Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Ondernemende Procescoördinator (Procescoördinatie Subsidies)

Functie omschrijving

Ben jij dé spin in het web, die graag mensen verbindt en met een team de klus tot een goed resultaat brengt? En spreken nationale en internationale ontwikkelingen je aan? Dan zijn we wellicht op zoek naar jou! Wij zoeken meerdere ervaren collega’s, die verschillende programma’s willen uitvoeren.

Wat je gaat doen?
Jij focust je op de uitvoeringsprocessen, zodat bedrijven en andere organisaties financiering ontvangen voor hun projecten. Deze projecten stimuleren doelstellingen op het gebied van innovatie, klimaat en energie, maar ook gezondheid en duurzaamheid.

Jij bent verantwoordelijk voor alle uitvoerende taken, pakt deze op en coördineert één of meerdere programma’s (regelingen). Jij vertaalt de regeling naar een praktische uitvoering, door het van begin tot eind ontwerpen en inregelen van openstelling, beheer en vaststelling van projecten. Ben jij de aanjager en de afmaker? Kan jij tot de kern komen en verbeteringen doorpakken? Collega’s mee krijgen om nieuwe paden te bewandelen? Lees dan vooral verder.

Elke dag beter, daar ga jij voor. Jij ziet als geen ander de veranderingen in de omgeving en de verbeterkansen binnen RVO. Ook haal je verbeterideeën op uit evaluaties, brainstorm sessies, teamobservaties, klanttevredenheidsonderzoeken en auditaanbevelingen. Wat doe jij hiermee? Wij verwachten dat jij hier pro-actief en met ondernemer(eigenaar)schap op reageert door deze veranderingen en kansen te vertalen naar uitvoerbare processen. Je neemt vroeg in het procesontwerp van een regeling een pro-actieve rol. Je brengt uitvoeringsexpertise en het perspectief van de klant (toekomstige aanvrager) in met als doel een regeling op te zetten die uitvoerbaar is en doenbaar voor de klant. Als procescoordinator kijk jij samen met de opdrachtgever, meestal een ministerie, hoe je door een goed opgezette regeling het beoogde effect in de maatschappij zo goed mogelijk kan bereiken.
Jij zorgt dat de juiste ketenpartners tijdige betrokken zijn zodat ook zij input kunnen geven die de regeling beter maken. Jij neemt het voortouw en zorgt dat de verandering wordt ingebed in de uitvoering. Dit kan leiden tot een nieuwe werkwijze, het creëren van samenhang in verscheidenheid, digitalisering, optimalisering, het stroomlijnen met reeds bestaande processen en aanpassing van o.a. uitvoerings(deel)processen. De bijbehorende vastlegging in handboeken, formulieren en brieven hoor bij jouw taak. Ook de verbeteringen in de procesvoering worden projectmatig aangepakt. Door jouw betrokkenheid en oog voor verschillende perspectieven creëer je draagvlak bij het team voor veranderingen. Jij vervult hierin zelf een voorbeeldrol! Ook houd jij je bezig met proces- en performance management.

Samen met je team vorm jij de directe uitvoering. Jij bewaakt de voortgang en deadlines en zorgt met het team dat er snel geschakeld wordt wanneer er knelpunten zijn. Je bent in staat om knopen door te hakken. Doordat jij scherp bent op het proces, kan het team focussen op de uitvoering. Ook neem je anderen mee in de veranderingen. En je zorgt voor een passende uitrol binnen de organisatie. Dit doe je niet alleen. Je werkt nauw samen met collega’s van andere afdelingen binnen RVO, zoals kennisteams, Klant Advies en Informatie (KAI), Informatiemanagement en Procesontwerp (IMP), Financiën en Control en Juridische Zaken. Je plant en coördineert je eigen werk in afstemming met anderen. Ook ben je in staat om het werk van je collega procescoördinatoren over te nemen bij diens afwezigheid.

Je stuurt operationeel een team van medewerkers aan, dat betrokken is bij de uitvoering van de regeling(en). Je maakt afspraken met de teammanagers over de inzet van medewerkers bij de uitvoering. Samen met dit team zorg je voor een efficiënte en effectieve uitvoering van (delen van) de regelingen conform relevante kaders.

Tot slot, voor de optimale uitvoering van onze regelingen werken we op dit moment aan de ontwikkeling en implementatie van een nieuw uitvoeringsplatform (UPNL). Als procescoördinator kan je gevraagd worden om hieraan mee te werken. Je vormt een belangrijke schakel tussen de uitvoerende teams en het team dat de ontwikkeling van dit platform vormgeeft. Je geeft input aan het ontwikkelteam, je neemt de medewerkers mee in de nieuwe manier van werken en past waar nodig de werkprocessen aan.

Al met al een uitdagende baan! Als jij enthousiast geworden bent na het lezen van deze vacaturetekst nodigen we je van harte om ons dat te laten weten. We kijken uit naar je reactie en wie weet spreken we je snel om nader te onderzoeken of wij een match zijn.

Diversiteit en Inclusie zijn voor PROF geen loze termen. We vinden het belangrijk dat een ieder haar/zijn eigen potentieel kan benutten. Wij kijken niet alleen naar opleiding en werkervaring maar ook naar de unieke bijdrage die jij aan het team kan toevoegen. We nodigen je daarom uit om jouw talenten en de specifieke bijdrage die jij wil leveren aan ons team terug te laten komen in jouw sollicitatie.

Functie-eisen

  • Je hebt een academisch werk- en denkniveau.
  • Je beschikt over actuele kennis op het gebied van (verbetering van) organisatie processen en hebt minimaal 5 jaar relevante ervaring op dit terrein, bij voorkeur binnen een overheidsorganisatie. Relevante ervaring met ICT toepassingen in werkprocessen en implementatietrajecten op het gebied van ICT is een pré.
  • Je hebt ervaring met het beheer van projecten met een grote financiële omvang, complexe financieringen en grote uitvoeringsrisico's.
  • Je hebt ervaring in het begeleiden en coachen van medewerkers en je bent daarin succesvol.
  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel, een kritische, analytische instelling en werkt nauwkeurig en gestructureerd. Binnen de werkzaamheden behoud jij een helicopterview, waarbij je effectief communiceert en mensen verbindt om tot goede afspraken en resultaten te komen.
  • Jouw uitdrukkingsvaardigheid in het Engels en Nederlands, is zowel schriftelijk en mondeling van een uitstekend niveau.
  • Je bent goed met administratie systemen, Dat is een MUST! Je kunt goed overweg met Word, Excel en databestanden.

Ervaring met LEAN (of soortgelijke proces verbeter aanpakken) is een pré. Bekendheid met subsidiekaders (RUS, USK, IKS) en ervaring in het toepassen hiervan is ook een pré. Uiteraard zien we ook affiniteit met de inhoud van internationale financieringsregelingen als pré.

Competenties:

  • Samenwerken: een team player (collegiaal en enthousiast) en organisatiesensitief
  • Bestuurssensitiviteit
  • Plannen, organiseren en operationeel leidinggeven
  • Proactief, snel schakelen (flexibel), analytisch, probleemoplossend en creatief
  • Nauwkeurig, accuraat, zorgvuldig
  • Besluitvaardig, daadkrachtig, resultaatgericht en pragmatisch
  • Klantgerichtheid
  • Motiveren en overtuigingskracht

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3919,- tot €5825,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

Wij kijken uit naar de ontmoeting. Vanwege de geldende richtlijnen m.b.t. COVID 19 is de kans groot dat wij sollicitanten gaan treffen op digitale wijze. Natuurlijk stellen we alles in het werk om dat op een prettige manier te gaan doen! Laat het je vooral niet weerhouden om je interesse voor deze vacature kenbaar te maken.

COVID 19 maakt dat je wellicht in de toekomst een combinatie gaat vinden in thuiswerken en het werken op de RVO locatie in Den Haag/Utrecht. Natuurlijk in overleg met je leidinggevende en rekening houdend met de richtlijnen, die gesteld zijn binnen de Rijksoverheid en RVO.

Na sluitingsdatum zal de vacaturetekst en de gegevens van de vacaturehouder online niet meer zichtbaar zijn. Om te voorkomen dat je deze moet opvragen, verzoeken wij je de vacaturetekst te downloaden en te bewaren.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat streeft ernaar een werkgever te zijn waar iedere medewerker, ongeacht leeftijd, sekse, geaardheid, etnische afkomst en arbeidsbeperking, voor wil werken. Werken aan maatschappelijke vraagstukken in divers samengestelde teams maakt ons effectiever, innovatiever en het werk leuker.

Kansen voor Nederland, kansen voor jou

Een duurzame, economisch sterke samenleving: daar werken we aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Met nationale en internationale programma’s, van de energietransitie en voedselproductie tot ontwikkelingsprojecten in Afrika. Met voorlichting, advies, financiering, subsidies en hulp bij het vinden van zaken- of kennispartners. Door slim organiseren en maximaal gebruik van digitale communicatie zorgen we voor een soepele en optimale dienstverlening. Door elkaar op te zoeken en verbindingen te leggen bieden we nieuwe inzichten en mogelijkheden. Voor en achter de schermen zetten 4500 mensen zich in voor een economisch sterk, innovatief en duurzaam Nederland, op verschillende vestigingen in Nederland. Ook voor jou zijn er kansen!

Onze adviseurs weten als geen ander wat er nodig is om ondernemende Nederlanders vooruit te helpen. Beoordelaars nemen subsidie- en andere verzoeken onder de loep en helpen de aanvragers om nieuwe stappen te zetten. Inkopers benutten de inkoopkracht van de Rijksoverheid, ook om maatschappelijke doelen te bereiken. De medewerkers van de frontoffice staan iedereen te woord die vragen heeft. Functioneel beheerders ontwikkelen en onderhouden digitale loketten. Projectmanagers onderzoeken wat de mogelijkheden van big data zijn. Juristen adviseren over de toepassing van wet- en regelgeving en handelen bezwaar en beroepen af binnen de ruimte die wet- en regelgeving biedt. Ook zijn ze betrokken bij het opstellen van nieuwe wet- en regelgeving. En communicatieadviseurs ontwikkelen toegankelijke websites voor voorlichting en advies.

Wie ondernemend Nederland een warm hart toedraagt, kan bij onze organisatie dus alle kanten op.

KPNL/Kernprocessen NL PROF/ProcesCoördinatie Subsidies

Vanuit de Directie Kernprocessen NL worden de Nationaal gefinancierde uitvoeringsketen van de financiële diensten van RVO gecoördineerd en uitgevoerd. Dit zijn bijvoorbeeld financieringsregelingen, subsidies en fiscale instrumenten. Dit doen wij niet alleen, vanuit Kernprocessen-NL werken we intensief samen met onze opdrachtgevers en interne afdelingen zoals KAI, Nationale programma’s en Internationale Programma’s. Kernprocessen wil op een klantgerichte en slagvaardige manier zorg dragen voor efficiënte ketens met optimale inzet van kennis.

Dit realiseren we door:

  • Te werken met optimaal gestroomlijnde en zoveel als mogelijk geüniformeerde procesinrichting. Het Rijks Uniform Subsidiekader (RUS) is daarbij leidend. Waar RUS niet direct van toepassing is, wordt gekeken of inrichting van de uitvoering naar analogie van RUS mogelijk is.
  • Kennis te bundelen en flexibel in te zetten, met behoud van kwaliteit en continuïteit van kritische programma’s.

De directie is verdeeld in twee afdelingen Grootschalige Innovatie- en Duurzaamheidsstimulering (GIDS) en Project- en Organisatiefinanciering (PROF). In GIDS worden, grootschalige regelingen uitgevoerd. In PROF worden kleinschaliger regelingen uitgevoerd van diverse opdrachtgevers. In deze vacature gaat het om subsidies die bijdragen aan een breed scala van beleidsterreinen van energie en klimaat tot innovatie en internationaal. Ook kan het gaan om subsidies n.a.v. de Corona-maatregelen.

De afdeling PROF is onderverdeeld één team met procescoördinatoren en uitvoeringsspecialisten (Team PCS) en vier P&F teams (Proces en Financiering). De procescoördinatoren coördineren de uitvoering van de uitvoering. De uitvoeringsspecialisten vormen een volwaardige partner in de uitvoeringsketen door inzet van hun expertise en kennis op onderdelen van de uitvoering.

De P&F teams verzorgen gezamenlijk de afhandeling van aanvragen en het beheer van projecten.
Voor de goede uitvoering van de regelingen wordt intensief samengewerkt met de directies Nationale en Internationale Programma's waar de adviseurs met inhoudelijke expertise werkzaam zijn.

Het team Proces Coordinatie Subsidies bestaat nu uit 29 collega's die samen veel verschillende regelingen uitvoeren met de partners in de nationale en internationale keten. Talentgericht werken betekent voor ons dat je ingezet wordt daar waar jouw talent en de behoefte van de wereld elkaar kruisen.


Reageer op deze vacature