Zin
Zin
Het kan verkeren. Na een jaar waarin werkgeluk een van de hoofdthema’s was, zal in 2019 de nadruk op de arbeidsmarktcommunicatie komen te liggen. Dat komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Immers, in tijden van hoogconjunctuur treedt er schaarste op op de arbeidsmarkt en moet er weer gevochten worden om de beste mensen.
Maar ondertussen begint men hier en daar de volgende recessie dus alweer te voorspellen. Ik dacht eerlijk gezegd dat we de vorige nog maar net vaarwel hadden gezegd! Ik was net van plan er dit jaar ‘s even goed van te gaan genieten, van die hoogconjunctuur.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik dacht aan een sabbatical van een maandje of 6, een tesla van de zaak, de 14de maand en een tweedaagse werkweek. Ik voorzie nog heel wat werkgeluk in 2019!
En wellicht heb ik hiermee meteen ook al een arbeidsmarktcommunicatief-advies voor de Noorderlijke werkgevers gegeven. Ik zie al een tsunami van talent uit de Randstad op ons afkomen! En reken maar dat menig werknemer hier in het noorden nog wel even bereid is zijn contract te verlengen.
Het werd natuurlijk ook wel een keer tijd, nadat we er al sinds de jaren 90 niet meer op vooruit zijn gegaan. Maar goed, ik ben te laat dus, er staat alweer een recessie voor de deur. Ik kan de buikriem wel in dat extra in 2008 geponste gaatje laten zitten en ik ga de rauwe bonen toch maar niet aan de varkens voeren.
Wellicht moet ik mijn levensgeluk wat minder van de conjunctuur af laten hangen, het wat meer zoeken op het persoonlijke vlak. Niet dat ik hier nu onverschilligheid predik over beloning en andere zaken die je van goed werkgeverschap mag verwachten, en ook in je persoonlijke leven ben je natuurlijk niet gevrijwaard van pieken en dalen.
Victor Frankl, psychiater en overlever van de holocaust, schreef ooit dat je je niet af moet vragen welke zin het leven heeft, maar hoe jij je leven zin kan geven. Het leven is meer dan alleen maar ‘gelukkig zijn’ nastreven. Vind zinvolle doelen of dingen om te doen en met een beetje mazzel komt er dan ook zo nu en dan wel wat geluk om het hoekje piepen.
Misschien is dat ook wat je als organisatie in je arbeidsmarktcommunicatie moet uitdragen, de zin die de organisatie en functie hebben in de samenleving of op welk ander vlak dan ook. Daar zouden de millennials en hoe heten al die subgroepen op de arbeidsmarkt, wel eens veel meer waarde aan kunnen hechten, dan aan een tesla van de zaak.
Hm ... dat ik nu weer tot déze conclusie moet komen. Waar ontspoorde ik?! Daar gaat m'n 15de maand!
Nou ja, ik heb er zin in, in 2019!
En check hieronder onze agenda, wie weet zit er al iets tussen om je goede voornemens te ondersteunen.
Philip