Specialistisch medewerker Handhaving

Tijdelijk voor de duur van één jaar | 2x 36 uur per week

Ben jij een speurneus met het hart op de juiste plaats? Sta jij stevig in je schoenen en laat je niet over je heen lopen? Als je daarnaast ook nog kennis hebt van de Participatiewet, dan zijn we op zoek naar jou!

 

Een van de medewerkers geeft aan: “Van te voren weet je vaak niet hoe de dag eruit komt te ziet. Dat vind ik het mooie aan deze functie, die afwisseling!”

 

Jij

  • houdt toezicht en verricht controle- en/of opsporingsonderzoeken naar fraude, misbruik of oneigenlijk gebruik van regelingen op het gebied van de Participatiewet en aanverwante wetten en regelingen;
  • vervult een advies- en coachfunctie voor medewerkers van het primaire proces;
  • begeleidt, coacht en stimuleert de medewerkers in het primaire proces in het kader van fraudealertheid;
  • voert waarnemingen en dynamische observaties uit;
  • voert (on)aangekondigde huisbezoeken uit in het kader van de Participatiewet;
  • rapporteert de onderzoeksbevindingen en adviseert over de te nemen beslissingen;
  • voert boetegesprekken met (ex-)klanten van wie is vastgesteld dat ze fraude hebben gepleegd of van wie is vastgesteld dat ze de inburgeringsplicht niet hebben nageleefd;
  • stelt boetebesluiten op;
  • hebt een actieve rol bij themacontroles en andere handhavingsactiviteiten;
  • bent verantwoordelijk voor een effectieve afhandeling van zaken in spanningsvolle en conflictueuze situaties;
  • onderhoudt een intern en extern netwerk;
  • participeert in multidisciplinaire handhavingsacties;
  • werkt ook buiten kantooruren (’s nachts, ’s avonds en in weekend).

 

Plek in de organisatie

Bij de directie inkomensdienstverlening werken ruim 350 medewerkers. De afdeling Handhaving is met 17 medewerkers één van de 8 afdelingen van de directie. De medewerkers van de afdeling kenmerken zich door ruime kennis en ervaring.

 

Wij vragen

  • HBO werk- en denkniveau (bijvoorbeeld HBO-SJD);
  • minimaal 2 jaar relevante werkervaring als consulent binnen het sociaal domein of als handhaver (bijvoorbeeld rechercheur, politieagent, marechaussee, etc.);
  • kennis van de Participatiewet;
  • bij voorkeur in bezit van BOA diploma of de bereidheid dit te halen;
  • rijbewijs B.

 

Competenties

Communiceren | Bij deze functies is het belangrijk dat je zowel mondeling als schriftelijk over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikt. Je hebt veel contact met collega’s en inwoners. Je bent aanspreekbaar, sociaal en zakelijk waar nodig. Je durft en kunt confronteren en het moeilijke gesprek aangaan.

Nauwkeurigheid | Je krijgt te maken met gevoelige situaties die het leven van mensen direct kunnen raken. Je inventariseert risico’s, rapporteert over oplossingen en je doet secuur dossieronderzoek. Hierbij is van groot belang dat je zeer nauwkeurig werkt.

Klantgerichtheid | Voorkomen is beter dan genezen. Het preventieve onderdeel van deze functie, het voorkomen van fraude door als coach en adviseur te fungeren vraagt een hoge mate van klantgerichtheid.

Zelfstandigheid | Je doet zelfstandig onderzoek naar de rechtmatigheid van uitkeringen, voert coachingsgesprekken met en bent vraagbaak voor medewerkers in het primaire proces.

 

Wij bieden

Afhankelijk van opleiding en ervaring maximaal € 4.208,00 bruto per maand bij een fulltime dienstverband volgens CAO gemeenten (functioneel schaal 9, Medewerker Handhaving I).

 

Informatie

Voor meer informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen met Jeroen Becker, afdelingshoofd Handhaving, via telefoonnummer 06-51503611.

 

Reageren

Je kunt uitsluitend reageren via het digitale sollicitatieformulier via de button ‘solliciteren’. Solliciteren kan tot en met 12 juni 2022. Meteen na het verzenden van het digitale sollicitatieformulier wordt een ontvangstbevestiging gemaild. Het kan voorkomen, dat correspondentie van de gemeente Groningen met betrekking tot deze vacature in je ‘ongewenste items’ (SPAM-box) terecht komt. Check je SPAM-box daarom regelmatig!

 

Deze vacature wordt extern opengesteld waarbij, voorrangs- en interne kandidaten van de gemeente Groningen voorrang hebben.

 

Interne medewerkers zijn: medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde en bepaalde tijd bij de gemeente Groningen; (oud-) werknemers die op basis van de Cao gemeenten een uitkering ontvangen van de gemeente (hoofdstuk 7, 9 en 10 CAO gemeenten); deelnemers van de kansenpool diversiteit, medewerkers met een werkervaringsplaats, re-integratiebaan of een maatschappelijke baan, werkzaam binnen de gemeente Groningen; WSW-medewerkers; trainees (na een halfjaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); medewerkers 

 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.          

Solliciteer