DBC Adviseur met oog voor procesoptimalisatie

De zorgmarkt is volop in beweging als het gaat om marktwerking, efficiëntere zorg, horizontaal toezicht, kwaliteit van zorg en rechtmatigheid van declaraties. Een complexe maar dynamische omgeving waarin je je expertise en kwaliteiten volledig tot zijn recht kan laten komen.

Je adviseert en ondersteunt verschillende interne doelgroepen, zoals management of specialisten, met diepgaande kennis en kunde over het administratieve zorgproces rondom geleverde zorg. De DBC adviseur heeft een belangrijke rol in het optimaliseren van het dit administratieve zorgproces. De registratie aan de bron vormt dé basis voor een inhoudelijk juiste declaratie en draagt daarmee voor een belangrijk deel bij aan de gezonde financiële positie van ons ziekenhuis. Als professional kun je je geen uitdagender omgeving wensen!

De afdeling
De DBC adviseur maakt onderdeel uit van de unit Zorgregistratie & Facturatie wat deel uitmaakt van de stafdienst Financiën & Zorgadministratie (F&Z). Binnen de unit vinden verschillende activiteiten plaats: medisch coderen van de klinische opnames, facturatie van geleverde zorg en ondersteuning van DBC registratie. De ambitie van de unit Zorgregistratie & Facturatie is om vanuit een expertrol het administratieve zorgproces te optimaliseren. De unit is volop in ontwikkeling. De ambitie en doelen van de unit sluiten aan bij een ambitieus Lean Six Sigma innovatieprogramma ‘Samen op weg naar Beter’ wat op dit moment binnen de stafdienst loopt.

De functie
Wat kunnen we je bieden? Wij bieden een omgeving waar je je vakinhoudelijke kwaliteiten en je persoonlijke vaardigheden tot uiting kunt brengen. Samen met je collega’s werk je aan het realiseren van de ambitie en doelstellingen van de unit en lever je een bijdrage aan het financieel gezond blijven van het ziekenhuis. Je bent daarbij verantwoordelijk voor:

  • De uitvoering van de handreiking rechtmatigheidscontroles, ook wel het selfassessment genoemd.
  • Pro-actief analyseren en verbeteren van het administratieve zorgproces.
  • Begeleiden en opleiden van verschillende interne doelgroepen, zoals specialisten en secretaresses op het gebied van DBC regelgeving en het bijbehorende administratieve proces.
  • Contacten onderhouden met externe doelgroepen, zoals NZa en zorgverzekeraars.
  • Volgen van de ontwikkelingen van de wet- en regelgeving en op basis daarvan ondersteuning bieden bij de inrichting van het administratieve zorgproces.
  • Uitdragen van het thema correct registreren en declareren.

We vragen
Wat vragen wij van jou?
Je hebt een afgeronde HBO of WO opleiding, bij voorkeur gezondheidswetenschappen, bedrijfskunde of een daaraan gerelateerde opleiding. Verder:

  • Je hebt minimaal één jaar werkervaring in het vakgebied en kennis van de DBC-systematiek.
  • Je hebt medisch inhoudelijke kennis.
  • Je hebt excellente kennis van en ervaring met Excel.
  • Je bent een pro-actieve teamplayer, met een goed analytisch vermogen die in staat is problemen te doorgronden.
  • Je komt uit eigen beweging met verbetervoorstellen en voert deze zelfstandig uit.   
  • Je fungeert als gesprekspartner en vraagbaak op het gebied van DBC vraagstukken, zowel intern als extern. Je hebt een klantvriendelijke en oplossingsgerichte instelling.
  • Je weet anderen te motiveren, overtuigen en je bent in staat om kennis te delen. Dat vraagt pro-activiteit, enthousiasme, empathie, betrokkenheid, overtuigingskracht en een verbetermentaliteit.

Herken jij jezelf in dit profiel? Dan maken we graag kennis met jou!

We bieden
We bieden je een dienstverband van 32 – 36 uur per week voor bepaalde tijd van 1 jaar met zicht op een vaste aanstelling. Het salaris bedraagt max. € 3774,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek (FWG 55). Eén en ander is afhankelijk van huidige kennis en ervaring en te verwachten loopbaanontwikkeling. Dit bespreken we graag met je.

Je ontvangt 8% vakantietoeslag en 8,33% eindejaarsuitkering.Ook biedt de Cao Ziekenhuizen o.a. regelingen op het gebied van verhuiskosten, studiekosten, ziektekosten en pensioen. Het Martini Ziekenhuis is aangesloten bij het pensioenfonds Zorg en Welzijn.
We hebben een aantal goede voorzieningen voor medewerkers, o.a. collectieve zorgverzekeringen, pc privé project, het fietsplan en een fiscale regeling woon-werkverkeer.
Het Martini Ziekenhuis is goed bereikbaar met het openbaar vervoer en met de auto.

Inlichtingen
Voor meer informatie over de vacature kun je contact opnemen met Marije Verwer,  unithoofd Zorgregistratie & Facturatie, tel: (050) – 524 7581.

Kijk ook voor meer informatie over ons ziekenhuis op www.martiniziekenhuis.nl

Belangstelling?
Je kunt solliciteren op de vacature via het vacatureoverzicht op de website van het Martini Ziekenhuis.

Acquisitie n.a.v. deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Het Martini Ziekenhuis
Het Martini Ziekenhuis Groningen is een algemeen topklinisch opleidingsziekenhuis in het zuiden van de stad Groningen waar ongeveer 3000 mensen werken, die met grote betrokkenheid en inzet samen voor de beste zorg gaan, ieder vanuit zijn eigen vakgebied en professionaliteit. Om medewerkers te behouden en talent aan te trekken willen wij ons onderscheiden op het gebied van goed werkgeverschap.

Het Martini Ziekenhuis is onderdeel van de Santeon-groep. In 2017 heeft het Martini Ziekenhuis voor de negende maal de titel Topwerkgever ontvangen. De titel is voor ons opnieuw de bevestiging dat we een professionele werkomgeving bieden waar zorgverleners het beste uit zichzelf en de ander halen. Dat past bij onze ambitie om samen de beste zorg te bieden en is voor de komende jaren opnieuw speerpunt in onze strategie. Wij zijn trots op deze erkenning!