Contactformulier

Contactformulier

header image

Ik voelde me weer even 20, dat geeft zoveel energie!

Ruud van Oeveren is zijn loopbaan gestart als zelfstandig ondernemer in de grafische sector. Eind vorige eeuw besloten hij en zijn vrouw om vanuit Rotterdam naar het Noorden van het land te verhuizen, waar hij aan de slag kon bij DUO (toen nog Informatie Beheer Groep). Dit was zijn eerste ‘vaste baan’ sinds 20 jaar en dat was wel even wennen. ‘Ineens had ik heel veel mensen om me heen.’


De afgelopen jaren is er een omwenteling in het grafische vakgebied. De digitalisering heeft een enorme impact op de sector. Drukkerijen hebben moeite het hoofd boven water te houden en er zijn grote veranderingen met betrekking tot grafisch ontwerp. Veranderingen zijn voor Ruud nooit een probleem geweest. Hij heeft zich altijd wel kunnen bijscholen. Nu merkt hij echter dat de kunde die hij in 30 jaar heeft opgebouwd, minder wordt benut. ’Ik ben nu 61 jaar. Vroeger was dit een leeftijd waarop je jongeren op weg begon te helpen met behulp van jouw kennis en ervaring. Nu is het andersom, zij helpen mij om skills op te doen in de digitale wereld. Wat trouwens ook weer een mooie uitdaging is.’ 

‘Door die focus op het digitale kanaal, ligt een deel van mijn kennis nu “op de plank”. Omdat ik het jammer vind om die knowhow niet te benutten ben ik mij gaan oriënteren op mogelijkheden om bijvoorbeeld in een adviesfunctie partners binnen Noorderlink verder te helpen. Daarnaast werk ik inmiddels al zo’n 15 jaar bij DUO en heb ik wel behoefte aan een frisse neus.

’ Via het mobiliteitspunt van DUO is Ruud op zoek gegaan naar mogelijkheden. Uiteindelijk is hij bij twee Noorderlink organisaties op gesprek geweest om te praten over een werkervaringsplaats. Beide organisaties waren enthousiast over het idee van Ruud om kennis en ervaring te komen brengen. Beiden bleken ook behoefte te hebben aan goede adviezen. ‘Uiteindelijk heb ik gekozen voor de RUG. De vraag van de RUG heeft betrekking op Internal branding, een onderwerp dat ook bij DUO sterk speelt. De RUG heeft zo’n 6.000 medewerkers en 25.000 studenten. Ik ben daarom ook erg benieuwd hoe zij met interne communicatie omgaan. Bovendien zit ik nu iedere dag tussen de primaire doelgroep van DUO, namelijk studenten.’ 

Eén dag per week werkt Ruud nu bij de Servicedesk van de RUG en hij is hierover erg enthousiast. ‘Het is een uitdagend instituut met alle verschillende vakgebieden, gebouwen en de dynamiek van de mensen daarbinnen.’ De servicedesk, de bibliotheek, een promotie, bekende Nederlanders die lezingen geven, Ruud heeft al veel gezien en geniet hiervan. ‘Het is een hele andere wereld met een leuke club mensen. ‘Ik probeer nu medewerkers van de Servicedesk van de RUG en DUO te verbinden om als organisaties van elkaar te leren. Op die manier kan ik ook iets terugbrengen naar DUO. Ik fris ervan op en krijg er weer energie van. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

‘Ik heb een bredere kijk gekregen op hoe organisaties werken. Vanuit je positie binnen een grote organisatie als DUO is het soms lastig om ‘van een afstandje’ te bekijken hoe het er nu eigenlijk aan toe gaat. De zes jaar tot mijn pensioen wil ik graag nuttig besteden binnen DUO. Ik zou er graag voor willen zorgen dat er dingen gebeuren die ook werkelijk iets betekenen.’  

Tegen mensen die nog twijfelen of ze ook eens een dergelijke stap willen zetten, zegt Ruud: ‘Doen! Gewoon doen! Er vol voor gaan! Het is ontzettend leuk! Het leukste was al de eerste keer dat ik naar de RUG toe ging. Vanaf het station stapte ik op de fiets en belandde via de Zernike route tussen een oneindige rij fietsers met rugzakjes. Ik voelde me even weer 20, dat geeft zoveel energie.’