Adviseur digitale informatie (ADI)

Het Regionaal Historisch Centrum Groninger Archieven is het informatiecentrum voor de geschiedenis van stad en provincie Groningen. Wij vertellen het verhaal van Groningen van de middeleeuwen tot nu. We beheren zowel analoge als digitale archieven en collecties.


Wij zoeken een

adviseur digitale informatie (ADI)


Als adviseur digitale informatie ben je onderdeel van een multidisciplinair team op het gebied van digitale archivering. Het team werkt aan overbrengings- en uitplaatsingstrajecten waarbij in samenwerking met de archiefvormer de overdracht van digitaal archief wordt gerealiseerd. Als ADI adviseer je daarbij over de praktische voorwaarden en de praktische implicaties van archiefwettelijke bepalingen, zoals ordening en metadatamapping. Ook help je om kennisproducten die tijdens deze werkzaamheden worden ingezet te ontwikkelen en up-to-date te houden. Je draait actief mee in het team en bent in staat om de werkzaamheden zelfstandig te plannen en uit te voeren.

Als ADI ben je gesprekspartner voor de bij de Groninger Archieven aangesloten overheden en adviseer je hen over de adequate inrichting van hun informatievoorziening en informatiebeheer met het oog op duurzame bewaring in het e-depot. Je helpt hen om in beeld te brengen in hoeverre zij klaar zijn voor aansluiting op het e-depot en welke stappen er nog moeten worden gezet. Je opereert als aanspreekpunt voor kennisvragen,
en maakt bij de beantwoording gebruik van je eigen expertise, die van het team en die van het lokale, regionale en landelijke netwerk.


Wie zoeken we:

We zoeken voor deze functie iemand die flexibel, veelzijdig en precies is en goed kan werken in teamverband. Verder vinden we het belangrijk dat je open en helder kunt communiceren, streeft naar persoonlijke ontwikkeling en voortdurende kwaliteitsverbetering.


Wij vragen:

  • Minimaal hbo werk- en denkniveau
  • Meerdere jaren ervaring met informatiebeheer bij (lagere) overheden
  • Kennis van en ervaring met de inrichting van het duurzaam informatiebeheer op tactisch en operationeel niveau, waaronder wetgeving, normeringen, metadataschema’s en kwaliteitssystemen
  • Affiniteit met ICT
  • Aantoonbare kennis van en ervaring met (de inrichting van) de informatiesystemen die zorgdragers gebruiken, waaronder taakapplicaties, zaaksystemen, DMS-en en RMA’s
  • Affiniteit met de geschiedenis van Groningen


Wij werken aan een flexibele organisatie met breed inzetbare medewerkers. Daarom kan ook inzet op andere plaatsen binnen de organisatie gevraagd worden.

Een geldige Verklaring Omtrent Gedrag is een voorwaarde voor aanstelling.


Dit bieden wij:

  • Samenwerken met enthousiaste collega’s in een informele werksfeer
  • Ruimte voor eigen initiatief en persoonlijke ontwikkeling
  • Een bruto maandsalaris van maximaal € 4.048 of € 4.494, op fulltime basis, schaal 9 of 10. De cao SGO is van toepassing
  • Arbeidstijd: 0,8-1,0 fte
  • In eerste instantie is er sprake van een tijdelijke aanstelling voor een jaar. Bij goed functioneren volgt een vaste aanstelling


Meer informatie kan worden ingewonnen bij Harry Romijn, adjunct-directeur en hoofd van de afdeling Collectie, 050-5992000.

Belangstellenden kunnen hun motivatie en CV sturen naar: sollicitatie@groningerarchieven.nl


Onze organisatie hanteert de sollicitatiecode persoonsgegevens sollicitanten. Deze is te vinden op onze website. Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern opengesteld, waarbij interne kandidaten van de Groninger Archieven voorrang hebben bij gelijke geschiktheid.


Sollicitatie is mogelijk tot 25 januari 2021.


Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.