Archivaris - beleidsmedewerker

Wie zijn wij
Het Drents Archief is een Regionaal Historisch Centrum (RHC) dat grofweg twee hoofdtaken heeft. Enerzijds geven wij invulling aan de wettelijke taak om de archieven van onze partners – Gemeente Assen en het Rijk – te beheren en anderzijds vervullen wij een publieke taak om de schatten aan informatie die wij in onze depots bewaren voor een breed publiek toe-
gankelijk te maken.
Met een klein, maar bevlogen team van 25 professionals en ca. 50 vrijwilligers bereiden wij ons voor op een toekomst waarin duurzaam digitaal archiefbeheer de boventoon voert.

Wat ga je doen als archivaris
Als rijksarchivaris van de provincie Drenthe beheer je de provinciale archieven en draag je zorg voor de wettelijke overbrenging van de rijksarchieven in Drenthe. Als gemeentearchivaris ben je belast met het beheer van de overgebrachte archieven van de gemeente Assen. Daarnaast informeer je de gemeente, en mogelijk op termijn ook andere Drentse gemeenten, over een goed (digitaal) archiefbeheer. Je opereert als erfgoedboegbeeld en werkt daarin samen met externe en interne partijen.

Je neemt verschillende rollen in; je voert onderzoeken uit, adviseert, pleegt (digitale) acquisitie, neemt besluiten op openbaarheid en leidt projecten. Die verschillende rollen maken dat je de ene dag gesprekspartner bent van de provincie over de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst en als partner in de gemeenschappelijke regeling een inspectie uitvoert op het gemeentearchief van Assen. En dat je de andere dag de periodieke verslaglegging doet m.b.t. het archief of nieuwe werkprocessen en protocollen toetst, voortkomend uit de ontwikkeling van het e-depot op archief wettelijke aspecten bij de aansluiting van aangesloten zorgdragers.

Je bent op de hoogte van de landelijke ontwikkelingen op het gebied van duurzame toegankelijkheid van informatie. Je draagt bij aan de beschikbaarstelling van informatie om de (digitale) dienstverlening te verbeteren.

Wat ga je doen als beleidsmedewerker
Je geeft inhoud aan het door ontwikkelen van het beleidsveld erfgoed en hebt daarbij oog voor de afstemming met het organisatiebeleid. Je adviseert het managementteam en andere collega’s gevraagd en ongevraagd waarbij je inspeelt op actualiteiten binnen het vakgebied.
Voor jou is het vanzelfsprekend dat je draagvlak creëert voor jouw visie en het MT daarin meeneemt, beleid zelfstandig implementeert en vertaalt naar concrete projecten. Je toont eigenaarschap en werkt resultaatgericht; door consequent te toetsen of bijstelling van activiteiten vereist is om gestelde doelen te realiseren.  

Als ambassadeur van het Drents Archief bevorder je de bekendheid van archieven en archiefonderzoek.
Je onderhoudt een breed netwerk met organisaties en personen binnen en buiten het erfgoedveld die relevant zijn voor het Drents Archief. Je bent ook voorzitter van de Provinciale Kring Drentse archivarissen.

Het collectiebeheer valt ook onder jouw verantwoordelijkheid. Concreet houdt dit in dat je het collectieplan en het selectiebeleid ten aanzien van archieven en collecties opstelt en onderhoudt. Je regelt de voorbereiding en realisering van acquisitie van particuliere, provinciale en rijksarchieven. De digitale registratie van de gehele archiefcollectie houd je up-to-date.
Voor het acquireren en toegankelijk maken van (complexe papieren en digitale) archieven fungeer je als projectleider en adviseur. Jij voert de regie op doorlooptijden, evalueert de inhoudelijke processen en rapporteert over het resultaat. Je adviseert over de vernietiging van archieven en bewaakt de uitvoering daarvan. Zo bewaak je ook de toepassing van procedures openbaarheidsbeperking.

Wat vragen we van je

  • Academisch werk- en denkniveau. Je beschikt over het diploma Archivistiek A of certificaten;
  • Actuele kennis van relevante wet- en regelgeving, trends en ontwik-
    kelingen in het vakgebied;
  • Affiniteit met (Drentse) geschiedenis, erfgoed en digitalisering;
  • Aantoonbare meerjarige ervaring op het gebied van duurzame toegankelijkheid en /of erfgoed en projectmatig werken;
  • Je hebt gevoel voor ambtelijke en bestuurlijke verhoudingen en bent in staat verbinding te leggen op diverse niveaus;
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden. Je bent in staat om het belang van erfgoed goed over het voetlicht te brengen in adviezen en integrale belangenafwegingen;
  • Je herkent jezelf in de volgende competenties die ook voor deze functie vereist zijn zoals samenwerken, ondernemend, visie, organisatie- en omgevingssensitiviteit, plannen en organiseren.

 Wat bieden wij

  • Een tijdelijk dienstverband voor de duur van 1 jaar. Voor afloop van deze periode wordt met je besproken of de tijdelijke aanstelling wordt voortgezet voor onbepaalde tijd;
  • Het Drents Archief volgt de rechtspositie Rijk (Cao Rijk). Afhankelijk van jouw opleiding en ervaring word je ingeschaald in aanloopschaal 9 of 10 (maximum schaal 9 € 3.963,19 / maximum schaal 10
    € 4.400,17 bruto per maand bij een volledige werkweek van 36 uur). Je ontvangt naast je salaris een IKB-budget van 16,37 % van het bruto jaarsalaris dat je vrij kunt besteden. Je pensioen wordt ondergebracht bij het ABP;
  • Een uitdagende  en gevarieerde functie in een innovatief archief;
  • De werkomgeving is informeel met collega’s die passie hebben voor hun vak;
  • Een bijzondere werkplek in het historisch centrum van Assen, op loopafstand van het NS station.

Wat je ook nog moet weten
Voor deze functie is een Verklaring omtrent het Gedrag vereist.
Een persoonlijkheidstest kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.

Informatie en solliciteren
Voor vragen over deze vacature kun je contact opnemen met Henk Nijkeuter (hoofd collecties en publiek), bereikbaar via telefoonnummer 0592-313523.

Vragen over de sollicitatieprocedure kun je stellen aan 
Yvonne Marring (HR Adviseur) via yvonne.marring@drentsarchief.nl
Ook als je de volledige functiebeschrijving graag wilt ontvangen kun je dit via hetzelfde mailadres kenbaar maken.

De eerste kennismakingsgesprekken vinden plaats in week 26, via Skype.
De uitnodiging voor deze gesprekken worden uiterlijk vrijdag 19 juni as. per mail verstuurd.

Jouw motivatiebrief en curriculum vitae kun je mailen naar vacature@drentsarchief.nl en ontvangen we graag voor dinsdag
16 juni 2020.