Leergang Strategisch arbeidsmarktmanagement

hrm en communicatie samen naar een krachtige aanpak

Tactics without strategy is the noise before defeat. – Sun Tzu

Een ijzersterke positie op de arbeidsmarkt, de juiste mensen op kritische posities, ook straks, en hrm en communicatie als superduo dat dit duurzaam waarmaakt: dat vraagt om strategie!
In de Leergang Strategisch arbeidsmarktmanagement leren hr- en communicatieprofessionals hiervoor een krachtige multidisciplinaire aanpak ontwikkelen. Met masterclasses van experts, uitdagende opdrachten, deskundige begeleiding en prikkelende praktijkverhalen van ervaringsdeskundigen.

Om die strategische en multidisciplinaire blik en aanpak te ontwikkelen, gaan we je vijf maanden lang op allerlei manieren voeden, prikkelen en inspireren. We laten je bikkelen, lachen, naar buiten én in de spiegel kijken en soms ook even achterover leunen. Drie experts dragen in masterclasses hun kennis en visie aan je over: Hanneke Moonen over strategische personeelsplanning, Alex Sheerazi over identiteit en reputatie en Jouke van Dijk over de arbeidsmarkt.

Er komen ervaringsdeskundigen langs, onder wie Mare Riemersma, bestuurder van het Drenthe College en Michiel Kahman, directeur hrm van het UMCG. Zij delen succesvolle en minder succesvolle praktijkervaringen met je.

De drie kerndocenten van de leergang leren je de sleutels van multidisciplinair werken en helpen je bij het leggen van logische verbindingen tussen alle perspectieven. Ook dagen ze je uit om de ingrediënten uit de leergang toe te passen op een vraagstuk waar jij graag mee aan de slag wilt. Hiervoor maak je kennis met verschillende analysetools zoals de impactmatrix.

Wat levert het op?

Strategisch, multidisciplinair en concreet: zo geef jij na deze leergang vorm aan arbeidsmarktmanagement voor jouw organisatie.

  • Je kijkt anders, met een bredere blik, vanuit meerdere perspectieven en op strategisch niveau naar arbeidsmarktmanagement.
  • Je legt een logisch verband tussen de -strategische- doelstellingen van jouw organisatie(onderdeel), identiteit, reputatie en de arbeidsmarkt.
  • Je kent de trends van vandaag en morgen. 
  • Je weet wat de visie is van experts op het gebied van strategische personeelsplanning, identiteit & reputatie en de arbeidsmarkt en hebt hier je eigen mening over gevormd. 
  • Je kunt met de aangereikte tools arbeidsmarktmanagement concreet vormgeven voor jouw organisatie.
  • Je geeft effectief vorm aan de multidisciplinaire samenwerking die hiervoor cruciaal is. Je stelt de vraag scherp, je weet de juiste mensen en expertise te verzamelen en je kunt (of laat) krachtige regie voeren.

Doelgroep

De leergang is gemaakt voor

  • communicatieadviseurs en -managers 
  • hrm-adviseurs en -managers en recruitmentmanagers

Strategisch arbeidsmarktmanagement ontwikkel je het krachtigst in een samenwerking tussen deze disciplines.
Meedoen kan individueel én als duo.

Praktisch

De leergang bestaat uit 5 trainingsdagen. Tussendoor pas je wat je hebt geleerd toe op een vraagstuk. De doorlooptijd is ruim 5 maanden.

Data trainingsdagen
27 oktober 2020, 24 november 2020, 12 januari 2021, 16 februari 2021 en 9 maart 2021

Intakegesprek in september/oktober

Aantal deelnemers
Er kunnen 15 tot 18 deelnemers meedoen.

Locatie
De trainingsruimte van Hollandse Nieuwe aan Martinikerkhof 9 in Groningen is de locatie. Dit kan wijzigen als de RIVM-maatregelen daarom vragen.

Kosten
De leergang kost € 2.295,- per persoon. Dit is inclusief al het lesmateriaal, lunches en de locatie, en exclusief btw. We sluiten de leergang af met de uitreiking van een certificaat.

Aanmelden

Aanmelden kan tot uiterlijk 14 september 2020

KERNDOCENTEN

Renate Kamp
Renate is een ervaren (verander)manager en trainer. Ze is eigenaar van Hollandse Nieuwe. Ze is bedrijfskundig opgeleid en werkte eerder als directeur marketing & communicatie, manager hrm en manager opleiding & training.

   

Tinette de Boer
Als consultant bij Hollandse Nieuwe werkt Tinette op het snijvlak van organisatieontwikkeling en hrm. Ze heeft in veel verschillende organisaties gewerkt als interimmer. Ze is opgeleid op het gebied van hrm en finance.


Dick Dam
Ruim 12 jaar geleden richtte Dick Hollandse Nieuwe op, met hrm en communicatie als core business. Hij heeft veel ervaring opgedaan op het gebied van arbeid en de arbeidsmarkt, eerder onder meer als directeur bij een landelijk interimbureau.




MASTERCLASSDOCENTEN

Jouke van Dijk
Als hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse bij de Rijksuniversiteit Groningen en voorzitter van de SER Noord-Nederland heeft Jouke een brede en strategische kijk op onze noordelijke arbeidsmarkt.

Hanneke Moonen
Hanneke is oprichter en eigenaar van Moon en grondlegger van een praktische en procesgerichte aanpak van strategische personeelsplanning. Inmiddels is ze op dit gebied dé specialist in Nederland.

Alex Sheerazi
Alex maakte furore als hoofd communicatie van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. In 2010 werd hij verkozen tot communicatieman van het jaar. Hij is expert op het gebied van identiteit & reputatie. 

Deze leergang is een gezamenlijk initiatief van Hollandse Nieuwe en Noorderlink.

         Logo