 november 2022 en 1 januari 2023. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Particulieren

De Directie Particulieren (P) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ongeveer 11 miljoen burgers, buitenlandse belastingplichtigen, grensarbeiders en werknemers van internationale organisaties en diplomaten. De belangrijkste belastingmiddelen zijn inkomensheffing-niet winst en de schenk- en erfbelasting. De fiscale behandeling omvat toezicht, bezwaar en beroep én de directie behandelt de klachten voor de directies Particulieren, Grote Ondernemingen, Midden- en Kleinbedrijf, Centrale Administratieve Processen en KIantinteractie & -services. De directie Particulieren stuurt bovendien Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) aan.


Reageer op deze vacature