Belastingdienst

Specialist btw e-commerce heffing

Functie omschrijving

“Mijn werk heeft volop raakvlakken met internationale handel en alles wat daar voor wat betreft omzetbelasting bij komt kijken. De actuele ontwikkelingen met betrekking tot e-commerce maken hier ook een belangrijk en spannend onderdeel vanuit. Dit maakt mijn functie dynamisch en nooit saai.” John Wessel, fiscaal medewerker btw e-commerce bij de Belastingdienst.

Globalisering is een feit en stopt niet. Sterker nog, het groeit alleen maar. Consumenten doen net zo makkelijk zaken met de bakker om de hoek als, via online platforms, in Australië, Amerika, China of waar dan ook. Dit is het speelveld van het Kennis- en Expertisecentrum (K&E) Buitenland van de Belastingdienst. Het K&E Buitenland is verantwoordelijk voor de internationale fiscale behandeling van burgers en bedrijven die gevestigd zijn in het buitenland en enige vorm van belaste activiteiten hebben in Nederland. Het K&E Buitenland werkt binnen de Belastingdienst nauw samen met de directies Grote Ondernemingen en Midden- en Kleinbedrijf. Controles bij internationale ondernemingen gebeuren regelmatig in samenwerking met Belastingdiensten van andere Europese landen. Het K&E Buitenland positioneert zich binnen de Belastingdienst ook als hét loket voor de buitenlandse belastingplicht. Vanaf 1 juli 2021 geldt binnen de omzetbelasting de nieuwe EU-btw-richtlijn voor e-commerce. Met de bestaande mini-one-stop-shopregeling (MOSS) kunnen ondernemers de btw-aangifte doen voor hun EU-transacties en die financieel verrekenen. Deze regeling wordt uitgebreid met de invoer-one-stop-shop (i-OSS). Die biedt ondernemers ook de mogelijkheid om de btw bij invoer aan te geven via één loket, zodat ze eenvoudiger EU-breed btw kunnen betalen. Ook wordt de bestaande MOSS-regeling uitgebreid met een one-stop-shopregeling voor meerdere diensten en goederenleveringen aan consumenten binnen de EU.

In jouw rol van specialist btw van het team e-commerce behandel je complexe vragen en verzoeken, aangiften en bezwaarschriften. Dit doe je telefonisch, schriftelijk of in een persoonlijk gesprek. Gegevens controleer je op juistheid, volledigheid, rechtmatigheid, tijdigheid en bruikbaarheid. Zowel binnen als buiten het team ben je verantwoordelijk voor de vaktechnische kennis en de overdracht daarvan. Je neemt deel aan vaktechnische overleggen, hebt een coördinerende rol, stuurt collega’s inhoudelijk aan en denkt mee over procesverbetering. De zaken die jij oppakt hebben soms zeer grote financiële belangen. Daarbij komt dat jouw beslissing altijd een directe verband heeft met wetgeving en geldend beleid. Je maakt dan ook uiteenlopende afwegingen in een speelveld waarin het belang van de schatkist en het belang van de belastingplichtige zoveel mogelijk in balans moeten zijn. Jouw inventiviteit komt hierbij goed van pas.

Als specialist btw e-commerce speel je ook een belangrijke rol bij het ontdekken van nog niet beproefde werkwijzen om tot werkbaar klantcontact te komen met onze buitenlandse belastingplichtigen. Dit met als doel om de bijbehorende heffingsrisico’s te ontdekken en te analyseren. Hierbij staat de compliance gedachte voor jou op de voorgrond. Hoewel er al veel vaststaat, valt er ook nog genoeg te ontdekken. Samen onderzoeken hoe we op de beste en juiste manier de nieuwe en bestaande wet- en regelgeving kunnen toepassen in de praktijk. Natuurlijk krijg je hierbij van ons een goede interne basisopleiding. Afhankelijk van je kennis en ervaring volg je een persoonlijk inwerktraject. In deze periode werk en leer je onder begeleiding van ervaren collega’s. Zo ontwikkel je je professionele, fiscale en persoonlijke vaardigheden.

Word jij de nieuwe collega van John? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact met ons op!

Functie-eisen

  • Je hebt een hbo-diploma in een fiscale, economische of juridische richting, of je rondt een dergelijke opleiding dit jaar af.
  • Je hebt minimaal twee jaar actuele werkervaring in een fiscale, economische of andere relevante omgeving.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van relevante wet- en regelgeving op het gebied van de omzetbelasting.
  • Je hebt affiniteit met digitaal werken en het werken met geautomatiseerde systemen.
  • Je spreekt en schrijft goed Nederlands en Engels.

Jouw competenties?

  • creativiteit
  • besluitvaardigheid
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen en organiseren
  • analyseren

Herken jij jezelf ook hierin?
Nauw samenwerken binnen een breed netwerk gaat jou van nature goed af. Je beschikt over stevige communicatieve en sociale vaardigheden en gaat op soepele wijze om met weerstand. Je bent een gelijkwaardige, representatieve en deskundige gesprekspartner. Kennis en informatie uitwisselen met collega’s doe je graag en je denkt actief mee om tot verbetervoorstellen en nieuwe ideeën te komen. Ook heb je de drive om jezelf op vakinhoudelijk en persoonlijk vlak te blijven ontwikkelen; je pakt de vele mogelijkheden die de Belastingdienst je daartoe biedt dan ook met beide handen aan.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2824,- tot €3990,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

Voor deze vacature zijn er 4 posities voor de locatie Heerlen en 2 posities voor de locatie Eindhoven. Geef in je brief duidelijk aan voor welke locatie je solliciteert. We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
Van 30 augustus 2021 tot en met 10 september 2021 vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Particulieren

De Directie Particulieren (P) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ongeveer 11 miljoen burgers, buitenlandse belastingplichtigen, grensarbeiders en werknemers van internationale organisaties en diplomaten. De belangrijkste belastingmiddelen zijn inkomensheffing-niet winst en de schenk- en erfbelasting. De fiscale behandeling omvat toezicht, bezwaar en beroep én de directie behandelt de klachten voor de directies Particulieren, Grote Ondernemingen, Midden- en Kleinbedrijf, Centrale Administratieve Processen en KIantinteractie & -services. De directie Particulieren stuurt bovendien Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) aan.


Reageer op deze vacature