Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Functioneel beheerder

Functie omschrijving

Jouw doel? Kansen voor ondernemers vergroten door slimme dienstverlening die maximaal gebruik maakt van digitale communicatie. De afdeling Informatiemanagement en Procesbeheer (IMP) van RVO onderhoudt daarvoor tientallen applicaties, variërend van digitale portalen voor het aanvragen van een Europese subsidie tot inkoopsystemen. Als functioneel beheerder ben jij verantwoordelijk voor een (of meer) van deze applicaties.

Je bent alert op kansen die de efficiency van processen of applicaties kunnen vergroten en je speelt een initiërende rol bij het bepalen en implementeren van changes. Door nauw contact te onderhouden met de regisseur vanuit IMP, leveranciers en de gebruikersorganisatie zorg je ervoor dat jouw systemen, ondanks de soms complexe eisen en wensen, betrouwbaar blijven functioneren.

Bij RVO kijken we samen naar jouw ambities en helpen we je graag om verder te groeien in je rol én binnen de organisatie.

Als functioneel beheerder ben je verantwoordelijk voor:

  • Inventarisatie van eisen en wensen van gebruikers, mede op basis van ontwikkelingen in het toepassingsgebied van de applicaties.
  • In het kader van Life Cycle Management analyses opstellen en uitfaseren van systemen.
  • Testcoördinatie en testvoorbereiding (o.a. testplan en testgevallen opstellen, gebruikers begeleiden).
  • Functionele eisen voor onderhoud en vernieuwing van de applicaties.
  • Registratie en bewaking van de werking van applicaties.
  • Kaders, richtlijnen en voorwaarden voor correct gebruik van de applicaties.
  • Gebruikersondersteuning.
  • Begeleiden van releases.

Wat behoort er verder nog tot je takenpakket?

  • Het opstellen van analyses i.h.k.v. LCM, voorstellen doen voor, en uitfaseren van, systemen.
  • Functionele instandhouding en continuïteit van de applicaties waarborgen.
  • Je levert een bijdrage aan de te ontwikkelen applicaties (functioneel).
  • Het leveren van gebruikersondersteuning en de inrichting daarvan (incidenten, meldingen).
  • Het uitvoeren en coördineren van testwerkzaamheden (zoals FAT, GAT).
  • Onderzoeken van incidenten en het opstellen van functionele ontwerpen en/of userstories.
  • Actualisatie van documentatie en de beheerhandboeken.
  • Afstemming met technisch beheer DICTU en operationele aansturing van de externe ICT-leveranciers.
  • Het opstellen van releasenotes.

Natuurlijk ben jij als functioneel beheerder communicatief-, organisatorisch- en planning technisch vaardig. Jij weet altijd de juiste ondersteuning te verlenen aan de gebruikersorganisatie en de ICT leverancier en neemt een proactieve- en leergierige houding mee.

Functie-eisen

Je weet snel tot de kern van een vraag door te dringen en requirements adequaat te vertalen naar IV-vraagstukken. Bij jouw oplossingen heb je altijd oog voor de brede context, inclusief de stakeholders en de interne coördinatie, en afstemming van de werkzaamheden.

Als functioneel beheerder overzie je complexe vraagstukken, je herkent de klantwensen op product-/dienstniveau en vertaalt deze naar reële oplossingen. Natuurlijk houd je rekening met de keten, je brengt de potentiële inmpact overzichtelijk en betrouwbaar in beeld. Om het gestelde doel te bereiken kom je met een plan van aanpak waarbij je structuur weet aan te brengen en de voortgang weet te bewaken.

Hiernaast neem je het volgende mee:

  • Een hbo-opleiding op het gebied van informatica of informatiemanagement.
  • Drie tot vijf jaar allround ervaring in een functioneel beheerteam.
  • Je hebt kennis van tools en methodieken, zoals Topdesk en BISL, en ervaring met het beheren van webservices en klantportalen.
  • Je bent bekend met Scrum en agile werken en weet analyses op te stellen.
  • Kennis en ervaring met SQL is een pre.

Competenties:

  • Analyseren
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2756,- tot €4430,- bruto per maand
Dienstverband: Vaste aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (eventueel met een proeftijd)
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

  • Momenteel worden vanwege de corona maatregelen alle werkzaamheden vanuit huis uitgevoerd, op termijn zal er een mix zijn van werken bij RVO op locatie (Assen of Zwolle) en thuis.
  • Na sluitingsdatum zal de vacaturetekst en de gegevens van de vacaturehouder online niet meer zichtbaar zijn. Om te voorkomen dat je deze moet opvragen, verzoeken wij je de vacaturetekst te downloaden en te bewaren.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat streeft ernaar een werkgever te zijn waar iedere medewerker, ongeacht leeftijd, sekse, geaardheid, etnische afkomst en arbeidsbeperking, voor wil werken. Werken aan maatschappelijke vraagstukken in divers samengestelde teams maakt ons effectiever, innovatiever en het werk leuker.

Kansen voor Nederland, kansen voor jou.

Een duurzame, economisch sterke samenleving: daar werken we aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Met nationale en internationale programma’s, van de energietransitie en voedselproductie tot ontwikkelingsprojecten in Afrika. Met voorlichting, advies, financiering, subsidies en hulp bij het vinden van zaken- of kennispartners. Door slim organiseren en maximaal gebruik van digitale communicatie zorgen we voor een soepele en   optimale dienstverlening. Door elkaar op te zoeken en verbindingen te leggen bieden we nieuwe inzichten en mogelijkheden. Voor en achter de schermen zetten 4500 mensen zich in voor een economisch sterk, innovatief en duurzaam Nederland, op verschillende vestigingen in Nederland. Ook voor jou zijn er kansen!

Onze adviseurs weten als geen ander wat er nodig is om ondernemende Nederlanders vooruit te helpen. Beoordelaars nemen subsidie- en andere verzoeken onder de loep en helpen de aanvragers om nieuwe stappen te zetten. Inkopers benutten de inkoopkracht van de Rijksoverheid, ook om maatschappelijke doelen te bereiken. De medewerkers van de frontoffice staan iedereen te woord die vragen heeft. Functioneel beheerders ontwikkelen en onderhouden digitale loketten. Projectmanagers onderzoeken wat de mogelijkheden van big data zijn. Juristen zorgen dat we ons houden aan wet- en regelgeving. En communicatieadviseurs ontwikkelen toegankelijke websites voor voorlichting en advies.

Wie ondernemend Nederland een warm hart toedraagt, kan bij onze organisatie dus alle kanten op.

FiFz/Informatiemanagement en Procesontwerp/Kennisteam Beheer

IMP staat voor Informatie Management en Procesontwerp. De afdeling vormt de schakel tussen de business, bedrijfsvoering en leverancier DICTU als het gaat om de geautomatiseerde informatievoorziening en ICT.

De kennisteams beheer zijn verantwoordelijk voor het optimaal ondersteunen van de bedrijfsprocessen van RVO door zorg te dragen voor een optimale opzet, inrichting en het beheer van de informatiesystemen. Deze verantwoordelijkheid richt zich zowel op de ondersteuning bij het realiseren van nieuwe informatiesystemen (innovatie), als op de continuïteit van bestaande informatiesystemen.


Reageer op deze vacature