Een hartverwarmend welkom

De hondeneigenaren onder de lezers herkennen het wellicht. Je komt thuis, ‘s middags 5 uur, na een lange werkdag, sleutel in het slot en achter de voordeur klinkt al enthousiast geblaf. De hond die vervolgens op je afstormt en afhankelijk van z’n opvoeding, al dan niet tegen je opspringt. Het baasje is weer thuis!

Dat is het beeld waar het Groningse bureau Studio 212 Fahrenheit mee kwam. Het was het antwoord op de vraag van de kunstcommissie van de Gasunie: hoe kunnen wij de medewerkers laten weten dat we blij zijn met hun terugkomst nu de corona-maatregelen grotendeels voorbij zijn. Fahrenheit maakte het beeld van de kwispelende, trouwe hond die altijd loyaal op de terugkomst van het baasje wacht tot symbool voor een hartelijke terugkomst. Maar er ontbrak nog iets. De grote hal van het imposante Gasunie-gebouw nodigde uit tot meer: een roze tong uit de hijgende hondenbek, 26 meter uitgerold tot de spreekwoordelijke en uitnodigende ‘rode loper’. De Gasunie-medewerkers werden hartverwarmend weer welkom geheten.

En de Gasunie is niet de enige organisatie waar Studio 212 Fahrenheit een corona-’ding’ heeft gedaan. Het UMCG wilde haar medewerkers bedanken voor hun enorme inzet tijdens de pandemie. Studio 212 Fahrenheit bedacht een wand met hartvormige uitsparing waarin met behulp van een animatie 1 voor 1 de namen van alle medewerkers voorbijkwamen met daarboven de tekst ‘Hartje voor’ en eronder ‘Voor je steun, je geduld en je zorg'. 

Deze twee voorbeelden laten zien hoe twee Noorderlink-organisaties met een ruimtelijk object hun medewerkers weten te bereiken met een mooie boodschap. En dat is ook iets waar de creaties van Studio 212 Fahrenheit vaak voor zorgen. Je kunt iedereen een mailtje sturen, je kunt overal posters neerhangen, flyeren, een reclame-blok op tv-kopen, maar een bijzonder uitgedacht, creatief object genereert vaak vanzelf het effect. 

Neem het parkbankje dat ze eenvoudig omtoverden tot een anderhalve meter-afstand zitplaats, door het middenstuk de omgeving te laten spiegelen waardoor die als het ware verdwijnt. Amsterdam plaatste het en het ging de wereld over. Waar een Noord-Nederlands bedrijf groot in kan zijn! 212 graden fahrenheit is overigens gelijk aan 100 graden celsius, het kookpunt van water dus. 

En als je nu denkt dat we hier met een in corona-acties gespecialiseerd bedrijf van doen hebben? Nee. Studio 212 Fahrenheit doet meer waarmee het Noord-Nederland op de kaart zet. In de kerktoren van Garmerwolde bijvoorbeeld beleef je op hele bijzondere manier de verschillende religieuze feestdagen en in de Synagoge in de stad Groningen toont het werk Thuis het kleine aantal overlevenden van de gedeporteerde joden uit Groningen. 

Studio 212 Fahrenheit doet dit niet alleen. De 2 eigenaren en enige medewerkers, Paul Mulder en Albert Buring betrekken de lokale maakindustrie om de werken te realiseren. En zo vallen de de producten van een team van zo’n 15, ondertussen bevriende mensen, regelmatig in de prijzen. De opstelling in de toren van Garmerwolde won de Europese Nostra-award en is daarmee de laatste aanwinst in een lange lijst met internationale prijzen. Deze laatste genoemde prijs mochten ze onlangs ophalen in Milaan. 

Loyal, zo heet het kunstwerk en waarschijnlijk ook de hond van de Gasunie, is een verhaal over thuiskomen. Op het werk in dit geval. Misschien is het wel een goed idee is dat we ook eens het verhaal van Noord-Nederland in een werk concentreren, bedenk ik me. Dat heel Nederland bij het zien van het werk met een warm gevoel aan het Noorden denkt. Iets met kwaliteit van leven, duurzaamheid, veel lucht en groen en water, kortom iets om (voor) thuis te komen!

door Philip Smits