Belastingdienst

Junior business analist gegevens (CAP)

Functie omschrijving

“Als business analist ben je de spin in het web tussen business en IV. Jij vertaalt de wensen en eisen van de business (productmanagement, servicemanagement, procescoördinatie en functioneel beheer) in heldere producten waarmee je de brug tussen business en IV slaat”. Robin, business analist Ontvangen en Mededelen bij de Belastingdienst.

Het Ontvangen en Mededelen (O&M) team (25 fte) binnen de directie Centrale administratieve processen (CAP) is verantwoordelijk voor de uitvoering van de massale productieprocessen en het functioneel beheer van de informatievoorziening voor alle ketens. Daarnaast is team O&M verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de portalen. 

Ontvangen en Mededelen is de in- en uitgaande poort van de Belastingdienst en wordt wel gezien als de logistiek van het berichtenverkeer van en naar de middelen ketens en partijen buiten de Belastingdienst. Hierbij kun je denken aan Logius, Rinis, alle andere basisadministraties van de BV-NL en internationale en Europese berichten stromen, maar ook alle brieven die de Belastingdienst verstuurt of alle digitale berichten in Mijnoverheid.nl.
In jouw rol als junior business analist vanuit locatie Apeldoorn identificeer en analyseer jij de behoeften van de business en de wensen en eisen van de diverse gebruikersgroepen. Jij draagt er aan bij dat er oplossingen worden gerealiseerd die waarde toevoegen.

Als junior business analist help jij productmanagers en architecten om kwalitatief goede solutionarchitecturen, epics en features op te stellen. Voor het agile bouwteam ben jij de sparringpartner voor de userstories en ben je direct betrokken bij refinements. Jij bent daarmee de haarlemmerolie tussen business en IV.

Ook doe jij proactief verbetervoorstellen en signaleer je risico’s en knelpunten. Jij adviseert het management over de te nemen weg. Daarnaast lever je een bijdrage aan het modeleren van requirements, businessprocessen en datamodellen. 

Je bent positief ingesteld en hebt veel energie! Met jouw enthousiasme krijg jij de groep makkelijk mee. Ook weet je welke belangen er spelen en speel jij op tactische wijze in op de wensen van opdrachtgevers. Het coördineren van werkzaamheden gaat je makkelijk af. Jij laat je namelijk niet verrassen door onvoorziene problemen en weet jouw collega`s hierover te informeren.

Een bijzonder baan, omdat ...

  • jij een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van de afdeling O&M.
  • jij ook zelf de kans krijgt om je te ontwikkelen. Je kunt jouw kennis verbreden óf verdiepen; niet alleen op het gebied van business analytics, maar je krijgt ook volop de gelegenheid te werken aan jouw softskills, zoals stijlen van beïnvloeding of presentatietechnieken.

Zullen wij zakendoen en word jij de nieuwe junior business analist bij O&M? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem gerust telefonisch contact op of whatsapp met Erik Wekema, manager ontvangen en mededelen via 06 - 29 21 27 08 of Robin Luiten, business analist via 06 - 18 60 00 48!

Functie-eisen

  • Je hebt academisch werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring in een soort gelijke functie. 
  • Je hebt ervaring met Agile werken.
  • Je spreekt en schrijft goed Nederlands. 
  • Je vindt het leuk om van een idee naar werkende software te komen, waar gebruikers blij van worden.
  • Je hebt bij voorkeur een wo-master diploma in een relevante richting met aanvullende modules op het gebied van business analist.

Jouw competenties

  • initiatief 
  • analyseren 
  • organisatiesensitiviteit 
  • overtuigingskracht 
  • creativiteit

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3919,- tot €5825,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur). Wij staan jou graag te woord. 

Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Op donderdag 3 februari 2022 vinden de selectiegesprekken plaats en op donderdag 10 februari 2022 het arbeidsvoorwaarden / plaatsingsgesprek. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

Gezien de huidige maatregelen kunnen deze gesprekken plaatsvinden via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.

Nederlandse burgers, bedrijven en de politiek stellen steeds hogere eisen aan de massale processen van de Belastingdienst. En terecht! De directie centrale administratieve processen (CAP) is hiervoor verantwoordelijk en wil die hoge eisen tijdig realiseren én kwalitatief altijd de juiste gegevens leveren. Een verantwoordelijkheid van formaat dus, waar veel partijen een oordeel of mening over hebben. CAP neemt die verantwoordelijkheid.


Reageer op deze vacature