Juridisch medewerker kwaliteit sociaal domein

Wat ga je doen?

  • Je signaleert en analyseert knelpunten in het bestaande beleid op het gebied van de participatiewet, IOAW, IOAZ, schuldhulpverlening en inburgering.
  • Regelmatig werk je samen met beleid aan verschillende beleidsonderwerpen en het aanpassen van beleid op het gebied van de bovengenoemde wetten. Je fungeert als vraagbaak voor zowel juridische als casuïstische vragen van de sociale wijkteams en de backoffice medewerkers.
  • Naast deze werkzaamheden houd jij je ook bezig met het adviseren, ontwikkelen en actualiseren van werkprocessen, methoden, procedures en instrumenten voor de uitvoering van de werkzaamheden in de sociale wijkteams en in de backoffice. Om deze werkprocessen goed in te voeren geef je training aan jouw collega’s in de sociale wijkteams en in de backoffice.
  • Als jouw collega’s rapportages, ondersteuningsplannen en beschikkingen hebben opgesteld worden deze door jou getoetst. Een inwoner is het niet altijd eens met het besluit over een uitkering en kan dan bezwaar indienen. Deze bezwaarschriften worden door jou behandeld. Tegen de uitkomst van deze behandeling kan een inwoner weer in beroep gaan. Ook deze stap, het behandelen van beroepsschriften wordt door jou opgepakt. Ook vertegenwoordig je de gemeente in gerechtelijke procedures op het gebied van de eerder genoemde wet- en regelgeving.
  • Je pakt nieuwe wetgeving, zoals de wet inburgering, op en maakt je deze eigen om je rol als juridisch medewerker kwaliteit goed uit te kunnen voeren. Het is de bedoeling dat je elkaar kunt waarnemen.

Wat breng je mee?

  • Je hebt een relevante afgeronde hbo opleiding bijvoorbeeld hbo rechten of sociaal juridisch dienstverlening.
  • Je hebt aantoonbare actuele kennis op het gebied van de participatiewet, schuldhulpverlening en/of inburgering.
  • Je hebt (ruime) ervaring met bezwaar en beroep.
  • Kennis van schuldhulpverlening en het werken met MS Visio is een pré.
  • Je hebt affiniteit met administratieve processen en geautomatiseerde gegevensverwerking (bijvoorbeeld Suite voor het sociale domein (SvhSD) en Suite4SocialeRegie).
  • Je beschikt over analytisch vermogen, organisatie- en coachtalent en goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.
  • Je bent stressbestendig, werkt graag in teamverband maar kan ook goed zelfstandig werken en hebt gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen.
  • Je hebt een duidelijke visie op kwaliteit en bent proactief in de aanpak hiervan.
  • Je bent klantgericht, resultaatgericht en kunt goed samenwerken.
  • Je verstaat de Friese taal of bent bereid dit te leren.

Je collega's

Bij ons op het werk staat de klant op nr. 1, is iedereen even belangrijk, zijn we collegiaal, eerlijk en positief. Werken we samen, heeft ieder zijn eigen kwaliteiten, gaan we er 100% voor en delen we lief en leed. Naast jou zijn er nog 3 juridisch kwaliteitsmedewerkers werkzaam in het team met wie je nauw samenwerkt. Geen dag is bij ons hetzelfde. Een uitje naar de rechtbank, aanschuiven bij overleg voor beleid of juist bij een casusoverleg. Regelmatig staat er een collega aan je bureau met een vraag. Tussendoor moet je ook nog een verweerschrift schrijven, werkproces opstellen en vergeet je niet dat je ook nog iemand moet bellen? Genoeg te doen en veel afwisseling.

Wat mag je van ons verwachten?

  • Afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal € 4.494 (functieschaal 10 cao gemeenten) bruto per maand bij een werkweek van 36 uur.
  • Naast het salaris krijg je een vrij te besteden budget. Dit geeft je meer keuzevrijheid en zeggenschap over je geld. Dit keuzebudget is 17,05% van je brutosalaris.
  • Je hebt veel mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen met opleidingen en trainingen.
  • In deze coronatijd is het gebruikelijk om thuis te werken. Bij hoge uitzondering kan er op kantoor gewerkt worden. Zou er geen corona zijn? Dan werk je de ene dag nauw samen met je collega’s in ons moderne kantoor, terwijl je de volgende dag rustig thuis aan het werken bent.
  • De sfeer in onze organisatie is ‘noflik’ en betrokken.
  • Je moet een verklaring omtrent het gedrag inleveren.

Reageren kan via: https://www.werkeninfriesland.nl/vacature/juridisch-medewerker-kwaliteit-sociaal-domein/

De gesprekken vinden plaats op maandag 13 december. De sollicitatiegesprekken worden fysiek gehouden met in acht neming van de geldende coronamaatregelen.

De sollicitatieraad

De sollicitatieraad bestaat uit acht inwoners die actief betrokken zijn bij de werving en selectie binnen onze gemeente. Ze hebben hun ideale mix van eigenschappen benoemd voor toekomstige medewerkers van De Fryske Marren. Dit zijn de vier waarden die de leden van sollicitatieraad extra belangrijk vinden:   

  • Duurzaamheid. Je kiest voor structurele oplossingen met oog voor de langere termijn.  
  • Omgevingsbewust. Je staat open voor anderen en bent goed geïnformeerd.  
  • Echtheid. Je bent oprecht geïnteresseerd en echt begaan met onze inwoners.  
  • Lef. Je durft je nek uit te steken, denkt creatief mee en vindt het leuk om positief op te vallen.  

Sollicitatieraadslid Tiny Schotanus is 32 jaar, woont in De Fryske Marren en is arbeidsrechtjuriste. “Voor een verbinding tussen werkgever en werknemer op lange termijn is het belangrijk dat de match direct klopt”, aldus Tiny.
Zie je een goede match, denk je graag in mogelijkheden en heb jij echt het lef om gemeente De Fryske Marren nog kleurrijker, actiever en nofliker maken dan ze nu al is? Kijk dan op wanneerbeginje.nl.