Medewerker Bezwaar

DUO zoekt voor tijdelijk medewerkers bezwaar

Directie/afdeling                    : DDS-OVG-BBK-Bezwaar
Uren per week                        : 36
Salarisniveau                         : schaal 9
Werk- en denkniveau            : HBO
Duur van werkplek                : bepaalde tijd voor de duur van 1 jaar
Standplaats                            : Groningen
Functiefamilie                        : Uitvoering
Functiegroep                          : Medewerker Behandelen & Ontwikkelen S09
Vacaturenummer                   : DUO/D/2017.019 

Over de organisatie

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie voor het onderwijs en werkt in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en andere ministeries (EZ, SZW, Financiën en BZK).  DUO is een baten lasten dienst en maakt onderdeel uit van het ministerie van OCW. DUO financiert en informeert onderwijsdeelnemers en onderwijsinstellingen en organiseert examens. Zo maakt DUO goed onderwijs mogelijk. 

Over de afdeling

De medewerker Bezwaar is binnen de afdeling Bezwaar, Beroep en Klachten belast met het afhandelen van (complexe) bezwaarschriften van klanten tegen de besluiten van DUO die zijn genomen in het primaire proces. Daarnaast draagt hij/zij zorg voor kwaliteitsbewaking en advies. Het betreft het behandelen van bezwaren (en verzoeken) op het terrein van de wet- en regelgeving die door DUO wordt uitgevoerd, zoals met name de Wet Studiefinanciering, de Wet Hoger Wetenschappelijk Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, de Wet Inburgering, etc. Voor de behandeling van bezwaren wordt gewerkt conform de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb).

Binnen de afdeling Bezwaar bestaan werkgroepen naar onderwerp. Elke medewerker heeft zitting in één of meer werkgroepen. Elke werkgroep kent een aanspreekpunt. 

Context

  • Het verdelen en coderen van binnengekomen bezwaarschriften;
  • Het behandelen van bezwaarschriften, waaronder het maken van beslissingen over de afhandeling van die bezwaarschriften, over toekenning en kwijtschelding van studieschulden en over het opleggen van bestuurlijke boetes;
  • Het bewaken van de kwaliteit en advisering daarover;
  • Het actief bijdragen aan een verbetering van het gehele (keten)proces.

Wie zoeken we

Wij zijn op zoek naar samenwerkende, opbouwende kritische denkers die goed zijn in het maken van onderscheid tussen hoofd- en bijzaken, tussen oorzaken en gevolgen en tussen feiten en opvattingen. Je brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht deze vanuit verschillende invalshoeken. Je hebt de vaardigheden om rechtstreeks met de klant te communiceren en de klant te horen in de zin van de Awb. Je handelt conform de regels en voorschriften en gaat zorgvuldig om met gevoelige informatie. Je bent in staat om binnen de kaders de best passende oplossing te bieden en doet dit zo efficiënt mogelijk. 

Daarnaast stel je haalbare doelen, kom je afspraken na en haal je afgesproken deadlines. Je bent een spin in het web en onderhoudt een goede relatie met alle belanghebbenden, waaronder uiteraard de klant die bezwaar maakt of diens vertegenwoordiging. Ook maak je een planning en houdt je de voortgang in de gaten. 

Je spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen en maakt medewerkers enthousiast voor het bereiken van resultaten. Je staat open voor feedback en beschikt over zelfreflectie. Als collega binnen BBK verwachten wij dat je regelmatig kennis, informatie en ideeën uitwisselt en met verbetervoorstellen komt, zowel met de collega’s van BBK als buiten de afdeling. 

Kennis en vaardigheden

  • Minimaal HBO werk en denk niveau, bij voorkeur een opleiding op het gebied van recht (bij voorkeur HBO rechten);
  • Kennis van bestuursrechtelijke wet- en regelgeving en jurisprudentie;
  • Kennis van (recente) ontwikkelingen op het gebied van de studiefinanciering, inburgering, lerarenbeurs  is een pré;
  • Vaardigheid in het opstellen van beslissingen op bezwaar;
  • Vaardigheid in het inhoudelijk en procesmatig signaleren en formuleren van verbetervoorstellen voor de producten en diensten van DUO;
  • Vaardigheid in het beheersen van verschillende gesprekstechnieken en het tactvol omgaan met emoties (direct contact met de klant);
  • Communicatieve en sociale vaardigheden;
  • Leergierig. 

Competenties

Het kwalificatieprofiel van de functiefamilie uitvoering is op deze functie van toepassing. Hierbij horen de volgende competenties:

  • Samenwerken;
  • Klantgerichtheid;
  • Oordeelsvorming;
  • Resultaatgerichtheid;
  • Integriteit;
  • Plannen en organiseren;
  • Zelfontwikkeling. 

Geïnteresseerd en meer weten?

Nadere informatie omtrent de werkzaamheden kun je verkrijgen bij Lilian Steijvers, manager BBK, telefoon 06-10747153.

Solliciteren?

Mail dan een op de gevraagde competenties en overige functie-eisen gerichte sollicitatiebrief met motivatie samen met je Europass CV (www.europass.nl) onder vermelding van het vacaturenummer DUO/D/2017.019 naar de mailbox vacatures@duo.nl.  Je kunt reageren t/m 3 mei 2017. De gesprekken staan gepland op 12 mei 2017.

De vacature wordt gelijktijdig binnen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het Rijk en daarbuiten opengesteld. OCW-medewerkers en Rijksambtenaren hebben voorrang in de sollicitatieprocedure.