Grip op het werk in drie stappen

de praktische en digitale aanpak

Het gevoel geleefd te worden

Medewerkers in grote bedrijven ervaren steeds vaker een toenemende werkdruk. Het wordt voor hen steeds lastiger om overzicht te houden over het werk. Dit komt onder andere door een toename aan taken, verantwoordelijkheden en e-mailverkeer. Men worstelt zich dagelijks door vele e-mails heen waarbij het lastig is om prioriteiten te stellen en om overzicht te houden waar nog actie op ondernomen moet worden. Dagen worden gebroken door vergaderingen en het werken aan ad-hoc-taken. Focusmomenten om aan grotere klussen te kunnen werken zijn schaars. Men heeft het gevoel geleefd te worden door de waan van de dag.

Drie stappen aanpak

Bovenstaande gebeurt als medewerkers veel werk hebben en onvoldoende tools om effectief te kunnen werken. Renée Niessen ontwikkelde een drie-stappen-aanpak om professionals weer grip op het werk te geven en zal in de proeverij uitleggen hoe je herkent welke tools en skills medewerkers nodig hebben om weer ontspannen te kunnen werken.

Praktisch digitaal

In de proeverij zullen meerdere van deze tools en skills kort belicht worden, waaronder timemanagement vaardigheden, effectief e-mail verwerken, hoe goed werkende to-do-lijsten er uitzien en hoe je eenvoudig overzicht kan houden over projecten. In het cursuslokaal staan computers klaar met verschillende ingerichte demonstratie-omgevingen van digitale tools die medewerkers helpen om weer grip op het werk te krijgen.

Software demonstratie mogelijk voor: Microsoft Outlook (Mail, Agenda, Taken), Google Mail, Calendar, Tasks, Wunderlist, Todoist, Asana, Evernote, Microsoft OneNote, Google Keep.

Aantal deelnemers: minimaal 6, maximaal 20
Locatie: Het Kasteel, Melkweg 1, Groningen
Tijd: 9.30 - 11.30 uur (inloop vanaf 9:00)

Aanmelden

Bij registratie is het handig als u aangeeft welk e-mailprogramma uw bedrijf gebruikt en welke programma’s beschikbaar zijn voor het bijhouden van taken en het maken van notities.

AANMELDEN

___________________________________________

De trainer

Over Renée Niessen: “Na het afronden van de studie Geneeskunde heb ik 16 jaar bij de afdeling Genetica in het UMCG gewerkt. Eerst als arts-onderzoeker en later als laboratoriumspecialist Klinische Genetica. In deze laatste functie moest ik veel ballen in de lucht houden. Dat ging een lange tijd goed tot ik op een bepaald moment het overzicht verloor omdat het veel werk was en ik geen goed systeem had om grip op het werk te houden: mijn postvak-in was een onoverzichtelijke chaos, ik werkte niet met een to-do-lijst en overal lagen stapels papier als triggers voor werk wat nog gedaan moest worden.

Om dit probleem aan te pakken ben ik mij gaan verdiepen in het anders organiseren van werk. Ik ging werken met een actie- en projectenlijst, leerde hoe ik effectiever e-mail kon verwerken en paste trucs toe om efficiënter te werken. Hierdoor kreeg ik weer grip op mijn werk en kon ik beter prioriteren en delegeren. Daar werd ik zo blij van dat ik deze technieken ook met andere mensen wilde delen.

In 2013 begon ik mijn bedrijf RCN Advies & Training waarbij ik op enthousiaste wijze professionals help hun werk beter te organiseren en om meer grip te krijgen op het werk. Ik geef onder andere trainingen timemanagement, e-mailverwerking, taakbeheer en combinaties daarvan. Daarnaast train ik professionals ook individueel in de hiervoor genoemde onderwerpen en begeleid ik mensen die een te hoge werkdruk ervaren.”

___________________________________________