Belastingdienst

Senior productowner Inning en Betalingsverkeer

Functie omschrijving

“Als senior productowner vertaal ik de wensen van de organisatie en de medewerkers bij de keten inning en betalingsverkeer naar concrete systeemspecificaties. Als onze medewerkers hun werk makkelijker kunnen doen door betere voorzieningen voor hen te maken, ben ik tevreden.” Roos Vogel, senior productowner regie en kwaliteit, centrale administratieve processen bij de Belastingdienst.

De afdeling regie en kwaliteit van centrale administratieve processen staat opgesteld om de forecast, planning en rapportage, het proces- en bestandsbeheer en de vernieuwing, implementatie en het beheer van ICT-applicaties van de invorderingsprocessen te verzorgen én zo nodig te verbeteren. Als productowner doelgroepenbenadering onderzoek je samen met de business en het scrumteam hoe de burger met de inzet van data en analytics een behandeling ‘op maat’ kan krijgen. Jouw standplaats is Amsterdam, maar je werkt ongeveer drie dagen per week in Utrecht bij het scrum-team. Het komt ook voor dat je naar Apeldoorn, Enschede of Groningen afreist.

In jouw rol van senior productowner bij de afdeling inning en betalingsverkeer houd je de regie op het dynamische en complexe invorderingsproces. Je werkt nauw samen met de gebruikers van de daarvoor benodigde applicaties, ondersteunt hen, signaleert issues en formuleert kansen voor procesverbeteringen met de inzet van artificial intelligence. Samen met de business en een team van data-scientists zoek je naar creatieve en nieuwe manieren om de afdeling effectiever te maken en de burger met ‘contact op maat’ te bedienen. Zo stel je samen met collega’s de prioriteiten voor de bouwteams, test je of de opgeleverde functionaliteit werkt op basis van vooraf gestelde criteria en borg je de implementatie in de business. Omdat de primaire processen en systemen van onze invordering complex zijn, volg je bij ons een interne opleiding op maat, afhankelijk van jouw kennis en ervaring.

Als senior productowner opereer je op het snijvlak van ‘running and changing the business’. Je vertaalt de visie van de afdeling inning en betalingsverkeer naar een visie op doelgroepenbenadering en weet die te operationaliseren en te organiseren. En je stemt af met collega’s op alle niveaus om ideeën te concretiseren en materialiseren. Vanuit jouw kennis van de businessprocessen draag je bij aan ICT-ontwikkelingen, de implementatie van functionele wijzigingen en de ondersteuning van gebruikers. Je bent onderdeel van een scrum-team en dus ook verantwoordelijk voor de continuïteit en de ontwikkeling van de risicomodellen. Hierover onderhoud je contact met de gebruikers en het management.

Zullen we zakendoen en word jij de nieuwe collega van Roos Vogel? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact op met Huib Knotter, teamleider regie en kwaliteit, via 06 - 29 23 60 23.

Functie-eisen

  • Je hebt een wo-diploma in de richting (technische) informatica, econometrie, (technische) bedrijfs- of bestuurskunde, of een ander vergelijkbaar relevante opleiding afgerond.
  • Je hebt minimaal vijf jaar werkervaring met het ontwikkelen, implementeren, exploiteren en ondersteunen van dataproducten en processen in de informatievoorziening en het informatie- en gebruikersbeheer.
  • Je beschikt over certificaten van en hebt ervaring met rijksbrede, marktconforme standaarden en modellen op het gebied van applicatieontwikkeling en beheer (ASL, ITIL), testen, procesontwerp en -beheer (business process management, BiSL) en/of SAFe-, scrum-en agile-methodieken (certified scrum productowner/professional scrum productowner/SAFe product-owner).
  • Je beschikt over uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van en ervaring met invorderingsprocessen en -wetgeving en/of financiële processen, zoals de Invorderingswet, de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Algemene wet inkomstenafhankelijke regelingen en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

Jouw competenties?

  • samenwerken
  • resultaatgericht
  • plannen en organiseren
  • analyseren
  • omgevingsbewustzijn

Herken jij jezelf ook hierin?
Je hebt online dienstverlening hoog in het vaandel staan, maar reizen voor face-to-facecontact is voor jou ook geen enkel probleem. Je onderhoudt contacten met diverse stakeholders en hebt een scherp oog voor hun behoeften. Daarbij stel je je professioneel op, acteer je overtuigend en weet je grenzen en (on)mogelijkheden te duiden. Kortom: je bent het visitekaartje van regie en kwaliteit van centrale administratieve processen bij de Belastingdienst!

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3842,- tot €5710,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je maandinkomen deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Bij een geschikte kandidaat sluit deze vacature.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

Gezien de huidige maatregelen kunnen deze gesprekken plaatsvinden via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van 3 jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.


Reageer op deze vacature