Indicatiesteller met regietaken voor Beschermd Wonen & Opvang voor de gehele regio Groningen
Tijdelijk voor de duur van één jaar met de kans op een vast dienstverband | 0.8 fte
Wil jij je inzetten voor mensen van 18 jaar of ouder die door psychische of psychosociale problemen 24 uur per dag ondersteuning nodig hebben in de vorm van Beschermd Wonen of Beschermd Thuis?
Beschermd Wonen/Beschermd Thuis is bedoeld voor mensen van 18 jaar of ouder die door psychische of psychosociale problemen 24 uur per dag ondersteuning nodig hebben. Dit kan in een instelling zijn als er 24 uur toezicht nodig is. Of het kan een vorm van zelfstandig wonen zijn, als begeleiding op afstand of op afroep voldoende is.Rondom de wetgeving van Beschermd wonen is de afgelopen jaren het nodige veranderd. Zo worden alle gemeenten steeds meer verantwoordelijk voor Beschermd Wonen. In de provincie Groningen pakken de gemeenten deze ontwikkeling samen op in het programma Beschermd Wonen & Opvang. Vanuit dit programma werken de gemeenten o.a. gezamenlijk aan de transformatie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis.
Vacature Indicatiesteller met regietaken voor Beschermd Wonen & Opvang
Ben jij bekend met WMO en heb jij werkervaring en affiniteit met de GGZ? Heb jij daarnaast je HBO diploma in de richting van SPH/Social Work? Dan is deze functie van indicatiesteller binnen het vliegende keep team Beschermd Wonen & Opvang of de gemeente Groningen wellicht iets voor jou!
Ten behoeve van de beoordelingen van indicatieaanvragen voor voorzieningen WMO Beschermd Wonen en begeleiding Maatschappelijke Opvang is het team op zoek naar collega’s die ervaring hebben met het beoordelen van de ondersteuningsbehoefte van mensen met psychiatrische beperking en/of psychosociale problematiek die voor een korte of langere periode zijn aangewezen op verblijf (hoeft niet altijd in/bij een instelling).
We zijn op zoek naar collega’s die de functie vervullen voor zowel de gehele regio Groningen en daarbij deel uitmaken van het vliegende keep team, als specifiek voor alleen de gemeente Groningen.
Als indicatiesteller voor de gehele regio Groningen beoordeel je de meldingen Beschermd Wonen & Opvang. Je werkgebied bestaat uit de 10 gemeenten in de provincie Groningen of zal specifiek gemeente Groningen zijn.
Dit doe je op een gemiddelde werkdag
- je onderzoekt de situatie van de burger en beoordeelt of hij/zij voldoet aan de toelatingscriteria van beschermd wonen, waaronder kwetsbaarheid en binding conform landelijke toegankelijkheid. Hiervoor voer je onder andere een indicatiegesprek met de burger en zijn/haar netwerk;
- je draagt zorg voor de behandeling en afhandeling van WMO (beschermd wonen) aanvragen;
- je onderzoekt de aanvraag op rechtmatigheid en stelt een indicatie. De resultaten van je onderzoek communiceer je middels een zorgvuldig opgesteld onderzoeksverslag welke dient als basis voor het besluit;
- je indiceert de noodzaak waarbij je de kaders van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de gemeentelijke wet- en regelgeving gebruikt;
- je voert evaluatie- en uitstroomgesprekken en hebt regie op het proces;
- je voert regelmatig overleg met keten- en samenwerkingspartners, zoals o.a. de collega’s van het sociaal team, behandelaren en aanbieders;
- je signaleert knelpunten in de keten en je zorgt dat die op de juiste tafel besproken worden.
Dit breng jij mee!
- een HBO diploma in een van de volgende richtingen: Social Work (MDW/SPH), Sociaal psychiatrisch verpleegkundige, psychologie, etc., een HBO werk- en denkniveau kan ook volstaan;
- het toepassen van de criteria vanuit wet- en regelgeving WMO, Jeugd en Participatie;
- kennis van aanverwante regelgeving vanuit de Wlz, ZVW en Justitie;
- je hebt werkervaring in of affiniteit met het GGZ-werkveld en/of Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, ambulante ondersteuning of Jeugdzorg;
- ruime kennis van de sociale kaart van Groningen;
- bekendheid en affiniteit met ontwikkelingen in het sociale domein;
- bekendheid met de transformatie binnen beschermd wonen en opvang.
Daarnaast zoeken wij iemand die zich herkent in de volgende competenties:
Stevigheid in het werk van de indicatiesteller uit zich in besluitvaardigheid en client- en oplossingsgericht werken. Wat gericht is op het plaatsen van een cliënt op een plek bij een zorgaanbieder die goed past bij de problematiek en hulpvraag van de cliënt.
Je constant bewust zijn waarmee je bezig bent in de omgang met de cliënt en de behandeling van diens problematiek is essentieel voor de functie. Het omgaan met diens levensverhaal eist zorgvuldigheid, vertrouwelijkheid en integriteit van de medewerker.
De problematiek van de cliënt is vaak complex. De medewerker gaat voor het vinden van de best passende oplossing in gesprek met de cliënt en zorgverleners. De opdracht aan medewerker is beide te adviseren welke oplossing het best passend is en cliënt en zorgverlener daarvan te overtuigen.
Door de complexiteit van de problematiek is de match met de juiste begeleiding door zorgverleners vaak een zoektocht voor de medewerker. Voor het realiseren van een juiste match wordt van de medewerker dan ook creativiteit, flexibiliteit en besluitvaardigheid verwacht.
De medewerker is een teamspeler. Zowel voor een goede afstemming van het werk binnen de keten als het ondersteunend zijn aan en terug kunnen vallen op de collega’s.
Het vraagt een zekere politiek/bestuurlijke gevoeligheid.
Het adequaat adviseren ter oplossing van cliëntproblematieken vraagt om het ontwarren van een complex van meerdere aspecten van het probleem. Daarvoor is analytisch vermogen en oordeelsvorming nodig waardoor hoofd- van bijzaken worden gescheiden en er juist geprioriteerd wordt.
Verder ben je goed in het plannen en organiseren van je eigen werk, stressbestendig en energiek.
Wat bieden wij jou?
- een gedreven en betrokken team met collega’s die hart hebben voor de zaak;
- ruimte voor eigen inbreng en inzicht;
- wisselend en verantwoordelijk werk;
- mogelijkheden om te groeien en jezelf te ontwikkelen;
- de functie van indicatiesteller is gewaardeerd in schaal 9. Afhankelijk van opleiding en ervaring kan inschaling plaatsvinden tot een bedrag van min €3.167,- en max €4.537,- euro bruto per maand bij een fulltime dienstverband. De functie is gewaardeerd in het functiewaarderingssysteem HR21 als medewerker beleidsuitvoering II;
- naast dit salaris bouw je elke maand nog eens 17,05% van je salaris extra op: ons zogeheten Individueel Keuze Budget. Dit budget is opgebouwd uit je vakantiegeld, eindejaarsuitkering, een levensloopbijdrage en een aantal bovenwettelijk verlofuren. Jij kiest of je dit wilt sparen, of dat je dit elke maand bij je salaris wilt ontvangen. Je kunt er ook extra verlofuren mee kopen;
- een telefoon en laptop in bruikleen;
- de mogelijkheid om deels thuis te werken. In dat geval faciliteren wij voor jou voorzieningen die dit verantwoord maken, denk aan een bureaustoel of extra beeldscherm.
Wat is jouw plek in de organisatie?
Je maakt of deel uit van het team Beschermd Wonen & Opvang. In dit team houden we ervan om hard te werken, maar ook om lol te maken. Wij vinden de volgende kernwaarden belangrijk: Samenwerken, Betrouwbaar en Inspireren. We benutten elkaars kwaliteiten, we weten hoe we elkaar en cliënten in hun kracht kunnen zetten en we zijn betrouwbaar naar elkaar, naar de cliënt en naar onze samenwerkingspartners. Verder weten we de regio “in aanpak” iedere keer te inspireren. Je dienstverband wordt ondergebracht bij de afdeling Toegang, Directie Maatschappelijke Ontwikkeling, gemeente Groningen.
Informatie
Voor meer informatie over de inhoud van de functie en sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Annette Kremer, regio-adviseur Toegang Groninger Gemeenten via telefoonnummer 06-52470161.
Reageren
Je kunt uitsluitend reageren via het digitale sollicitatieformulier via de button ‘solliciteren’. Solliciteren kan tot en met 23 juni 2023. Meteen na het verzenden van het digitale sollicitatieformulier wordt een ontvangstbevestiging gemaild. Het kan voorkomen dat de mail van de gemeente Groningen in jouw ongewenste items (spambox) terecht komt. Check deze daarom regelmatig.
Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern geworven waarbij, voorrangs- en interne kandidaten van de gemeente Groningen voorrang hebben.
Interne medewerkers zijn: medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde en bepaalde tijd bij de gemeente Groningen; (oud-) werknemers die op basis van de Cao gemeenten een uitkering ontvangen van de gemeente (hoofdstuk 7, 9 en 10 CAO gemeenten); deelnemers van de kansenpool diversiteit, medewerkers met een werkervaringsplaats, re-integratiebaan of een maatschappelijke baan, werkzaam binnen de gemeente Groningen; WSW-medewerkers; trainees (na een halfjaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); medewerkers <30 jaar werkzaam in een werkleerbaan (na een half jaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); uitzendkrachten werkzaam bij de gemeente Groningen.