Consulent vroegsignalering, 28-32 uur per week
Stadskanaal pakt aan! Stadskanaal kenmerkt zich door gezonde lef en handen uit de mouwen. Wij staan voor de ‘ja, tenzij’ benadering. We zijn een tikkeltje eigenwijs en wachten niet graag af. We werken vanuit eigen kracht, zetten onze kennis en expertise in, maar realiseren ook meerwaarde door samenwerking. Als er een goed initiatief is, werken we hier graag aan mee.
Wil jij onze inwoner helpen op financieel gebied? Weet jij van aanpakken, ben je proactief en communicatief vaardig? Kom dan langs want wij hebben ruimte voor een
Consulent vroegsignalering, 28-32 uur per week
Dit is een nieuwe functie binnen het team Inkomen. Ben je na het lezen van de vacatures enthousiast en nieuwsgierig? Bel ons gerust, tel. 0599 631631. Vraag naar Bianca Westerhoff, de coördinator van het team.
Wat ga je doen?
Naar aanleiding van gemelde achterstanden door verhuurders, energiemaatschappijen, waterbedrijf en zorgverzekeraars, komt de consulent Vroegsignalering in actie. Op verschillende manieren willen wij in contact komen met inwoners voor het doen van een ondersteuningsaanbod.
Als Consulent vroegsignalering streef je naar het (vroegtijdig) benaderen van inwoners met (beginnende) financiële problemen. Door inwoners met betalingsachterstanden tijdig te ondersteunen worden (verergerde) financiële problemen voorkomen. Je gaat in gesprek met inwoners met een financiële hulpvraag en brengt de situatie duidelijk in kaart. Bij hulp wordt vervolgens gekeken of er meer achterstanden zijn en of er ook problemen zijn op andere leefgebieden.
Samen maak je een plan om betalingsregelingen en/of schulden op te lossen en zet in op het aanleren van financieel verantwoord gedrag. Je verwijst inwoners waar nodig door naar schuldhulpverlenende en maatschappelijke instanties. Ook investeer je in het leggen van contact met inwoners voor wie de drempel om hulp te zoeken, nog te hoog is.
Je draagt inwoners ‘warm’ over naar de reguliere hulpverlening, ketenpartners of andere vormen van ondersteuning. Je werkt samen met instanties (bijv. woningbouwvereniging, bewindvoerders etc.) en je hebt daarin oog voor verbinding en integrale dienstverlening. Je investeert in het leggen van contact met inwoners, voor wie de drempel om hulp te zoeken nog te hoog is. Ook zoek je actief de verbinding op met collega’s binnen het Sociaal domein en bouw je een netwerk en samenwerkingsrelaties op met organisaties zowel in onze gemeente als daarbuiten.
Je verstrekt informatie en geeft advies over regelingen van de gemeente Stadskanaal en de landelijke regelingen.
Je rapporteert en registreert cliëntgegevens in het systeem.
Je past goed op de functie als je
- een afgeronde HBO opleiding hebt (bijvoorbeeld Sociaal Juridische Dienstverlening)
- beschikt over kennis op het gebied van de Participatiewet, IOAW, BBZ en andere inkomensondersteunende regelingen en een brede kennis op het gebied van het sociaal domein en kennis van de sociale kaart;
- inzicht hebt in de maatschappelijke context van de problematiek, gelet op brede en complexe casuïstiek;
- competenties hebt als klantgerichtheid, flexibiliteit, invoelingsvermogen, analytisch, besluitvaardig en sociaalvaardig;
- goed kunt samenwerken met in- en externe partners in het Sociaal Domein.
Wij bieden
Uiteraard een uitdagende functie, ontwikkelmogelijkheden, leuke collega’s een fijn werkklimaat en een passend salaris. De functie is nieuw en de salarisschaal moet nog vastgesteld worden. De indicatieve schaal is schaal 8. Het salaris is minimaal €2545,-- (indicatieve aanloopschaal 7) en maximaal €4052,--(indicatieve functieschaal 8). Dit op basis van een fulltime dienstverband (36 uur per week) en de CAO Gemeenten, norm 2 januari 2023. Daarnaast zijn er uitloopperiodieken die worden toegekend op basis van je functioneren met een maximum van €4373,--.
Wij investeren in persoonlijke ontwikkeling en bieden daarmee opleidingen en trainingen, waaronder die van GoodHabitz. Wij kennen moderne arbeidsvoorwaarden met een individueel keuze budget ter hoogte van 17,05% van je salaris. Er is mogelijkheid om flexibel om te gaan met werkdagen en hybride te werken. Hiervoor ontvang je ook een vergoeding.
Informatie en sollicitatie
Als je vragen hebt over de functie, dan kun je contact opnemen met de coördinator Bianca Westerhoff, telefoon 0599 631 631.
De vacature wordt gelijktijdig in- en extern opengesteld.
Solliciteren kan door een brief met cv via email te sturen aan gemeente@stadskanaal.nl. In de mail graag het zaaknummer vermelden: 117865.
De uiterlijke reactietermijn is 29 mei 2023. Gesprekken zijn op dinsdagmiddag 13 juni.
De Gemeente Stadskanaal vervult een centrumfunctie voor haar omgeving. De vele bedrijven, winkels, zorgvoorzieningen en recreatiemogelijkheden maken het wonen, werken en recreëren aantrekkelijk. Stadskanaal heeft ongeveer 32.500 inwoners, verdeeld over verschillende kernen en dorpen. Deze zijn gelegen in een groene omgeving, het veenkoloniale kanaallandschap én het lichtglooiende Westerwoldse zandlandschap.
De 250 betrokken medewerkers van de gemeente Stadskanaal geven een herkenbaar gezicht aan de dienstverlening die wij dagelijks verlenen. Om onze ambities te realiseren werken we samen met buurgemeenten, het bedrijfsleven en het maatschappelijk veld.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen we niet op prijs.