Juridisch Adviseur

Havenplaats Delfzijl heeft een bijzondere positie in de regio. Ze verbindt het Groninger land met de rest van de wereld om ons heen. Met een stedelijke kern, de haven, een chemiepark en diverse dorpen en buurtschappen is Delfzijl een gemeente met veel gezichten. Nuchterheid, daadkracht, dromen en ambities gaan hier hand in hand. 

Delfzijl staat voor grote uitdagingen. Dat heeft alles te maken met afnemende inwonertallen, aardgaswinning en gemeentelijke herindeling. Onze inwoners en bedrijven schrikken daar niet voor terug, maar steken energie in de toekomst. Ze kunnen daarbij rekenen op een gemeente die hen ondersteunt, samenwerking zoekt en helpt dromen en ambities waar te maken.
Dat doen we met 200 collega's die midden in de samenleving staan. Wij zijn voortdurend in dialoog met onze inwoners en bedrijven. Luisteren naar wat onze inwoners en bedrijven nodig hebben en wat hen beweegt, oog voor de kracht van onze samenleving, oog voor nieuwe samenwerkingsverbanden en op de juiste momenten een stap voor- of achteruit om initiatieven te laten groeien en bloeien. Dat zijn de drijfveren waaruit we dagelijks werken.

Om hierbij aan te kunnen sluiten is ook onze organisatie continue in beweging. Dat biedt kansen en mogelijkheden voor de medewerkers. Het is een zoektocht die we met de gehele organisatie aangaan en waar iedereen zijn steentje aan bijdraagt. Medewerkers krijgen de ruimte zich te ontwikkelen en initiatieven te nemen. Korte lijnen zorgen ervoor dat onze organisatie voldoende slagkracht heeft om snel en flexibel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.

De komende jaren staan in het teken van de bevingsproblematiek, krimp, de transformatie van het sociale domein, revitalisering van het centrum en de heroriëntatie naar een gemeentelijke herindeling.
Het team juridische zaken maakt onderdeel uit van de afdeling Bedrijfsvoering. Binnen deze afdeling zijn verder de teams van financiën, personeel & organisatie, de personeels- en salarisadministratie, inkoop, informatiemanagement, facilitaire dienst en managementondersteuning ondergebracht.

Het juridische team bestaat uit drie juridisch adviseurs en beweegt zich op het brede terrein van juridische vraagstukken. Hierbij kun je denken aan overeenkomsten, gemeenschappelijke regelingen, subsidies, aansprakelijkstellingen, verordeningen, Wmo en jeugdrecht etc. Daarnaast worden, in het kader van de juridische kwaliteit, collegevoorstellen beoordeeld en van advies voorzien. Het fungeren als secretaris voor de Commissie bezwaarschriften algemene zaken, klachtencoördinator en Wob/Who coördinator maakt tevens onderdeel uit van de functie.
Herken jij jezelf in de rol van generalist en vind je het een uitdaging je op de verschillende vlakken van het bestuurs- en privaatrecht te begeven, dan nodigen wij je van harte uit te solliciteren naar de functie van:

JURIDISCH ADVISEUR
36 u/w eventueel parttime in te vullen

Persoonlijk profiel:

We zijn op zoek naar een collega die graag zijn/haar talenten inzet om juridische vraagstukken aan te pakken. Hierin ben je leergierig, heb je een kritische blik en gaat het schrijven van kwalitatief goede adviezen jou van nature goed af. Je beschikt over de juiste sociale vaardigheid voor het verkrijgen van draagvlak. Veel onderwerpen kennen een juridische gevoeligheid. Door je actief binnen de organisatie te bewegen draag je bij aan een stuk bewustwording betreffende deze gevoeligheid. Daarnaast ben je in staat je zaken snel eigen te maken.
Gezien de grootte van het team is samenwerken, flexibiliteit en op elkaar kunnen bouwen vanzelfsprekend. Tenslotte ben je bereid een functie te vervullen in de crisisorganisatie.

Daarbij passen de volgende competenties:

  • Overtuigingskracht
  • bestuurlijke sensitiviteit
  • samenwerken en verbindend vermogen
  • empathie en omgevingssensitief
  • communicatief – en schrijfvaardig
  • hoge omschakelsnelheid

 Overige functie-eisen:

  • Je hebt een (relevante) opleiding op HBO+ niveau.
  • Ervaring in het opstellen van (juridische) adviezen en pleitnota's.
  • Vaardigheid in het voorbereiden en vertegenwoordigen van de gemeente bij bezwaar in rechte.
  • Kennis van het sociale domein (WMO/jeugd) en gemeenschappelijke regelingen is een pré.

Arbeidsvoorwaarden:

Salarisindicatie: afhankelijk van kennis en werkervaring maximaal € 4.121,-- bruto per maand.

Aanvullende informatie:

Voor aanvullende informatie over de functie kun je contact opnemen met Klaas Landstra, Teamleider Ondersteunende Diensten, op telefoonnummer 06-54328547 of met Daniëlle van Eijk, P&O-adviseur, op telefoonnummer 06-15905219.
Met Daniëlle kun je ook contact opnemen als je vragen hebt over de sollicitatieprocedure.

Reageren:

Word je enthousiast van deze functie? Stuur dan vóór 1 juni a.s. je sollicitatie naar: .

De selectiegesprekken staan gepland op 8 juni 2017 (in de middag).
Een assessmentonderzoek kan onderdeel uitmaken van het selectietraject.