Belastingdienst

Jurist business rules inning en betalingsverkeer

Functie omschrijving

“Als jurist help ik doormiddel van wetsanalyse en het delen van kennis over de Inning en Invordering bij het maken van de vertaalslag van wet- en regelgeving naar digitale toepassingen voor het 'dagelijks gebruik'. Een belangrijk onderdeel daarvan is het toetsen of de ontwerp-regels ook een goede vertaling zijn van de wetgeving naar de uitvoeringspraktijk zoals die wordt verwacht. Waar nodig geef ik advies over het bijstellen van de ontwerp-regels of ga ik in overleg met collega's van de fiscale vaktechniek wanneer nadere invulling van beleid of de uitvoeringsregelgeving nodig is. Met veel plezier en enthousiasme werk ik in een multidisciplinair team dat een schakel vormt tussen de business, fiscale vaktechniek en de IT”. Aldus Nynke Langerak, werkzaam als jurist bij de Belastingdienst.

Binnen de Belastingdienst richt de directie Centrale Administratieve Processen (CAP) zich op de soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven. Deze directie is ook verantwoordelijk voor de inning- en betalingsprocessen, de sturing van de massale productieprocessen, de integrale productieplanning en -beheersing.

Het cluster Inning, onderdeel van de directie CAP, zorgt voor geld in de schatkist en voor uitbetaling van toeslagen. De ondersteunende processen zijn veelal geautomatiseerd.

Het is de verantwoordelijkheid van de afdeling Regie en Kwaliteit dat de innings- en betalingsverkeerprocessen zo efficiënt, robuust én foutloos mogelijk verlopen. Binnen Inning en Betalingsverkeer zijn grote veranderingen gaande. Diverse agile ICT projecten leveren hiervoor de benodigde producten en diensten. Jij kunt hier als Jurist business rules aan bijdragen.

Binnen een klein multidisciplinair team werk jij aan businessrulemanagement (BRM) voor inning- en betalingsverkeerprocessen. Hier worden fiscale wetten en beleid vertaald naar bedrijfsregels. Deze bedrijfsregels worden getransformeerd naar werkende software/services. De werkende software/services worden gemaakt op basis van de resultaten van een methodische analyse van de relevante wetgeving en het uitvoeringsbeleid (wetsanalyse).

In jouw rol als jurist business rules zorg jij voor tijdig opgeleverde, fiscaal juiste, goed leesbare en precieze specificaties in de vorm van regels en gegevens die de ICT en andere afnemers geautomatiseerd en handmatig kunnen vertalen naar hun systemen/processen volgens de actuele bronanalyse- en regelmethodiek.

Als Jurist business rules ben je de schakel tussen de IV voortbrenging en de business(juristen). Jij faciliteert en organiseert, en je bent verantwoordelijk voor de fiscaal-inhoudelijke bijdrage van de business(juristen) aan het voortbrengingsproces voor de werkende software/services. En jij zorgt voor de fiscaal-inhoudelijke ondersteuning van de regelanalisten die de ICT specificaties schrijven.

Als onderdeel van ons team voer jij de wetsanalyse uit, stemt af met business eigenaren over de wets- en beleidsbronnen. Vervolgens beoordeel je op basis van de bronanalyse gemaakte regels en gegevens en jij coördineert de fiscale afstemming van regels en gegevens. Bovendien zorg je voor de fiscaal-inhoudelijke ondersteuning van de regelanalisten die de werkende software/services schrijven en jij coördineert de multidisciplinaire samenwerking met regelanalisten en IT-ers.

Zullen we zaken doen en word jij de nieuwe collega van Nynke? Of wil je liever eerst eens praten over jouw, misschien wel toekomstige, werkzaamheden? Neem gerust telefonisch contact op of app met Marjan Sprang, Teamleider Vaktechniek Landelijke Incasso via 06 - 15 34 23 93.

Functie-eisen

  • je hebt een WO master diploma in de volgende opleidingen: Fiscaal recht, Fiscale economie, Fiscaal recht en economie, Nederlands recht of Bedrijfsrecht of in vergelijkbare en relevante richting.
  • je hebt relevante en recente werkervaring in een vergelijkbare functie of met vergelijkbare werkzaamheden.
  • je hebt ervaring met het analyseren van wetgeving en beleid.
  • je beschikt over uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden.
  • bij voorkeur heb je ervaring met het vertalen van wetsanalyse naar werkende software/services
  • je hebt affiniteit met het fiscaal beoordelen van regels en gegevens (werkende software/services)

En verder beschik je over:

  • goede en brede fiscale kennis van en ervaring met het innings- en betalingsverkeersproces waarvoor ICT specificaties gemaakt worden.

Competenties

  • Analyseren
  • Besluiten nemen
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Initiatief

Herken jij jezelf hierin?

Jij fungeert als brug tussen fiscalisten/gebruikers en IT (IV) en als vakinhoudelijke vraagbaak voor IT specificaties. Uiteraard ben jij up to date met relevante actuele fiscale wet- en regelgeving en heb jij kennis van de IV processen voor het inning en betalingsverkeers-relevante belastingmiddel. Als jurist werk jij samen met regelanalisten, gegevensspecialisten en IT’ers, en jij bevordert de samenwerking mede gevoed door jouw affiniteit met onder meer modellering, gegevensbeheer en met het lezen van ontwerpdocumentatie en programmeertalen. In jouw rol ben jij een netwerker en heb jij en vergroot jij jouw breed netwerk binnen de fiscaliteit bij de business en het ministerie van Financiën.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4281,- tot €6419,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur). Wij staan jou graag te woord!

Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
Op 31 mei 2021 vinden de selectiegesprekken plaats en op 15 juni het arbeidsvoorwaarden / plaatsingsgesprek. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

Gezien de huidige (COVID-19) maatregelen worden deze gesprekken gevoerd via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature