Belastingdienst

Fiscaal medewerker autoheffingen

Functie omschrijving

‘’Van het behandelen van moeilijke bezwaarschriften tot het voeren van ‘’hoor gesprekken’’ met belastingplichtigen, alles zit in deze functie. Ik adviseer mijn collega’s over de kansen op naheffingen in hun dossier, denk mee over eenheid in beleid en uitvoering, en voer ik overleg met collega’s om werkprocessen beter op elkaar af te stemmen. Kortom een uitdagende functie met veel diversiteit’’. Raymond de Winter, F functionaris BPM team

Binnen de Belastingdienst richt de directie centrale administratieve processen (CAP) zich op de soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven. Deze directie is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie, de sturing van de massale productieprocessen van verwerking en beheersing, de integrale productieplanning en productiebeheersing. CAP richt zich verder op de volledige behandeling van de aangiften bpm voor (meestal) gebruikte voertuigen die via de parallelimport een Nederlands kenteken krijgen. De volledige behandeling houdt in het behandelen van aangiften BPM, het eventueel opleggen van naheffingen en de behandeling van bezwaar- en beroepschriften. Verder zijn we verantwoordelijk voor het heffen en innen van motorrijtuigenbelasting (MRB), de Belasting Zware Motorrijtuigen (BZM) en de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). De unit bestaat uit 6 teams verdeeld over 6 locaties; Apeldoorn, Breda, Maastricht, Emmen, Doetinchem en Utrecht.

In jouw rol van fiscaal medewerker autoheffingen ben jij mede verantwoordelijk voor het juist en volledig behandelen van aspecten inzake bezwaar en beroepsprocedures. Je pluist zaken uit, vindt antwoorden op complexe vragen en je oordeelt over en neemt beslissingen in complexe(re) zaken op basis van inhoudelijke argumenten. Omdat je veel contact hebt met de belastingplichtige vinden we het belangrijk dat je beschikt over inlevingsvermogen en goede communicatieve- en sociale vaardigheden. Dit vinden we belangrijk omdat je in staat moet zijn om een ‘stevig gesprek’ te voeren waarin je te maken krijgt met weerstand.

Als fiscaal medewerker autoheffingen ondersteun je ook jouw collega's en je adviseert hen over de meer complexe fiscale overwegingen in hun dossiers. Je reageert adequaat op signalen uit de omgeving en je hebt er plezier in om - daar waar nodig en mogelijk de fiscale- en werkprocessen te verbeteren en draag je bij aan de vertaling van wet- en regelgeving naar de massale uitvoering. En als dat het mogelijk lijkt, schroom je niet om die verbeteringen voor het voetlicht te krijgen.

Zullen we zaken doen en word jij de nieuwe collega van Raymond? Of wil je liever eerst eens praten over jouw, misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem gerust telefonisch contact op met Leonie Matheussen op nummer 06 -54 71 55 38.

Functie-eisen

  • Je hebt een hbo-diploma accountancy, fiscaal recht en economie of bedrijfseconomie of andere relevante richting.
  • Bij voorkeur heb je kennis van het toezicht- en bezwaarproces.
  • Het is een pre als je al beschikt over vakinhoudelijke kennis, of je die snel eigen kunt maken door te investeren in een opleiding.
  • Minimaal twee jaar werkervaring in een relevante fiscale functie.

Jouw competenties?

  • zelfontwikkeling
  • stressbestendigheid
  • flexibiliteit
  • overtuigingskracht
  • klantgerichtheid

Herken jij jezelf ook hierin?
Je kunt hoofd- van bijzaken onderscheiden en je bent analytisch en nauwkeurig. Daarbij ben je creatief om zaken voor elkaar te krijgen. Je neemt initiatief om de dienstverlening, die hoog in het vaandel staat, te optimaliseren. Als gelijkwaardig en deskundig gesprekspartner ben je ambitieus: je wilt jezelf altijd blijven ontwikkelen, zowel vakinhoudelijk als persoonlijk.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2824,- tot €3990,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de interne kandidaat geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

Voor interne sollicitanten is deze vacature vijf werkdagen eerder zichtbaar dan voor externe sollicitanten. Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
Op 8 februari 2021 vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.


Reageer op deze vacature