10 april 2024
Nathalie Hollemans over Leren & Ontwikkelen
Een interview met Nathalie Hollemans van de gemeente Assen over leren en ontwikkelen en het gelijknamige Noorderlink platform waaraan zij deelneemt.
Over Nathalie Hollemans
Functie
Adviseur leren & ontwikkelen
Bio
Nathalie is adviseur L&O bij de gemeente Assen en is vanaf het prille begin betrokken geweest bij de oprichting van de academie "POINT". Centraal staat het leren van, voor en door elkaar en wordt organisatietalent en kennis benut. Nathalie werkt vanuit passie, maakt snel de vertaalslag naar doen en zet anderen in hun kracht.
Hoe heb je Noorderlink leren kennen?
‘Ik werk inmiddels al 6 jaar bij de Gemeente Assen, waarvan 3 jaar binnen leren & ontwikkelen. Ik wist dat de Gemeente Assen lid was van Noorderlink, maar na aansporing van een voormalige collega (Sandra van Os) ben ik actiever aan Noorderlink gelinkt. Ik dacht: hoe kan ik actiever zijn en ervoor zorgen dat we als gemeente nog meer uitwisselen?
Wij lopen, net als ieder ander bedrijf met de vragen: ‘hoe geven we leren & ontwikkelen vorm in de organisatie?’ ‘Hoe blijven onze medewerkers bij?’ Hierbij willen we het wiel niet opnieuw uit hoeven vinden. Vandaar dat ik aangesloten ben bij het platform leren & ontwikkelen van Noorderlink. Hier kan ik met andere professionals sparren en de verbinding opzoeken.’
‘Vaak is hetgeen wat je doet voor jezelf vanzelfsprekend, maar doordat een ander er tijdens het platform over doorvraagt kom je zelf ook weer tot nieuwe inzichten.’
Wat haal jij persoonlijk uit het platform?
‘Het kunnen sparren over diverse thema’s en casuïstiek. En de connecties die je opdoet. Zo kun je, wanneer je een klik met iemand hebt, ook buiten het platform contact houden.
Ook heb ik vaak van die ‘aha!’ momenten. ‘Dus zo vliegt een ander het aan!’ Of juist de positieve bevestiging dat wij al heel goed bezig zijn. Vaak is hetgeen wat je doet voor jezelf vanzelfsprekend, maar doordat een ander er tijdens het platform over doorvraagt kom je zelf ook weer tot nieuwe inzichten. Het dwingt je dieper na te denken over je eigen acties en keuzes. Hierdoor is er voor mij echt een fijn balans tussen het halen en brengen tijdens een platformbijeenkomst.’
Kun je een paar van de thema’s noemen die je tijdens zo’n bijeenkomst behandeld?
‘Zeker! Wat ik merk bij onze werknemers is dat ze vaak zo bezig zijn met hun dagelijkse werkzaamheden, dat ze de ruimte niet ervaren met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. Het wordt als een ‘extra’ ervaren, in plaats van een prioriteit. Terwijl wanneer je naar de lange termijn kijkt, ontwikkeling juist een enorme prioriteit zou moeten zijn. Om bij te blijven, bijvoorbeeld in digitale vaardigheden, maar ook om je werkgeluk en persoonlijk groei op de kaart te blijven zetten.’
Hoe zorg je ervoor dat werknemers hier dan juist wel mee aan de slag gaan?
‘Door ze te verleiden, te informeren en bewustwording te creëren. Een eenvoudig voorbeeld is het maken van een evenementenkalender. Zo kun je van tevoren zien welke events georganiseerd worden en kun je bewust ruimte creëren in je agenda. Maar ook het voeren van jaarlijkse ontwikkelgesprekken zijn essentieel. Hierin bespreek je met je leidinggevende waar je interesses en ontwikkelbehoeften liggen. Tenslotte geloof ik in de kracht van herhaling en het delen van succesverhalen. Het moet uiteindelijk toch een shift in mindset worden.’
Ieder jaar organiseren jullie het Asser Ontwikkel Festival, met daaraan gelinkt een jaarthema. Kun je hier iets meer over vertellen?
‘Zeker! De afgelopen edities stonden in het teken van bijvoorbeeld Werkgeluk en Passende Dienstverlening. Daarbij organiseren we ook een festival voor alle werknemers, waar ze kennis en inspiratie kunnen opdoen. Vanwege corona hebben we voorgaande edities online of hybride moeten organiseren, maar afgelopen jaar konden we eindelijk live. Toen ik het festivalterrein op liep en 500 collega’s zag staan bij de kick-off kreeg ik écht kippenvel, dat was zo tof! Het gevoel van saamhorigheid dat er dan hangt is geweldig.’
‘Moet het passende dienstverlening zijn of dienstverlening met passie?’
Prachtig! Hoe geven jullie de jaarthema’s vorm gedurende het jaar?
‘Het desbetreffende thema heeft gedurende een heel jaar onze focus als gemeente en komt voort uit het Verhaal van Assen (kijktip!). In het tweede jaar stond zo Passende Dienstverlening centraal. Toen zijn we voor het festival om tafel gegaan met vier ondernemers uit Assen en hebben we uitvraag gedaan. Hoe ervaren jullie de dienstverlening vanuit de Gemeente Assen? Hoe ziet jullie dienstverlening eruit? Wat kunnen wij (anders) doen? Dit zorgde voor mooie gesprekken, waarbij je niet vanuit je rol als ambtenaar aan tafel zit, maar als mens. Zo kwamen we tot meerdere conclusies; moet het passende dienstverlening zijn of dienstverlening met passie? En laten we afspreken meer moeite voor elkaar te doen. Door mee te denken en samen op te trekken creëer je vervolgens samen een opwaartse spiraal.
Dit jaar is het thema Samen zorgen voor de stad. Een ontzettend relevant thema, al helemaal na corona en temidden van crisis. Hierin hebben we onszelf als doel gesteld om veel meer te netwerken. Hierbij vragen we onszelf als gemeente af; wat is de rol en de taak van een medewerker? Waar kan ik me verder in ontwikkelen? Werken vanuit gelijkwaardigheid, dat is het uitgangspunt.
Wat ook leuk is om te vertellen is dat we dit jaar voor het eerst het Asser Ontwikkel Festival organiseren met partners uit onze stad. Een stap waar we heel blij mee zijn. We hopen dat ook dit jaar medewerkers door het Asser Ontwikkel Festival een dag uit hun werk zijn, nieuwe mensen ontmoeten, zich laten inspireren en tenslotte; de dag erna meteen bezig kunnen met de opgedane kennis.’