Belastingdienst

Fiscalist autoheffingen Emmen

Functie omschrijving

Als fiscalist autoheffingen ligt de focus op de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Van de uitvoering van het heffings- en inningsproces, tot de aanpak bij naheffingen, en bezwaar- en beroepsprocedures: jij bent de vertegenwoordiger van de belastingdienst richting de rechtspraak  en het eerste aanspreekpunt voor  belastingdienstcollega’s in Emmen. Je werkt hybride, en reist daardoor veel door het land. 

Dit doe je bij de Belastingdienst

Richting de Rechtspraak treed je op als een deskundige en betrouwbare vertegenwoordiger van de Belastingdienst. Je voert procedures voor rechtbanken en gerechtshoven en adviseert over cassatieverzoeken. Ook het voeren van complexe gesprekken met belastingplichtigen en hun adviseurs behoort tot jouw verantwoordelijkheid. Je onderhandelt daarbij namens de Belastingdienst en verdedigt onze standpunten.

Als specialist op het gebied van autoheffingen pluis je zaken uit, vel je een oordeel en neem je beslissingen. Je doet het allemaal onafhankelijk en op basis van inhoudelijke argumenten. Verder adviseer je collega’s op vaktechnisch gebied over de meer complexe fiscale overwegingen in hun dossiers.

Dat je communicatief vaardig bent is belangrijk, jij zorgt er immers voor dat complexe zaken eenvoudig worden doorvertaald naar je collega’s. Je deelt je vakkennis zowel met je team als andere in- en externe organisatieonderdelen. Denk hierbij aan informatie over naheffingen en fiscale discussies.

Een bijzondere baan, omdat …

  • Je de Belastingdienst vertegenwoordigt bij de Rechtbank en je hier volop ruimte krijgt om zaken innovatief aan te pakken.
  • We jouw ontwikkeling op zowel vakinhoudelijk als persoonlijk gebied aanmoedigen.
  • Je schakelt met verschillende collega’s op ons kantoor in Emmen, maar ook op onze locaties in Apeldoorn Breda, Doetinchem, Maastricht en Utrecht. Zo bouw je al snel een groot netwerk op.
  • Je landelijk werkt, dus veel diversiteit in je baan.
  • Je zowel analyseert als communiceert. Een mooie combinatie.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving

“Zittingen bij de rechtbank bijwonen. Collega’s informeren over toezicht- en bezwaarprocessen. De eenheid tussen het beleid en de uitvoering borgen. Verweerschriften schrijven. Adviseren over cassatieverzoeken. Hoe afwisselend kan het zijn? En ik doe nog zoveel meer!” Harmen, fiscalist autoheffingen.

Functie-eisen

  • Je hebt wo-werk- en -denkniveau op het gebied van fiscaal recht, economie, accountancy of bedrijfseconomie, of binnen een ander relevant vakgebied.
  • Je hebt minimaal twee jaar ervaring in een relevante fiscale functie.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van het toezicht- en bezwaarproces.
  • Je hebt het liefst vakinhoudelijke kennis of kunt je die snel eigen maken via een opleiding.
  • Je communicatief sterk bent, zowel in de rechtbank als naar je collega’s weet jij je goed te verwoorden.

Jouw competenties

  • flexibiliteit
  • stressbestendigheid
  • besluitvaardigheid
  • overtuigingskracht
  • klantgerichtheid

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3344,- tot €5139,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Op donderdag 21 juli 2022 vinden de selectiegesprekken plaats op ons kantoor in Emmen. Een assessment voor deze functie kan een vervolgstap in de procedure zijn. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature