Belastingdienst

Specialist klachtbehandeling

Functie omschrijving

Klachten van burgers en bedrijven behandelen. Dat is één van de dingen die we bij de directie Particulieren doen. Met een team van 50 gedreven collega’s, worden op jaarbasis zo’n 4000 klachten in behandeling genomen. Zij zetten tevredenheid van en begrip voor de burgers en bedrijven centraal, ook wanneer de klacht ongegrond blijkt te zijn.

Dit doe je bij de Belastingdienst
Als specialist klachtbehandeling zorg je voor de correcte afhandeling van complexe klachten over gedragingen van medewerkers van de Belastingdienst. Dit doe je zowel telefonisch als schriftelijk, binnen gestelde termijnen. En wil de klant op kantoor gehoord worden? Geen probleem, ook dat is mogelijk. Jouw werk gaat verder dan het afhandelen van klachten: je zoekt naar structurele en duurzame oplossingen achter de problematiek en probeert de signalen waarvan geleerd kan worden, te achterhalen. Een win-winsituatie voor zowel de klager als de organisatie. 

In jouw rol kijk je verder dan je eigen takenpakket. Je treedt op als sparringpartner voor de klachtcoördinator en jouw collega klachtbehandelaars. Je denkt mee over complexe klachten en schrijft mee aan afhandelingsbrieven. Daarnaast werk je mee in aanverwante (landelijke) processen met een formeelrechtelijke nadruk. Zo behandel je bijvoorbeeld ingebrekestellingen en dwangsommen. Dit alles doe je om de kwaliteit van het werk en onze dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. 

Als interessante bijkomstigheid word je in deze functie gevraagd het schadevergoedingenproces te coördineren, waarbij we geïnteresseerd zijn in jouw mening en visie over/op het beleid en de processen.

Een bijzondere baan, omdat…
•    Je te maken krijgt met klachten die complex en zeer uiteenlopend zijn. Dat maakt het werk erg divers.
•    Je samen met jouw collega’s verantwoordelijk bent om structurele problemen vroegtijdig aan te pakken.
•    Je aan de basis staat van het verbeteren van onze dienstverlening en bijdraagt aan het opbouwen en onderhouden van de goede relatie met de burger.
•    Je samenwerkt met zo’n 50 enthousiaste en betrokken collega’s bij de directie Particulieren. 
•    Je de ruimte krijgt om je werkweek zelf in te richten. Hybride werken – deels thuis, deels op kantoor – is bij ons de norm.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
‘Het is belangrijk dat burgers hun stem kunnen laten horen en dat wij daar als organisatie van willen leren. Ik onderzoek wat er is gebeurd. Op deze manier span ik me dagelijks in voor het opbouwen en vasthouden van de goede relatie met de burger. Zonder dat vertrouwen is het werk van de Belastingdienst onmogelijk.’ Marcel, specialist klachtbehandeling.

Functie-eisen

•    Je hebt WO-master werk- en denkniveau, bij voorkeur op fiscaal juridische gebied.
•    Je hebt drie jaar relevante werkervaring in de fiscaliteit of in klachtbehandeling (of vergelijkbaar). 
•    Je hebt ervaring met complexe dossiers en hebt de vaardigheden om hierin snel en nauwkeurig te werk te gaan.
•    Je hebt kennis van of hebt affiniteit met de AWB en formeel (bestuurs)recht.
•    Het is een pre als je een opleiding tot klachtenfunctionaris of mediator hebt afgerond.

Jouw competenties
• Analyseren 
• Oordeelsvorming  
• Overtuigingskracht  
• Bestuurssensitiviteit 
• Plannen en organiseren

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3503,- tot €5343,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
• Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
• Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. Als dat het geval is, vinden op 12 december de selectiegesprekken plaats. De arbeidsvoorwaarden worden in overleg gepland rond 15 december.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? Lees hier meer.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Particulieren

De Directie Particulieren (P) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ongeveer 11 miljoen burgers, buitenlandse belastingplichtigen, grensarbeiders en werknemers van internationale organisaties en diplomaten. De belangrijkste belastingmiddelen zijn inkomensheffing-niet winst en de schenk- en erfbelasting. De fiscale behandeling omvat toezicht, bezwaar en beroep én de directie behandelt de klachten voor de directies Particulieren, Grote Ondernemingen, Midden- en Kleinbedrijf, Centrale Administratieve Processen en KIantinteractie & -services. De directie Particulieren stuurt bovendien Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) aan.


Reageer op deze vacature