Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Senior strategisch communicatieadviseur

Functie omschrijving

Helpen om dromen en visies werkelijkheid te maken: dat is het doel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Onze specialisten maken zich dag in dag uit sterk om beleidsmedewerkers van de overheid en ondernemende Nederlanders te ondersteunen. Onder meer op gebieden als duurzaamheid, zakendoen over de grenzen en innovatie. Als strategisch adviseur in ons communicatie- en contentteam help jij ondernemers op weg binnen de Digitale Overheid.

Je gaat aan de slag in het content- en communicatieteam Innovatie en Digitale Overheid. Samen met je collega’s richt je je namens het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op onder meer informatie over e-facturering en eenduidige en heldere informatie voor ondernemers op het Ondernemersplein. Binnen deze opdracht versterk en stroomlijn je de communicatie en verstevig je de onderlinge samenwerking, zodat we ondernemers nóg beter kunnen helpen. Hierbij werk je ook samen met collega’s uit verschillende expertisegebieden, waaronder het klantcontactteam, het evenemententeam en het datamanagementteam.

Je maakt een overall strategisch communicatieplan dat je vervolgens implementeert en regisseert. Daarbij kijk je goed naar onze communicatieaanpak voor het Ondernemersplein en stem je af met de partners waar we veel mee samenwerken, zoals KVK. Ook trek je de kar voor complexe communicatieprojecten en -ontwikkelingen. Met oog voor de opgaven waar we voor staan stuur je op een realistische uitvoering. Je werkt hiervoor samen met beleidsmedewerkers, je collega’s binnen onze organisatie en onze doelgroepen.

Met de opgaves vanuit de overheid in het vizier en de ondernemer op nummer één verbind je contentcollega’s en werk je nauw met hen samen binnen en buiten de opdracht Digitale Overheid. Je bent de sparringpartner voor de adviseurs en de managers; een constructieve gesprekspartner die denkt in mogelijkheden en kansen. Ook ben je verantwoordelijk voor de inhoudelijke uitvoering en coördinatie, inclusief het jaarplan en de offerte- en rapportagecyclus. En voor de monitoring, evaluatie en afstemming met onder andere de inhoudelijke adviseurs en je manager. Ook zorg je voor de verbinding tussen de diverse communicatieopgaven.

Functie-eisen

  • Je hebt minimaal een hbo-diploma op communicatiegebied.
  • Je hebt minimaal vijf jaar relevante ervaring als senior communicatieadviseur in een grote publieke organisatie.
  • Je hebt ervaring met het coördineren van en adviseren over complexe communicatieopdrachten met verschillende belangen en stakeholders.
  • Je hebt ervaring met het opstellen van strategische (visie)stukken, liefst binnen een publieke organisatie, en brengt vernieuwende ideeën mee op het gebied van communicatiestrategieën.
  • Je hebt affiniteit met de onderwerpen van de Digitale Overheid.
  • Je weet hoe je data, omgevingsanalyses en een stakeholderanalyse kunt toepassen voor een goede communicatieaanpak.
  • Je hebt een goede politieke en ambtelijke antenne, kunt draagvlak creëren en omgaan met tegengestelde belangen.
  • Je spreekt en schrijft uitstekend Nederlands en Engels en beschikt over goede contactuele eigenschappen.
  • Je weet resultaten te bereiken door samen te werken en bruggen te slaan.
  • Je werkt met enthousiasme en een dienstverlenende instelling, komt met creatieve oplossingen voor vraagstukken en kunt anderen overtuigen van jouw ideeën.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3919,- tot €5825,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je brutojaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

  • De meerderheid van het team heeft als standplaats Den Haag. Vanwege de huidige coronaontwikkelingen werken we tot nader order thuis. Mochten we weer op kantoor kunnen werken, dan verwachten we eventueel dat je sommige werkdagen op kantoor in Den Haag bent.
  • Na sluitingsdatum zijn de vacaturetekst en de gegevens van de vacaturehouder online niet meer zichtbaar. Om te voorkomen dat je deze moet opvragen, verzoeken wij je de vacaturetekst te downloaden en te bewaren.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat streeft ernaar een werkgever te zijn waar iedere medewerker, ongeacht leeftijd, sekse, geaardheid, etnische afkomst en arbeidsbeperking, voor wil werken. Werken aan maatschappelijke vraagstukken in divers samengestelde teams maakt ons effectiever en innovatiever en maakt het werk leuker.

Kansen voor Nederland, kansen voor jou.

Een duurzame, economisch sterke samenleving: daar werken we aan bij RVO. We zorgen voor een soepele en optimale dienstverlening. Met nationale en internationale programma’s; van de energietransitie en voedselproductie tot ontwikkelingsprojecten in Afrika. Met voorlichting, advies, financiering, subsidies en hulp bij het vinden van zaken- of kennispartners. Door slim te organiseren en maximaal gebruik te maken van digitale communicatie. En we bieden nieuwe inzichten en mogelijkheden door elkaar op te zoeken en verbindingen te leggen. Voor en achter de schermen zetten 4.500 mensen zich op verschillende vestigingen in voor een economisch sterk, innovatief en duurzaam Nederland.

Onze adviseurs weten als geen ander wat er nodig is om ondernemende Nederlanders vooruit te helpen. Beoordelaars nemen subsidie- en andere verzoeken onder de loep en helpen de aanvragers om nieuwe stappen te zetten. Inkopers benutten de inkoopkracht van de Rijksoverheid, ook om maatschappelijke doelen te bereiken. De medewerkers van de frontoffice staan iedereen te woord die vragen heeft. Functioneel beheerders ontwikkelen en onderhouden digitale loketten. Projectmanagers onderzoeken wat de mogelijkheden van big data zijn. Juristen zorgen dat we ons houden aan wet- en regelgeving. En communicatieadviseurs ontwikkelen toegankelijke websites voor voorlichting en advies. 

Wie ondernemend Nederland een warm hart toedraagt, kan bij onze organisatie dus alle kanten op.

Directie Klant, Advies en Informatie, afdeling Communicatie en Analyse II

Als Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) willen we graag tevreden klanten. De directie Klant, Advies en Informatie zorgt samen met de andere directies binnen de RVO en de beleidsdirecties van de ministeries dat informatie goed bij de klant terechtkomt. Ervaringen, inzichten rond en vragen van de klant brengen we terug in de organisatie. Zo versterken we met elkaar onze klantgerichte dienstverlening. Wij zijn als directie gespecialiseerd in klantcommunicatie, digitale dienstverlening en gegevensmanagement. Om de dienstverlening voortdurend te vernieuwen ondersteunen we de hele organisatie met actuele gegevens over de klant.

Afdeling Communicatie en Analyse II
Jij gaat aan de slag bij de afdeling Communicatie en Analyse II. We werken binnen de RVO in ACT’s; dat staat voor Advies en ContenT. Hierin werken communicatieadviseurs en contentmedewerkers opgavegericht samen aan opdrachten en opgaves. Deze manier van werken zorgt voor focus op de opdracht. Ook is direct duidelijk wie de contactpersoon is en welke medewerker waarvoor aan de lat staat. Zo zijn we onze klanten en opdrachtgevers nóg beter van dienst en kunnen we hen de best mogelijke producten bieden. Binnen een ACT ben je samen verantwoordelijk voor het behalen van goede resultaten.

Onze klantbeloften maken duidelijk wat onze klanten van ons kunnen verwachten:

  1. Wij brengen hen in contact met de juiste persoon.
  2. Wij helpen hen verder.
  3. Wij zorgen dat zij weten wat ze van ons kunnen verwachten en wanneer.

De klantbeloften helpen ook ons als medewerker. Ze maken ons bewust van onze eigen klantgerichtheid en helpen onze dienstverlening vorm te geven. We maken afspraken met elkaar hoe we de klantbeloften samen kunnen waarmaken en welk gedrag daarbij hoort. Deze gedragsafspraken geven daarmee verdere invulling aan de klantbeloften.


Reageer op deze vacature