Belastingdienst

Procescoördinator in de rol van Productowner (E-commerce)

Functie omschrijving

“Uitdagend! En geen dag is hetzelfde. Als je houdt van regelen om vervolgens samen met interne ketenpartners een mooi resultaat te behalen, dan zit je hier goed.” Aldus Peter, procescoördinator bij de Belastingdienst.

Onze afdeling omzetbelasting binnen de directie Centrale administratieve processen (CAP) is in beweging en kent grote meerjarige (digitale) transformaties, waaronder de modernisering van het omzetbelasting landschap en ondersteunende systemen. Hierbij hoort ook een cultuur van continu verbeteren en optimale processturing. Beheerste bedrijfsvoering en aantoonbaar in control zijn natuurlijk minstens net zo belangrijk. 

In de komende jaren willen wij een grote groei in volwassenheid doormaken op deze onderdelen. Daar investeren wij dan ook stevig in; wij zijn op zoek naar nieuwe collega's op locatie Apeldoorn met de juiste vaardigheden, kennis en kunde om ons hierbij te helpen!

Dit doe je bij de Belastingdienst
Als procescoördinator speel je een belangrijke rol bij de verbetering van de kwaliteit van het totale productieproces en geef jij deskundig advies over de nodige structurele verbetermaatregelen. Je beoordeelt hierbij de impact van veranderingen in de productieomgeving op het productieproces, die ook mogelijk leiden tot wijzigingen in het ICT-systeemlandschap. Vanuit deze scope voer jij ook projectmatige opdrachten uit. In het geval van grote verstoringen (damages) coördineer je de herstelmaatregelen. Hierin neem jij het voortouw en zorg je samen met de betrokken partijen en ketenpartners voor een goede afloop.

Vanuit jouw functie als procescoördinator pak jij vanuit afdeling CAP omzetbelasting een fulltime rol als product owner binnen het project E-commerce. Je werkt vanuit deze rol nauw samen met één of enkele scrumteams. Met deze teams wordt er volop gebouwd aan één of meerdere moderne applicatie(s) met een service georiënteerde architectuur, bestaande uit verschillende componenten waardoor zonder downtime business waarde vrijgegeven kan worden naar productie. Daar zijn we trots op! Ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten doen we test-driven. Ook staan we op het punt applicaties naar de cloud te brengen. 

Het is jouw taak om samen met het team te bepalen wat er gerealiseerd kan worden de komende periode en waar daarbinnen de prioriteit ligt. In afstemming met andere interne stakeholders en ketenpartners voer jij de regie. Hierbij zoek je constant het contact en de samenwerking met enerzijds collega product owners en de betrokken product manager(s), en anderzijds met de business. Denk bijvoorbeeld aan de functioneel beheerders die gebruik maken van deze applicatie of hier het beheer op voeren. 

Blijven verbeteren, dat is jouw motto. Hiertoe neem je telkens weer initiatief. Je staat stevig in je schoenen en hebt geen moeite met de weerstand die je onderweg misschien tegenkomt. De Belastingdienst is een grote, complexe organisatie met veel politieke lagen, maar daar kan jij goed mee omgaan. Jij weet anderen namelijk op een plezierige wijze mee te nemen in jouw gedachtegang. Dit komt omdat jij goed bent in verbinden. Je bent gericht op samenwerking en je kunt creatief en oplossingsgericht denken. Ook heb je een flexibele werkhouding. Daarnaast heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel, stuur je tijdig bij waar nodig en kun je de creatieve leiding nemen in complexe trajecten.  

Wil jij ook deel uitmaken van deze scrum teams? Dat kan! Wij zijn op zoek naar een enthousiaste visionaire product owner die ons helpt de volgende stappen te maken!

Een bijzondere baan, omdat ...

  • Je een belangrijke rol hebt als product owner om bij de juiste mensen op het juiste moment de juiste informatie op te halen en op basis daarvan de juiste keuzes en prioritering bepaalt om zo tot het best mogelijke resultaat te komen.
  • Je aan de slag gaat bij de directie Centrale administratieve processen (CAP) afdeling omzetbelasting en jij het verschil maakt voor alle ondernemers in Nederland!
  • Je hybride kan werken, deels vanuit huis en deels vanuit kantoorlocatie Apeldoorn, dit in afstemming met de agenda van het team en jouw eigen agenda.

Maak jij het verschil? Word jij onze nieuwe collega of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem gerust telefonisch contact op of whatsapp met Dian Hagenus, teamleider procesregie en gebruiksbeheer via 06 – 21 38 07 56!

Functie-eisen

  • Je hebt minimaal hbo werk- en denkniveau.
  • Je hebt relevante werkervaring als procesanalist of product owner, of in een sterk vergelijkbare functie.
  • Je bent gecertificeerd als Scrum PSPO II, of bereid deze certificering te behalen.
  • Je hebt relevante werkervaring met methodes en technieken op het terrein van requirementsanalyse en procesinrichting, het liefst binnen complexe processen vergelijkbaar aan die van de Belastingdienst.
  • Je bent bij voorkeur bekend met het Agile gedachtengoed, de SAFe- en Scrummethodiek en een DevOps omgeving.
  • Ervaring met en kennis van het domein omzetbelasting is een pré.
  • Je hebt bij voorkeur een diploma in een relevante richting, zoals informatica, ICT of bedrijfskunde.

Jouw competenties

  • Analytisch
  • Organisatiesensitiviteit
  • Resultaatgericht
  • Communicatief sterk
  • Creatief

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3503,- tot €5343,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur). Wij staan jou graag te woord. Bovendien, als je snel reageert is de kans groot dat de vacature nog openstaat!!

Wekelijks (bij genoeg aanbod) worden sollicitanten beoordeeld en in geval van een positieve beoordeling nodigen wij de sollicitant(en) direct uit voor het sollicitatiegesprek. De interne sollicitant beschikt niet over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid. 

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Wij zijn op zoek naar nieuwe collega’s en wekelijks verwerken wij de sollicitaties, en in geval van een positieve beoordeling nodigen wij de sollicitant(en) direct uit voor het sollicitatiegesprek. Dat wordt op kortst mogelijk termijn gepland en een eventueel arbeidsvoorwaarden / plaatsingsgesprek volgt op korte termijn. 

Gesprekken kunnen gehouden worden via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is het kloppend hart van de Belastingdienst. Iedereen in Nederland heeft met ons te maken. Jaarlijks versturen en verwerken wij meer dan 316 miljoen brieven, e-mails, aanslagen en aangiften. De verantwoordelijkheid voor de ontvangst, verwerking en verzending van alle fiscale gegevens van én aan burgers en bedrijven ligt bij ons. CAP is georganiseerd in vier onderdelen: Gegevens, Heffing, Inning en Centrale Functies. 

Samen zorgen zij ervoor dat iedereen in Nederland een aanslagbiljet krijgt, aangifte kan doen of een toeslag ontvangt. Om al deze gegevens op een verantwoordelijke en juiste manier te kunnen verwerken voert CAP miljoenen handelingen door, grotendeels geautomatiseerd. Onze ambitie? Massaal persoonlijk maken. Door zoveel mogelijk te digitaliseren, optimaliseren en slim gebruik te maken van data kunnen we dit mogelijk maken. Dit vraagt om medewerkers die mee- en vooruitdenken, nieuwsgierig zijn en zichzelf continu willen blijven ontwikkelen. 


Reageer op deze vacature